• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

هدف هاکی روی‌یخ حضور در المپیک است/ دختران ایران چگونه درخشیدند

  • 24 اردیبهشت 1402 - 13:54
هدف هاکی روی‌یخ حضور در المپیک است/ دختران ایران چگونه درخشیدند

به گزارش خبرنگار مهر، نایب قهرمانی تیم ملی هاکی روی یخ ایران در آسیا که در نخستین حضور رسمی این تیم در رویدادی بین المللی رقم خورد، آشنایی جدیدی با استعدادهای ناب این رشته بین دختران را نمایان کرد تا هاکی روی یخ برای چند روز به سوژه اول ورزش ایران تبدیل شود.
این در حالی است که هاکی روی یخ هم در ایران هم در جهان سابقه بسیار زیادی دارد اما نداشتن امکانات در ایران و نداشتن مدیری که بتواند از این ظرفیت استفاده کند، باعث شد این رشته سال‌ها در کشور در انزوا باشد.
در سالهای اخیر اما یک بازیکن سابق تیم ملی هاکی روی یخ ایران که کاپیتان تیم ملی و بعدها سرمربی شد و حالا رئیس انجمن این رشته است، تصمیم گرفت این رشته را احیا کند.
کاوه صدقی چند سالی خاک این رشته را خورد و تلاش کرد تا حالا که زحماتش به بار نشسته و همه هاکی روی ایران را می‌شناسند و به نشانه احترام برای دخترانی که نایب قهرمان آسیا شدند، کلاه از سر برمی دارند.

کاوه صدقی رئیس انجمن هاکی روی یخ ایران

کاوه صدقی در گفتگویی با خبرنگار مهر به تاریخچه این رشته و اتفاقاتی که منجر به موفقیت تیم ملی هاکی روی یخ ایران شد اشاره و نکات جدیدی از این رشته را مطرح کرد.
تاریخچه هاکی روی یخ جهان و ایران
صدقی در ابتدای گفت و گویش با خبرنگار مهر به تاریخچه این رشته اشاره کرد و گفت: اولین نشانه‌های آیس هاکی را ۲۵۰ سال پیش می‌شود در انگلستان و شیوه سنتی آن سراغ گرفت. شیوه آیس هاکی مدرن امروزی از ۱۸۸۵ (حدود ۱۵۰ سال پیش) در مونترال کانادا با بازی دو تیم آغاز شد. فدراسیون جهانی نیز در سال ۱۹۰۸ (۱۱۵ سال پیش) در پاریس کار خودش را شروع کرد.
چرا تا امروز هاکی روی یخ در ایران نداشتیم؟
صدقی در این مورد توضیح داد و گفت: برای عضویت در فدراسیون هاکی روی یخ نیاز به وجود یک پیست المپیک سایز و داشتن لیگ هاکی روی یخ است. اولین پیست یخ تفریحی سال ۱۳۴۶ در تهران با نام قصر یخ ساخته شد، ۱۳۵۰ سالن المپیک سایز ۱۲۰۰۰ نفری آزادی ساخته شد، ۱۳۸۵ مجدد این پیست افتتاح شد ولی به جهت عدم توانایی در نگهداری بعد از دو هفته تعطیل شد. پیست‌های آرامیس تهران، دامون کیش و پدیده مشهد هم در دهه ۹۰ با سایز تفریحی افتتاح شد اما ایران قبل از افتتاح پیست یخ المپیک سایز ایرانمال تا سال ۱۳۹۹ نتوانست به عضویت فدراسیون جهانی درآید که شاید اصلی ترین دلیل آن عدم وجود پیست المپیک ساز فعال و عدم راه اندازی لیگ و عدم همت لازم در این خصوص بود.

