به گزارش خبرگزاری مهر، سید جعفر تشکری هاشمی در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس سازمان ملی استاندارد، تأکید کرد: آلاینده غالب در تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ ppm است که از منابع متحرک تولید می‌شوند و سوال من این است که چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ما عقب نشینی در اسقاط خودرو را شاهد هستیم، یادآور شد: اعلام شده مادامی که خودروها معاینه فنی بگیرند مجاز به تحرک هستند، این در حالی‌است که معاینه فنی در شهرها عمدتاً غیرقابل اعتماد بوده و تنها در تهران کمی قابل اعتماد است.
وی با بیان اینکه در گذشته قرار بود وقتی خودرویی جدید وارد می‌شود یک خودروی اسقاطی از رده خارج شود، خاطرنشان کرد: اینکه حالا در قالب معاینه فنی خودروها پول می‌گیریم و اسقاط خودروهای فرسوده انجام نمی‌شود، ضد هوای پاک است.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه ما این مصوبه را داشتیم که موتورسیکلت کاربراتوری تولید نشود، گفت: ما باید موتورهای برقی و انژکتوری را وارد می‌کردیم تا مساله آلایندگی در این بخش حل شود اما هنوز موتورهای کاربراتوری وارد شهر می‌شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه استاندارد در مرحله اول به خودروسازان مجوز می‌دهد در حالی که باید در حین تولید نظارت شود، تصریح کرد: این استاندارد اولیه کارآمدی لازم را ندارند و باید در طول زمان تولید نظارت صورت بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه ما معاینه فنی دینامیکی نداریم و باید در پیمایش معاینه فنی دینامیکی صورت بگیرد، یادآور شد: تنها ۳۸ درصد از بنزین استاندارد است و مابقی خارج از استاندارد تولید می‌شود؛ باید ببینیم معاینه فنی موتورخانه‌ها چند درصد در آلایندگی اثر گذار هستند و سوخت منابع متحرک و کارخانجات، چه میزان آلودگی هوا را تشدید می‌کنند؟
تشکری هاشمی گفت: انتظار داریم که سازمان ملی استاندارد نظارت را دست کم نگیرد؛ اینکه خودروی فرسوده را از رده خارج نکنیم و به جای خارج کردن آن پول بگیریم و کیفیت سوخت را استاندارد نکنیم، باید به مردم بگوییم همینی است که هست و آلودگی را تجربه کنید. درواقع اگر جان خود را نیز از دست دادید، از د ست داده اید.
در ادامه احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا با بیان اینکه کارشناسان اعلام می‌کنند که بیشتر آلودگی توسط منابع آلاینده متحرک است، یادآور شد: ما توقع داریم گزارش داده شود که با توجه به اینکه کارها به طور صددرصد انجام شده، چرا هنوز شاهد آلودگی هوا هستیم؟
وی همچنین تصریح کرد: چرا همیشه از اقدامات صددرصدی می‌گوئیم و از مقصرین و اقدامات نکرده سخن نمی‌گوییم؛ باید بگوییم برای مثال شهردرای تهران و دیگر دستگاه‌های متولی چه کارهایی باید انجام می‌دادند و ندادند و حالا آلودگی به بلای جان مردم تبدیل شده است.
مهدی اقراریان نیز در واکنش به گزارش رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در قانون هوای پاک و در بخش وظایف شهرداری‌ها از ۱۱ حکم ۱۰ حکم ناقص اجرا شده و یک حکم نیز انجام نشده است، اظهار کرد: در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از محل منابع درآمد شهرداری به میزان ۵۰ درصد، حکم ناقص اجرا شده و در زمینه افزایش سالانه پنج درصد ناوگان حمل و نقل عمومی از محل وزارت کشور عدم انجام و از سوی شهرداری نیز نقص را شاهد هستیم.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اعمال جریمه برای ایجاد کنندگان آلودگی صوتی از جمله وظایف شهرداری‌ها به ویژه شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: وظایفی که به شهرداری باز می‌گردد و شورا می‌تواند بر آن نظارت کند، از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام شود تا ما بررسی می‌کنیم.