• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اتحادیه آفریقا هم کودتا در گابن را به شدت محکوم کرد

  • 09 شهریور 1402 - 1:02
اتحادیه آفریقا هم  کودتا در گابن را به شدت محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اردوپوینت، «موسی فکی مهامت»، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا روز چهارشنبه آنچه را که به عنوان تلاش برای کودتا در گابن توصیف کرد، به شدت محکوم کرد.
وی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت اتحادیه اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: با نگرانی شدید وضعیت جمهوری گابن را دنبال می‌کنیم و تلاش برای کودتا در این کشور را به عنوان راهی برای حل بحران کنونی پس از انتخابات به شدت محکوم می‌کنیم.
پیش از این نیز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در بیانیه‌ای وقوع کودتا در گابن را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد: از سران کودتا در گابن می‌خواهم در گفتگوهایی برای حفظ ثبات و اطمینان از احترام به حاکمیت قانون شرکت کنند. «آنتونیو گوترش» در این بیانیه کودتا در گابن را محکوم کرد و از همه طرف‌های مرتبط خواست از خود خویشتنداری نشان داده و وارد گفتگو شوند. این مقام از ارتش در گابن خواسته است تا مصونیت رئیس جمهور و خانواده اش را تضمین کند.
همچنین وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تحولات اخیر در گابن را از نزدیک و با دقت دنبال می‌کنیم. امیدواریم صلح و ثبات در این کشور دوباره برقرار شود.
در ادامه تحولات قاره آفریقا، خبرگزاری فرانسه صبح چهارشنبه اعلام کرد گروهی از نظامیان کشور گابن با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کردند که نتیجه اعلامی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور باطل و تمام نهادهای دولتی منحل می‌شوند.
انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پس از برگزاری آن اعلام کرد که «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.
مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند.
این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا و کشورهای تحت مستعمره فرانسه در ۳ سال گذشته است. آخرین کودتای نظامی در آفریقا مربوط به کشور نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.
علی بونگو ۶۴ ساله در انتخابات ۲۶ آگوست برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور گابن انتخاب شد. بونگو این پُست را در سال ۲۰۰۹ از پدرش «عمر بونگو» تحویل گرفته بود.
عمر بونگو طی بیش از ۴۱ سال بر گابن حکومت کرد.
گابُن کشوری در غرب آفریقای مرکزی است که در کنار خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است.
گابن از سال ۱۸۸۶ از مستعمرات استوایی فرانسه در آفریقا بود که ۱۷ آگوست ۱۹۶۰ استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=47104

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.