تیم ملی هاکی روی یخ دختران ایران

خانواده هاکی روی یخ از چه زمانی شروع کرد؟
این خانواده کار خودش را از سال ۱۳۸۴ به صورت جدی با اولین اعزام به مسابقات آسیایی این لاین هاکی شروع کرد و در اولین رویداد مقام آخر را بدست آورد و در یک مسیر سیستماتیک با کمک بخش خصوصی و حمایت مردمی، عشق ورزشکاران و با بهره گیری از نخبگان این خانواده توانست در سال ۱۳۹۷ مقام قهرمانی آسیا را بدست بیاورد و با افتتاح پیست یخ ایران مال هسته مرکزی ورزشکاران، مربیان و داوران این لاین هاکی فعالیت خودشان را در هاکی روی یخ متمرکز کردند.
در طول ۲۰ سال گذشته بدون هیچ کمک دولتی بیش از ۲۰ مربی و ورزشکار مطرح در سطح جهانی در کمپ‌ها، اردوها و لیگ‌های این رشته در ایران حضور پیدا کردند که حاصل آن مربیان پایه با تجربیات جهانی، آسیایی و بین المللی شد که نفرات اصلی استعدادیابی در این ورزش هستند. نتیجه عملکرد این کادر فنی خارجی و داخلی در مسابقات اخیر آسیایی بانوان و در مسابقات دیویژن چهار جهان آقایان خودش را به شکلی نشان داد که کشورهایی که دهها برابر بودجه، پیست یخ استاندارد و دهه‌ها سابقه بیشتر داشتند مقابل تیم ایران شکست‌های سختی را تجربه کردند.
هاکی روی یخ ایران کجای جهان قرار دارد؟
رئیس انجمن هاکی روی یخ ایران در این مورد توضیح داد: امروز در قسمت بانوان تیم ایران بدون هیچ بودجه‌ای، سه سال بعد از تأسیس توانسته در دو مسابقه رسمی کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا و اقیانوسیه تیم‌های بحرین، عمان، امارات، عربستان سعودی، هند، قرقیزستان، کویت، سنگاپور، مالزی را پشت سر گذاشته و بعد از تایلند در جایگاه دوم مسابقات آسیا و اقیانوسیه قرار بگیرد.
این در حالیست که با عنایت به موارد فوق الذکر تشکیل تیم هاکی، داشتن پیست یخ فعال و عضویت فدراسیون جهانی برای کشورها به خودی خود یک دستاورد بزرگ در ورزش است چرا که از بین ۱۹۵ کشور جهان تنها ۸۳ کشور توانسته‌اند به عضویت فدراسیون جهانی در بیایند و تنها ۴۴ کشور در برنامه‌های جهانی و ۳۹ کشور در برنامه‌های قاره‌ای فدراسیون جهانی در قسمت بانوان شرکت کرده‌اند و در قسمت آقایان ۵۶ کشور از جمله ایران در برنامه جهانی و ۲۷ کشور در برنامه‌های قاره‌ای شرکت می‌کنند.

چرا ژاپن و کره و قزاقستان نبودند؟
از لحاظ رنکینگ فدراسیون جهانی باید چهار سال در مسابقات جهانی شرکت کنیم تا بتوانیم امتیاز کسب کنیم و وارد رنکینگ شویم. تعداد تیم‌های شرکت کننده در رده‌های سنی مختلف فارغ از نتیجه خود با افزایش امتیاز در رنکینگ کمک می‌کند و شاید همین ساز و کار امتیاز دهی رنکینگ باشد که باعث می‌شود چین، ژاپن، کره، قزاقستان و تایپه از آسیا تنها در مسابقات رنکینگ جهانی شرکت کنند و در مسابقات آسیایی و اقیانوسیه به جهت عدم امتیاز رنکینگ شاهد حضورشان نباشیم. (فعلاً امکان حضور تیم بانوان در مسابقات جهانی وجود ندارد).
اتفاقی که کمتر از یک معجزه نیست
خوشبینانه هر رشته ورزشی جدید تا سال‌ها نیاز به شرکت کردن در مسابقات و آشنا شدن با فرهنگ جهانی آن رشته دارد که عموماً با نتیجه‌های درخشان همراه نیست. بازیکنان، کادر فنی و مسئولین در رقابت‌های مختلف باید یک سیر سعودی و پلکانی را تجربه کنند تا قدم به قدم بتوانند بعد از گذشت حداقل ۱۰ سال با قدرت در مسابقات شرکت کنند.
نتایج بدست آمده برای تیم‌های هاکی روی یخ ایران تا به اینجای کار پس از ۳ سال فعالیت چیزی کمتر از یک معجزه نیست و حالا این رشته و ورزشکارانش موضوعی را باید تجربه کنند در سطوح بالاتر که از بابت فعالیت مثال زندی انجمن هاکی روی یخ تا به حال آن را تجربه نکردند و آن هم «باختن» است. هیچکس باختن را دوست ندارد اما باید درست باختن را یاد بگیریم و از تجربه بدست آمده پیروزی بسازیم در حال حاضر انتظار جامعه هاکی روی یخ بسیار بالا رفته که امیدواریم نتایج آینده تیم‌های هاکی روی یخ باعث سرخوردگی و یا دلسردی بازیکنان، مربیان و مسئولین نشود.

