• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اثرات مثبت ال نینو بر منابع آبی مشترک در مرزهای شرقی کشور

  • 01 مهر 1402 - 12:01
اثرات مثبت ال نینو بر منابع آبی مشترک در مرزهای شرقی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: با ادامه رشد ناهنجاری ال نینو و تغییرات در سایر شاخص‌های دورپیوندی، آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی هواشناسی نشان می‌دهد که در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.
وی افزود: بر اساس این مدل‌ها با احتمال ۴۰ تا ۶۰ درصد تقریباً کل مساحت افغانستان در ماه‌های نوامبر و دسامبر و ژانویه بارش‌های نرمال تا فرا نرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال ۵۰ تا ۷۰ درصد در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می‌شود.
وی ادامه داد: به طور کلی برآیند خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی نشان می‌دهد که حوضه‌های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چند ماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال ۴۰ تا ۷۰ درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت.
رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه گفت: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملاً خشک شده و در حال حاضر کانون خیزش گردوخاک شرق کشور است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=48072

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.