• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اذعان وزارت خارجه آمریکا: از نزدیکی روابط روسیه و چین نگرانیم

  • 25 مرداد 1402 - 13:50
اذعان وزارت خارجه آمریکا: از نزدیکی روابط روسیه و چین نگرانیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس‌یونایتد، چند روز پس از آنکه پنتاگون ناوهای جنگی خود را برای مواجهه با کشتی‌ها و ناوهای چینی و روسیی حاضر در رزمایش‌های مشترک دریایی اعزام کرد، وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به نزدیکی روابط پکن و مسکو ابراز نگرانی کرد.
ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی مطبوعاتی، موضوعاتی همچون اجلاس آتی بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را مورد بحث قرار داد؛ اجلاسی که انتظار می‌رود در جریان آن، چین یکی از کانون‌های اصلی تمرکز و تبادل نظر باشد.
پاتل به این سوال که آیا این اجلاس می‌تواند به تلاش‌های آمریکا در راستای «احیای کانال‌های ارتباطی» با پکن، آسیب وارد کند، پاسخ «منفی» داد اما در عین حال درباره روابط روسیه و چین ابراز نگرانی کرد.
وی تاکید کرد: ما همچنین درباره نزدیکی روابط چین و روسیه و اقداماتی که آنها انجام داده‌اند، همواره ابراز نگرانی کرده و این نگرانی را به وضوح اعلام داشته‌ایم. بنابراین، فکر نمی‌کنم این موضوعات بازی «مجموع صفر» باشد. ما همچنان به دنبال‌کردن تمام مسائل در شرایط مقتضی ادامه خواهیم داد.
هرچند وزارت خارجه آمریکا در اظهارنظرات قبلی درباره اجلاس سه‌جانبه مذکور، از بردن نام چین خودداری کرده است اما یکی از مقامات آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، به «صدای آمریکا» گفت که این اجلاس به «تهدیدهای فزاینده» از جانب پکن و پیونگ‌یانگ خواهد پرداخت.
اظهارات پاتل پس از آن مطرح شده است که واشنگتن به‌دنبال نزدیک شدن گشت دریایی چین-روسیه به ساحل آلاسکا در جریان یک رزمایش مشترک، چندین ناوشکن مجهز به موشک هدایت‌شونده را به موقعیت اعزام کرد. چندین قانونگذار جمهوری‌خواه نیز این حادثه را «تجاوز» توصیف کرده و دَن سالیوان، سناتور آلاسکا هم گفت که آمریکا باید با «تجاوز خودکامگان» مقابله کند.
لیو پِنگیو، سخنگوی سفارت چین در آمریکا در اظهارنظری درباره این رزمایش‌ها گفت که «این اقدامات هیچ طرف ثالثی را هدف نگرفته و با شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای هیچ ارتباطی ندارد.» ظاهراً دیپلمات چینی به جنگ اوکراین و تنش بین واشنگتن و چین بر سر جزیره تایوان اشاره دارد.
در این بین، مسکو اعلام کرد که نیروی دریایی روسیه همچنان به همکاری با همتایان چینی ادامه خواهد داد. باتوجه به اینکه روسیه به یکی از شرکای تجاری برجسته چین بدل شده است، مقامات آمریکایی همچنین مقابل رونق و بهبود روابط اقتصادی روسیه و چین هم جبهه گرفته‌اند. هرچند کاخ سفید به دفعات پکن را به ارسال کمک برای مسکو در جنگ اوکراین متهم کرده است اما چین تاکید دارد که «با کشورهای منطقه از جمله روسیه، صرفاً همکاری اقتصادی و تجاری عادی دارد.»

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=46457

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.