کاوه صدقی تاثیرگذارترین فرد هاکی روی یخ ایران در سالهای اخیر

موفق در انجام فعالیت‌های رسانه‌ای
کاوه صدقی در ادامه گفت و گویش با خبرنگار مهر به قدردانی از اهالی رسانه پرداخت که در این مدت همیشه کنار هاکی روی یخ بوده‌اند: گروه هاکی روی یخ ایران همیشه در صدد اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط مستمرسازنده با اصحاب رسانه بوده و این مهم را بر مبنای یک باور اساسی با احترام به جامعه ارزشمند رسانه ورزشی دنبال نموده است. اما در موضوع اخیر اهم موارد قابل ذکر جهت انفجار اخبار این دستاورد به این شرح می‌باشد.
جامعه رسانه ورزشی کشور با اختلاف تنها جامعه مسلط به جریانات ورزشی در سطح جهان در کشور می‌باشد به همین جهت این عزیزان با جایگاه جهانی هاکی روی یخ، لیگ‌های قدرتمند NHL, KHL و توجه جهانی به این رشته آشنا هستند (حتی در یک دهه گذشته شاهد پخش تمامی مسابقات این رشته به صورت زنده با جای خالی ایران بوده‌ایم). اصحاب رسانه با جزئیات کامل در سه سال گذشته در جریان امور هاکی روی یخ ایران و فعالیت‌های آن توسط انجمن هاکی روی یخ قرار گرفته‌اند.
این انجمن تمام تلاش خود را در راستای در اختیار گذاشتن اخبار، عکس‌ها و ویدیوهای حرفه‌ای مسابقات به اصحاب رسانه در حد اقل زمان بکار گرفت. انجمن هاکی روی یخ رسانه مستقل فعالی دارد که پست پیغام اعضای تیم ملی در پایان رقابتها نزدیک به ۲ میلیون بازدید داشته استتیم هاکی روی یخ زنان فعالیت جدی رسانه‌ای خودش را با فیلم مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» شروع کرد که پیشنهاد می‌کنم این فیلم که سیمرغ جشنواره فجر را هم گرفت را حتماً برای آشنایی بیشتر با این تیم ببینید.
ماجرای انتقال انجمن هاکی روی یخ فدراسیون اسکی
رئیس انجمن هاکی روی یخ ایران در مورد دلایل انتقال آن به فدراسیون اسکی هم توضیح داد: این انجمن که زیر مجموعه فدراسیون اسکیت فعالیت داشت و رشد ویژه خود را مدیون همکاری رئیس سابق این فدراسیون می‌دانست پس از پایان دوره مأموریت ایشان و انتخاب رئیس جدید فدراسیون اسکیت یک سال به صورت کامل تعطیل شد، با درایت وزیر محترم ورزش و معاونت ورزش قهرمانی برای فعالیت مجدد این انجمن، به فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی منتقل شد که الحق با اینکه هیچ ردیف بودجه‌ای برای این ورزش وجود ندارد اما آرامشی که رئیس فدراسیون اسکی و ورزشهای زمستانی با اعتمادش به خانواده هاکی روی یخ بوجود آورد باعث شد با دست خالی اما دلی روشن فعالیت‌های انجمن سرعت بگیرد، این انجمن با کادر اجرایی ۲۵ نفره وپشتیبانی بیش از ۵۰ داوطلب که همگی در راستای مسئولیت اجتماعی و بدون دریافت یک ریال دستمزد فعالیت می‌کنند بزرگترین دارایی هاکی روی یخ ایران است و دور هم جمع کردن این بزرگان بزرگترین افتخار ماست.

