به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر (سال ۱۳۹۹) با بیان اینکه این صندوق در ۴ سال گذشته توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد گفت: از طریق مدیریت با انضباط مالی توسعه گرا و تعامل گرا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه های خدمات، مدیریت، تعامل و ارتباط با اعضا و ارتقا جایگاه آن هستیم.

صالحی با قدردانی از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق اعتباری هنر ادامه داد: این صندوق بخش مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید و نقطه تماس با زندگی روزمره هنرمندان است. از سوی دیگر با توجه به شرایط حاکم در ۴ سال گذشته از جمله بلایای آسمانی، زلزله، کرونا، تحریم این مجموعه توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد و در این مدت در ۴ محور روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است.

توجه به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها

وی تصریح کرد: اولین محور حوزه خدمات است. که خوشبخانه عملکرد صندوق چه به صورت تاسیسی و چه به صورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت و از آن جمله می توان به حوزه های بیمه، خدمات بلا عوض، تسهیلات بلا عوض، کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد. خروجی این اقدامات هم در قالب هنرکارت نمایان شد. به هر صورت خدمات صندوق اعتباری هنر در قالب هنرکارت در قالب و ساختار روشنی دنبال می شود. در این دوره توسعه کمی و کیفی شکل گرفت و پایه ای برای خدمات بعدی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی گفت: سازمان و مدیریت کار، محور دوم مسیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است. در این بخش در جنبه های مختلف قوام خود را پیدا کرده و از آن جمله می توان به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها و افزودن به اعتبار صندوق اشاره کرد.

وی تعامل و ارتباط را محور بعدی برشمرد و ادامه داد: مجموعه هایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت کنند ولی اگر محور سوم که تعامل و ارتباط است را رعایت نکنند ضعیف می شوند و به مرور به گل می نشینند. تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شیوه های مختلف از جمله ارتباط چهره به چهره با هنرمندان، سفرهای حمایتی و با سعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این مجموعه شکل گرفت.

توصیه های آقای وزیر به مدیران آینده و نمایشی نبودن «هنرکارت»

صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشمرد و افزود: یکی از شعارهایی که بر آن تاکید داشتیم این بود که هر مجموعه ای باید مرجعیت خود را ارتقا بدهد. این مرجعیت در صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شناخته شده و محترم است. همچنین نزد دستگاه های اجرایی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است. به هر حال این ۴ محور از طریق کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همچنین کارکنان آن به دست آمده و در کنار آن حضور خانه های صنفی هم به کمک آن آمد.

صالحی در پایان گفت: توصیه هایی وجود دارد که می توان به عنوان تجربه به مدیران آینده این صندوق منتقل کرد. به عنوان مثال وقتی هنرکارت در حال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بنابراین هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات آن امری مهم است به گونه ای که هنرمند حس کند از سوی جامعه حکمران مورد توجه است. همچنین توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر یک تجربه ماندگاری است که مدیران آینده می توانند از آن بهره ببرند. توجه به ایده های توسعه ای سرمایه گذارانه که قابلت اجرایی هم دارد مورد توجه مدیران آینده قرار بگیرد.

گزارش آقای مدیرعامل و وظایف جدید صندوق اعتباری هنر

سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات دوره ۴ ساله این صندوق، گفت: صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازسازی همیتی و ماموریتی پیدا کرد و از حالت اداری خارج شد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می کند نشان این مدعا است.

وی با تاکید بر اینکه کارها و اقدامات کوچک هم دیده می شود، ادامه داد: صندوق اعتباری هنر با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر تأسیس شد. رویکرد حمایتی صندوق در ۵ بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات (قرض الحسنه، بلا عوض و کارآفرینی) متمرکز شده است. خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشمگیر در تمام این حوزه ها هستیم. به طوری که طی دوره ۴ ساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴ هزار ۵۰۰ نفر به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید.

رشد کمی تعداد تسهیلات به نسبت به سالهای قبل

سیدزاده با اشاره به اهمیت ارائه خدمات بیمه ای به جامعه فرهنگ و هنر گفت: گسترش خدمات بیمه ای یکی از مهمترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود. خوشبختانه در این حوزه دستاوردهای خوبی به دست آوردیم. تعداد اعضای معرفی شده به سازمان تأمین اجتماعی در انتهای سال ۹۵، ۱۸ هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶ درصدی به ۴۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در انتهای سال ۹۹ رسید. همچنین تعداد اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی از ۱۳ هزار و ۶۱۱ نفر در سال ۹۵ به بیش از ۳۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری طی دوره ۴ ساله با رشد ۴۷۰ درصدی و در بخش تسهیلات بلاعوض رشد بیش از ۱۰۰۰ درصد روبرو هستیم. در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره مند شدند که این تعداد در سال ۹۵ اماری نزدیک به ۱۱۰ نفر بود.

تلاش برای انجام سفرهای غیراداری!

