به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ولی‌پور با اشاره به راه‌اندازی سامانه امدادیار، گفت: سامانه امدادیار با هدف مدیریت امور امدادگران حدود یک سال و نیم است که در سازمان امدادونجات به مرحله عملیاتی درآمده است.
به گفته ولی‌پور؛ شروع به کار این سامانه از ۴ سال قبل بوده و همان زمان از استان‌ها درخواست شد تا مشخصات تمامی امدادگران خود را در این سامانه وارد کنند. امدادگران هم می‌توانند در این سامانه خوداظهاری کرده و اطلاعات شخصی خود را وارد کنند تا بعد از تأیید شعبه محل خدمت، اطلاعات در سامانه بارگذاری شود.
ثبت ‎نام حدود ۶۵ هزار امدادگر در سامانه
وی ادامه داد: بنابراین اطلاعات سامانه هر لحظه در حال تغییر است، اما امروز، ۶۴ هزار و ۷۶۹ امدادگر در سامانه ثبت‎نام کرده‌اند که ۴۴ هزار و ۴۶۹ نفر از آن‌ها یعنی حدود ۶۸ درصد، امدادگر مرد و ۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر از آنان نیز از امدادگران بانو هستند؛ یعنی حدود ۳۲ درصد از آنان را امدادگران بانو تشکیل می‌دهند.
رئیس سازمان امدادونجات در ادامه با توضیح این که آمار روزانه در حال تغییر و افزایشی است، افزود: در این سامانه حتی می‌توان امدادگران فعال و غیرفعال در ۶ ماه گذشته را مشاهده کرد؛ به عنوان مثال، ۳۸ هزار و ۳۹۷ امدادگر ما در ۶ ماه گذشته به صورت مستمر با سازمان امدادونجات همکاری داشتند. حال این که در ۶ ماه گذشته، ۲۶ هزار و ۳۷۲ امدادگر که امدادگر سازمان امدادونجات هم هستند، در عملیات امدادی حضور نداشتند. بسته به نیاز سازمان‌ها و وقوع حادثه‌ای، آمار امدادگران فعال و غیرفعال نیز تغییر می‌کند.
ولی‌پور، عنوان کرد: فراوانی استان‌ها از نظر امدادگران هم متفاوت است، به عنوان مثال با کمک این سامانه متوجه می‌شویم که استان تهران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی به ترتیب در رتبه بالاترین تعداد امدادگران قرار دارند و مرکز مستقل کیش هم کمترین تعداد امدادگر را داراست.
مدیریت الکترونیک امدادی
ولی‌پور با اشاره به این که امکان مدیریت امدادگران در زمان بحران با این سامانه اتفاق می‌افتد، گفت: با کمک این سامانه است که نیاز امدادگران به آموزش‌های تکمیلی، دریافت مدارک آموزشی و تخصصی، احساس می‌شود. به طوری که ما حالا می‌دانیم، ۱۷۶ هزار و ۲۵۲ برگ مدرک آموزشی برای آموزش‌های تخصصی و همگانی امدادگران شامل آموزش‌های همگانی، پایه‌ای، پیشرفته، تخصصی و مربیگری صادر شده است و درصورت نیاز، بسته به نیاز و تخصص امدادگر، می‌توان دوره‌های بازآموزی تعریف کرد.
وی با اشاره به این که با کمک این سامانه سازمان امداد و نجات و جمعیت هلال‎احمر توانسته است مسئله بیمه امدادگران را به نتیجه برساند، افزود: امدادگران، می‌توانند با کمک این سامانه، در جهت ارتقا و پیشرفت سطح امدادی خود در حوزه امدادی فعالیت کنند چراکه تمامی فعالیت‌های آن‌ها، تعداد شیفت‌های کاری، تعداد روزهای بیمه‌ای، تعداد کلاس‌های آموزشی، وضعیت سلامت آن‌ها و درنتیجه رتبه‌بندی آن‌ها با کمک این سامانه، قابل مشاهده و برنامه‎ریزی است.