واکنش به رفتار عجیب رئیس هاکی روی چمن
کاوه صدقی از رفتارهای رئیس فدراسیون هاکی روی چمن پس از موفقیت دختران ایران گلایه کرد و گفت: اخیراً می‌شنویم دستاوردهای انجمن هاکی روی یخ فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی را به مسئولین فدراسیون هاکی روی چمن تبریک می‌گویند و ایشان هم تشکر می‌کنند و می‌گویند لطف خداست! باید بگویم نه تنها این رشته هیچ ارتباطی به هاکی روی چمن و هاکی سالنی ندارد بلکه همانند مقایسه فوتبال با فوتبال آمریکای است که فقط در یک کلمه با هم مشترک هستند (حمل توپ در یکی با دست و در دیگری با پا) هاکی روی یخ در جهان دارای یک فدراسیون مستقل است، در ایران این رشته به واسطه حلقه اصلی این لاین هاکی در فدراسیون اسکیت به عنوان یک کمیته فعال شد، سپس با ارتقا به انجمن هم اکنون زیر نظر فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی است و حتماً گام بعدی باید ایجاد انجمن مستقل یا فدراسیون مستقل زیر نظر وزارت ورزش و کمیته المپیک باشد و نگاه فدراسیون هاکی روی چمن هیچ محلی از اعراب ندارد.
چرا تیم ملی بانوان ایران در تایلند قهرمان نشد؟
کاوه صدقی که در روزهای پس از بازگشت تیم ملی بارها مورد این سوال قرار گرفته است در پاسخ به آن گفت: این اولین دوره حضور دخترها در یک مسابقه در این سطح بود و شاید سوال درست باید این باشد که چرا ما به فینال رسیدیم اما در خصوص مسابقه فینال باید بگویم تایلند آب و هوای ۴۵ درجه به شدت شرجی داشت. بچه‌های ما به این آب و هوا عادت ندارند. اساساً بوی غذا در آسیای شرقی همیشه بعد از چند روز بچه‌ها را از غذا خوردن دل زده می‌کند. حتی اگه غذای خوب هم گیر بیاوریم بویی که در محیط هتل و محیط رستوران‌ها هست برای ما ایرانی‌ها بسیار آزاردهنده است.

اتحاد و انگیزه بالای دختران ایران عامل اصلی موفقیت بود

جهنمی که تایلندی‌ها درست کرده بودند
تایلندی‌ها استادیوم را در روز فینال به جهنم تبدیل کرده بودن و از این میزبانی به نحو احسنت استفاده کردند. به جهت اینکه استادیوم پر بود از تماشاگرانی با قیافه‌های عجیب و غریب، طبل و سرو صداهای عجیب و غریب. به هر ترتیب همیشه داوری به سمت میزبان سوت می‌زند نه به سمت میهمان.
نمی‌خواهم حرف‌هایی بزنم که بعد از هر باخت شنیده می‌شود ولی این واقعیت وجود دارد و در نهایت هم اینکه بردن فینال تجربه می‌خواهد که در مسابقه به دست می‌آید و این اولین تجربه بچه‌ها در این سطح بود به همین جهت هم فکر می‌کنم بچه‌ها تجربه بردن نداشتند.
می‌توانم بگویم بهترین بازیکن‌های تایلند حقیقتاً از بهترین بازیکنان ما بهتر بودن و بچه‌های ما بسیار دلیرانه در مقابل تیم تایلند، ۴۰ دقیقه اول یک – یک مساوی بودن و روی دو اشتباه فردی دو گل خوردن که امکان جبرانش وجود نداشت. اما اگر شما آمار و ارقام بازی را ببینیند، تیم ما دو برابر تیم تایلند روی دروازه فرصت ایجاد کرد که فکر می‌کنم اگه بچه‌ها تجربه بیشتری داشتند حتماً تایلند را با نتیجه خوبی می‌بردند که ان‌شالله در مسابقات سال آینده این را ثابت خواهند کرد.
هزینه سفر هاکی روی یخ از کجا آمد؟
کاوه صدقی در ادامه گفت و گویش با خبرنگار مهر به تأمین هزینه‌های سفر تیم ملی و حاشیه‌هایی که در این مورد به وجود آمد هم واکنش نشان داد و گفت: همانطور که قبلاً گفتم انجمن هاکی روی یخ به تازگی به فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی منتقل شده است. باید تشکر کنم از وزیر ورزش و معاون قهرمانی وزارت ورزش که نیمی از هزینه‌ها را بعد از سفر پرداخت کردند و نیم دیگر قرار هست این هفته پرداخت شود. ضمن اینکه قرار است از بازیکنان تقدیر شود.
حقیقتاً ما بودجه‌ای نداریم. این داستان سفر، نوک قله یخ بیرون مانده از اقیانوس است. مشکلات بزرگ این بچه‌ها چیزهای دیگری است. من اگه بخواهم به ترتیب عرض کنم در راه اندازی تیم هاکی روی یخ ۵۰ درصد کار را پیست یخ انجام می‌دهد که این، هزینه بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان توسط ایرانمال انجام شده و ما واقعاً قدردان آقای علی انصاری هستیم که اگر یک این نگرش ملی و فرا ملی را در مجموعه پیست یخ ایرانمال تزریق نکرده بود و فقط به فکر درآمدزایی بود مطمئناً این اتفاقات نمی‌توانست به این شکلی که شما می بینیند پیش برود. ما واقعاً مدیون ایشون هستیم.