وی پروژه هنرکارت را یکی از مهم ترین دستاوردهای صندوق برشمرد و اظهار داشت: هنرکارت یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است. طی سفرهای حمایتی یکی از موضوعاتی که در دیدار با هنرمندان مطرح می شد مطالبه کارتی شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت حرفه ای افراد دارد بود. در این مدت هنرکارت به ثمر نشست که به لحاظ جامعه آماری تحت پوشش و قابلیت های آن (کارت شناسایی و بانکی) دستاورد بزرگی است.

سیدزاده با اشاره به شبکه همرسانان صندوق گفت: ما به ۲۲ استان سفر کردیم سعی کردیم این سفرها جنبه اداری نداشته باشد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان ها را پیگیری نماییم. طی این سفرها تقریباً ۳۰۰ همرسان در قالب شبکه همرسانان در استان ها شکل گرفت که مشکلات و مسائل هنرمندان هر استان از طریق اطلاع رسانی همرسان ها پیگیری می شود. همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی وخدمت رسانی به هنرمندان مستعد و کمتر شناخته شده در استان ها داشتند. ما وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آن را دنبال کردیم؛ از آن جمله می توان به عمومی سازی، دسترسی فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و … اشاره کرد که تجربه های خوبی در این بخش به دست آوردیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه کرده است و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود آمده بسیار مهم و ارزشمند است.

وزیر ارشاد: وقتی هنرکارت در حال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بنابراین هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات آن امری مهم است به گونه ای که هنرمند حس کند از سوی جامعه حکمران مورد توجه است طرح چند نکته از رییس سازمان سینمایی از عملکرد صندوق اعتباری هنر

در بخشی از این نشست حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری گفت: در دوره حضور آقای سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من به عنوان عضوی از اعضای هیات امنای آن بر خود می بالیدم.

وی با اشاره به حضور صنوف در این صندوق ادامه داد: در ابتدا برای این حضور مقاومت هایی در همه حوزه ها وجود دارد ولی تجربه حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از آن پاسداری کنیم زیرا این حضور به هم افزایی و درک متقابل منجر شد.

انتظامی افزود: صندوق اعتباری هنر در دو وجه کاری جدیدی را آغاز کرد و آن دو شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به آن نگاه جدی داشت و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود آمد زیرا هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر کنیم انضباط مالی هم حاکم می شود.

وی ادامه داد: توجه به شهرستان ها اقدام دیگر صندوق اعتباری هنر در این مدت بود و تمرکز بر ارائه خدمات در قالب هنر کارت به هنرمندان از سوی تمامی بخش های وزارتخانه یکی از این اقدامات است که مورد تاکید آقای دکتر صالحی هم هست و این کار قدرت صندوق هنر را به عنوان یک نهاد مرجع اجتماعی و فرهنگی افزایش می دهد و امیدواریم این اقدام تداوم یابد.

در بخش دیگری از این نشست، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از حسن خلق و درک درست آقای سیدزاده از شرایط موجود تشکر می کنم و ایشان در مدت حضور خود کارهای مفیدی در حوزه های مختلف از جمله کتاب کردند.

وی ادامه داد: لازم است بخش های تخصصی تری در حوزه صندوق اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می تواند در زمینه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیت های معاونت های دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت ها را ندارند نیز بهره ببرد.

دیدگاه مدیران عامل سه نهاد صنفی درباره شیوه های مدیریتی یک مجموعه

در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: یاد بگیریم که حق گذار باشیم. در مدت ۴ سال گذشته ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و هنری کشور از یک قاعده متفاوتی برخوردار شد و این امر موجب شد که همه برای همگرایی تلاش کنند و این موضوع دستاورد مهمی است که باید به آن توجه داشت.

وی از خدمات سیدحسین سیدزاده تشکر کرد و ادامه داد: همراهی های سیدعباس صالحی هم در این مدت بسیار راهگشا بود و ما ایشان را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می دانیم و خدا قوت می گویم.

در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در هیچ دوره ای تجربه خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشته ایم و این دوره یک دوره شکوفایی و نورانی بود و آشنایی مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل ارائه آن یکی از این اتفاقات بود.

مدیر عامل خانه موسیقی افزود: در صندوق اعتباری هنر حس می کردیم در یک اتاق شیشه ای فعالیت می کنیم و همه اقدامات شفاف و روشن بود و در حال حاضر فضای آرامی بر عرصه فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این حوزه به دست آمده است.

بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع

در ادامه این نشست شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر گفت: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت یک مدل را به ثبت رساندند و ادامه حرکت صندوق اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی آن کمک می کند و لازم است این مدل در اسناد بازشناسی شود و در صورتجلسات هم ذکر شود.

وی افزود: همه می دانیم که شرایط حاکم چقدر سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه مردم گرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر را پیش ببرند و بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع صندوق اعتباری هنر یکی از این موارد است. به هر حال تاریخ تاریخ از جنای آقای سیدحسین سیدزاده هم به نیکی یاد خواهد کرد و از زحمات ایشان سپاسگزارم.

در ابتدای این نشست حسابرس صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد.