• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

امضای قرارداد همکاری استراتژیک گرجستان و ارمنستان

  • 07 بهمن 1402 - 6:00
امضای قرارداد همکاری استراتژیک گرجستان و ارمنستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ایراکلی غاریباشویلی»، نخست وزیر گرجستان اعلام کرده است که کشورش و ارمنستان توافقنامه همکاری استراتژیک امضا کرده اند.

نخست وزیر گرجستان در این ارتباط گفت: «به طور سنتی، تاریخی، ما [با ارمنستان] متحدان و دوستان بسیار نزدیک هستیم، نه فقط همسایگان صرف. ما شراکت، روابط و همکاری‌های خوبی در همه زمینه‌ها داریم. در واقع، ما همیشه دوستان و شرکای استراتژیک بوده ایم. امروز، این واقعیت روی کاغذ آمد متعهد به هم شدیم و امروز ما یک توافقنامه رسمی در مورد مشارکت استراتژیک امضا کردیم.»

به گفته نخست وزیر گرجستان، کشورش و ارمنستان در ماه‌های اخیر روی این توافق کار کرده اند. وی تاکید کرد که دو کشور آماده توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی هستند. نخست وزیر گرجستان خاطرنشان کرد: «تجارت بین گرجستان و ارمنستان از مرز یک میلیارد دلار فراتر رفته است و سال گذشته حدود یک میلیون گردشگر ارمنی از گرجستان بازدید کردند.»

پاشینیان روز جمعه برای یک سفر کاری وارد تفلیس شد. وی با همتای گرجستانی خود گفتگو و در نشست کمیسیون همکاری‌های اقتصادی بین دولتی شرکت کرد.

به نظر می‌رسد که ارمنستان در تلاش برای بهبود وضعیت و ارتقای موقعیت منطقه‌ای خود از طریق بهبود روابط با همسایگان است. هفته پیش نیز، «آرارات میرزویان»، وزیر امور خارجه ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که کشورش ممکن است «در صورت ایجاد فضای اعتماد» نقشه‌های جدیدی از میادین مین در قره باغ را به جمهوری آذربایجان تحویل دهد.

وزیر امور خارجه ارمنستان در این خصوص ادامه داد: در حال حاضر طرف ارمنستانی از طریق بررسی‌ها در تلاش است تا نقشه‌های جدیدی ایجاد کند که در صورت ایجاد فضای اعتماد، ممکن است در مورد تحویل آنها به (جمهوری) آذربایجان بحث کند- اما این بار با مشارکت جامعه جهانی.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ۲۷ دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کره بود که در مذاکرات صلح با ارمنستان در سال ۲۰۲۳ پیشرفت‌هایی حاصل شده است و گفت: اگر ایروان اراده جدی سیاسی از خود نشان دهد، می‌توان در مدت کوتاهی قرارداد صلح را امضا کرد.

ماه گذشته نیز، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در سخنانی اعلام کرد که باکو و ایروان خواستار تضمین‌های متقابل هستند و به وضوح نشان داده اند که ادعای ارضی علیه یکدیگر ندارند. نخست وزیر ارمنستان در این خصوص گفت: ما به دنبال تضمین‌های متقابل بیشتر از (جمهوری) آذربایجان هستیم و آنها نیز همین را از ما می‌خواهند تا اطمینان حاصل شود که اختلافات ارضی بین ما وجود ندارد. «نیکول پاشینیان» در سخنان خود همچنین تاکید کرد که این یک روند مداوم است و باید به این شکل به آن نگاه کرد.

گفتنی است که ارتش جمهوری آذربایجان در سپتامبر سال جاری میلادی عملیاتی را در منطقه قره باغ آغاز کرد و پس از آن نیروهای این منطقه تسلیم باکو شدند.

اگرچه دو کشور از آن زمان تا کنون چند بار اعلام کرده اند که برای امضای توافق صلح آمادگی دارند؛ اما در این باره پیشرفتی حاصل نشده است. حتی نشست اخیر نمایندگان دو کشور پیرامون تعیین حدود مرزی تا کنون به موفقیت چشمگیری نرسیده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=52786

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.