ملی پوشانی که نه حقوق می‌گیرند و نه بیمه هستند
قسمت دوم کار تجهیزات این بچه هاست. این بچه‌ها نه حقوق دارن نه بیمه هستند. همه هزینه‌های تجهیزاتی دلاری را خودشان انجام می‌دهند و این از مواردی هست که اگه ما بخواهیم جلوتر از این برویم و یا با سرعت بیشتری جلو برویم، باید به آن توجه داشته باشیم. واقعاً تهیه تجهیزات برای یک بازیکن ملی با این دستاوردها می‌تواند ردیف بودجه در کمیته المپیک و وزارت ورزش داشته باشد. از این جهت واقعاً به کمک نیاز داریم.
فدراسیون جهانی هم به کمک آمد
رئیس انجمن هاکی روی یخ ایران ادامه داد: در خصوص سفر هم ۵۰ درصد هزینه سفر هزینه هتل و غذاست که فدراسیون جهانی پرداخت می‌کند. ما هزینه ویزا و بلیط داریم که در تهیه آن گرفتار شدیم. قبل از اعزام آقای وزیر به ما وعده پرداخت دادند که متأسفانه بدنه وزارت ورزش این را عملیاتی نکرد. این مورد را با بچه‌ها که یک خانواده هستیم مطرح کردیم ۵۰ درصد هزینه‌ها را بچه‌ها توانستند تأمین کنند و ۵۰ درصد بقیه را ما با قرض جور کردیم و تیم را به مسابقات اعزام کردیم.
بقیه استعدادهای ایران می‌سوزند
با تمام تقدیری که من از همه مسئولین ورزشی می‌کنم که به خاطر موفقیت بچه‌ها قول دادند که هزینه‌ها را برگردانند، اما دردآور اینکه خیلی از تیم‌های دیگر ورزشی امکان دارد همین موضوع برایشان پیش بیاید و بتوانند درخششی هم داشته باشند ولی توانایی این را نداشته باشند که هزینه‌ها را تأمین کنند یا قرض کنند یا خانواده‌هایشان حمایت کنند. در این شرایط متأسفانه این بچه‌ها اصلاً نمی‌توانند اعزام شوند و این درخشش‌ها و افتخارات برای کشور صورت نمی‌گیرد.

صدقی بازیکن، کاپیتان و سرمربی تیم ملی هاکی روی یخ ایران بوده است

قیمت بالای ایجاد شور و نشاط در جامعه
صدقی در ادامه گفت و گویش با خبرنگار مهر می‌گوید: امیدوارم بررسی شود که عملکرد بازیکنان تیم ملی هاکی روی یخ، پخش تلویزیونی موفقیت آنها و شور و هیجانی که در دل دخترهای این سرزمین به وجود آمد چقدر می‌تواند قیمت داشته باشد و ما چقدر می‌توانیم هزینه کنیم که ۶ بار سرود ملی ما در کشور دیگری خوانده شود و پرچم کشورمان به اهتزاز دربیاید و چنین امیدی در جامعه ایجاد کنیم و این هیجان را به وجود بیا وریم و اگر دیده شود فکر کنم با رویکردی متفاوت به موضوعات این تیم نگاه می‌شود. هر چند این رشته ورزشی رشته گرانی است اما با توجه به جنس جسارتی که ورزشکاران این رشته نیاز دارند قالبا آنها از اقشار کم برخوردار جامعه هستند کما اینکه هسته مرکزی تیم بانوان نایب قهرمان آسیا را دختران شهر ری، ورامین، پیشوا و قم تشکیل می‌دهند که این مهم نیاز هر چه بیشتر توجه به این رشته را گواه می‌دهد.
برنامه هاکی روی یخ ایران برای آینده
رئیس انجمن هاکی روی یخ ایران در مورد برنامه‌های این انجمن برای آینده به خبرنگار مهر گفت: ما یک برنامه استعدادیابی مدون و کامل داریم که عملیاتی است. نه از نوع برنامه‌هایی که فقط روی کاغذ کار می کنئ. باتوجه به امکانات واقعی سیستم جذب، کنترل و دنبال نمودن ورزشکاران را توسط یک نخبه دانشگاه شریف که خودش بازیکن تیم ملی بزرگسالان و مربی ملی جوانان هست با صرف چندین ماه وقت به صورت یک پروژه کاملی در آوردیم و مربی تیم ملی زنان هم مسئولیت کمیته آموزش انجمن را به عهده دارئ.
درخشش چند بازیکن از دل استعدادیابی
الان تیم ملی زیر ۱۰ سال، زیر ۱۴ سال، زیر ۱۸ سال، زیر ۲۰ سال و بزرگسالان را در دو بخش آقایان و بانوان راه انداختیم. با کمک بچه‌های تیم ملی بزرگسالان به عنوان مربیان این تیم‌ها جریان بسیار ویژه ای راه اندازی شده است. ایرانمال حامی تأمین زمین رایگان این تیم‌ها شده و داریم بلند مدت به موضوع نگاه می‌کنیم. از سه سال قبل یک برنامه استعدادیابی داشتیم که هفته‌ای یک جلسه با حضور ورزشکاران مستعدی که هیئت‌های استانی به ما معرفی می‌کردند برگزار می‌شد و این دستور مستقیم آقای ابوالفضل انصاری بود. شاید جالبه بدانید بازیکنانی مثل یگانه بهرامی از اصفهان یا هدیه و فاطمه آقایی از قم و تعداد دیگری از این بچه‌ها از همین برنامه در آمدند و در مسابقات قهرمانی آسیایی درخشیدند.

