• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نظم جدید جهانی برای ما می‌تواند فرصت بسیار بزرگ و درخشان باشد

  • 21 اردیبهشت 1402 - 19:00
نظم جدید جهانی برای ما می‌تواند فرصت بسیار بزرگ و درخشان باشد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی که دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: ما در یک شرایط چرخش تاریخ قرار داریم، پس تغییر در نظم جهانی بسیار مهم است که به نظر من تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر پیچ تاریخی برای این تحولات بسیار مناسب‌تر است.
وی برگزاری همایش پیرامون نظم نوین جهانی را بسیار مهم دانست و گفت: البته نباید به همایش بسنده کرد، ما نباید این موضوع را به صورت سرسری و شعاری مد نظر داشته باشیم و این موضوع بسیار مهم و حیاتی را بی ارزش کنیم.
شمخانی صحبت از چرخش تاریخ را صحبت از یک رخ داد عظیم و تحول بزرگ دانست و گفت: تحول در قرآن هم مطرح شده است روزی که واقعه دیگر قرار است رخ دهد، و اثر و نسل جدید قرار است حاکم شده و جهان و جامعه زیر رو شود مانند آنچه در سوره واقعه آمده است، پس باید مراقبت کنیم که این موضوع عظیم را به یک موضوع دم دستی و بی اهمیت تبدیل نکنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر قرار است کار عملی روی این موضوع انجام شود باید همراه با تدبر، تحقیق و تفکر و کار عمیق علمی و دانشگاهی باشد.
شمخانی با طرح این سوال که هدف ما از طرح موضوع نظم جدید جهانی چیست؟ گفت: نظم نوین جهانی و پرداختن به آن موضوعات فرصت‌های جدیدی بر سر راه ما قرار می‌دهد و ما را با ابعاد مختلف حرکت ملت‌ها در عصر جدید آشنا می‌کند که آگاهی از این موضوع باعث می‌شود که در سیاست‌های کلان بازنگری کنیم.
وی افزود: نظم جدید جهانی برای ما هم می‌تواند یک فرصت بسیار بزرگ و درخشان باشد و در مقابل حتی می‌تواند تهدیدی باشد و سقوط هر کشوری را رقم بزند، فرصت و یا تهدید بودن نظم نوین جهانی بستگی به نوع رفتار و آمادگی ما برای این تحولات دارد، ما باید خود را آماده کرده و تاب آوری خود را برای مواجه با این تحولات جهانی بالا ببریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: وقتی از تحولات جهانی و نظم نوین جهانی صحبت می‌کنیم که برخی از آن به عنوان تحولات بنیان کن یاد می‌کنند آیا منطقه و کشور خود را تحت تأثیر این تحولات دیده ایم؟ اینکه خود را استثنا بدانیم تصور ما غیر علمی و غیر کارشناسی است.شمخانی تاکید کرد: اگر ما خود را متناسب به شرایط موجود و با در نظر گرفتن ابعاد تغییرات نظم جهانی آماده کنیم می‌توانیم آماده این تحولات شده و از این نظم جدید جهانی بهره برداری کنیم.
وی افزود: نظم نوین جهانی در ابتدا به معنای بر هم خوردن نظم موجود و تغییر و تحولات در نظم حاکم و بی نظمی است، تغییر نظم جهانی به ذات خود مثبت نیست بلکه آمادگی ما و نقش آفرینی ما در نظم جدید جهانی است که می‌تواند نظم نوین جهانی را برای ما مثبت کند.
شمخانی تاکید کرد: هرگونه نظم جدید جهانی خارج از نظم عادلانه و نظم الهی باشد، نظمی برای به قدرت رسیدن نظام‌های سلطه گر جهانی است، شرایط موجود می‌تواند به نفع محور مقاومت باشد اما ما نباید دکترین مقاومت را به دکترین سلطه تبدیل کنیم، هر گونه تغییر در دکترین مقاومت می‌تواند منجر به آسیب شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41813

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.