لیگ هاکی روی یخ ایران سال گذشته برگزار شد

نیاز به بودجه مصوب داریم
ما این روند را دنبال می‌کنیم. لیگ‌ها را برگزار می‌کنیم. دوره‌های بین المللی را شرکت می‌کنیم. در حال حاضر دو مربی خوب بین المللی داریم، داور خوب بین المللی داریم و همه این مراحل را جلو می بریم اما برنامه ریزی بلند مدت ما این است که برای ۶ سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۹ اگر بودجه مصوبی داشته باشیم، رنگ مدال مان را در آسیا به طلا تبدیل کنیم.
می‌توانیم طلای آسیا را بگیریم
بودجه می‌تواند با اسپانسری بخش‌های خصوصی رخ بدهد و حتماً نباید زحمت مالی برعهده وزارت ورزش باشد ولی اگر واقعاً ما سالی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار بودجه در انجمن داشته باشیم مطمئناً مدال‌های آسیایی را به طلا خواهیم رساند و در بازی‌های زمستانی عربستان سعودی که سال ۲۰۲۹ برگزار می‌شود حتماً روی سکو خواهیم رفت و به واسطه روی سکو رفتن‌مان سهمیه المپیک ۲۰۳۰ ونکور را می‌گیریم. این می‌تواند اهداف افتخار آفرینی فرا ملی ما باشد.
این رشته ارزش سرمایه گذاری را دارد
این جریان باعث جذب جوانان و نوجوانان ما به یک ورزش بسیار مهیج در حوزه سلامتی، در حوزه کار تیمی، در حوزه قابلیت‌های جسمانی می‌شود. برای اینکه یک رشته کاملی از فاکتورهای آمادگی جسمانی، هماهنگی اعصاب و عضله و ده‌ها موضوع دیگری که می‌شود به آن اشاره کرد. این جریانی است که ارزش سرمایه گذاری و توجه را دارد و حتماً برگشت سرمایه خوبی برای ورزش کشور خواهد داشت.

ارتباط خوب با رئیس جهانی یکی از عوامل پیشرفت هاکی روی یخ ایران است

ظرفیت فوق العاده ایرانیان خارج از کشور
کاوه صدقی در بخش پایانی گفت و گویش با خبرنگار مهر به یک اتفاق ویژه و تأثیرگذار اشاره کرد و گفت: یک ظرفیت بی نظیر برای درخشش هرچه بیشتر ایران در سطح بالاتر ایرانیان فعال در لیگ‌های بزرگ دنیا هستند که مطرح ترین آنها «میکا زیبانژاد» بازیکن ایرانی – سوئدی و کاپیتان تیم نیویورک رنجرز NHL است. ۸۵ بازیکن حرفه‌ای ایرانی شناسایی شده‌اند و در صورت حضور ۱۸ ماهه آنها در ایران و نقل و انتقال رسمی به لیگ ایران در آینده نزدیک می‌توانند در صورت تسهیل امور خدمت سربازی، اخذ پاسپورت و دیگر بستر سازی ها برای ایران افتخار آفرینی کنند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41929

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.