• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳

مزاحمت تلفنی + مجازات

  • 25 اردیبهشت 1403 - 15:57
مزاحمت تلفنی + مجازات

امروزه  با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش تلفن های خطی و گوشی های هوشمند، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از یک شماره ‌ ناشناس با شما تماس های تکراری و بی وقفه  داشتید، گاهی اوقات حتی در این مزاحمت های تلفنی شما تهدیدهای جانی و مالی می شوید.

مزاحمت تلفنی عبارت است از : یک کارعمدی آگاهانه که به محض کشف، براساس قانون کیفری مزاحم شناخته می‌شود.فرد مزاحم، مرتکب جرم شده و باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد. در اینگونه موارد مزاحم با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت، ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، باعث اذیت و آزار و سلب آسایش و آرامش طرف دیگر شده است.

مزاحمت‌های تلفنی به صورت گوناگون انجام میشود:

  • سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.
  • فحش دادن و حرفای رکیک زدن به مخاطب
  • گاهی با خبرهای کذب ودروغ به مخاطب باعث ترس او می شود.
  • با تهمت های ناروا زدن باعث شک و تردید مخاطب می شود.
  • دادن خبرهای کذب و تکان دهنده که گاهی باعث شوک آنی شده و آرامش خانواده ها را بر هم می زند.
  • گاهی با حرف های ترسناک مخاطب را تهدید به انجام کاری می کند.تهدید ممکن است جانی و مالی باشد.

مجازات مزاحمت تلفنی در قانون اسلامی

بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی،  مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر کلا جرم تلقی می شود. و برای آن مجازات تعیین شده است، و علاوه بر آن ماده ‌ی قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴قانون تأسیس شركت مخابرات ایران مصوب ۱۳۶۶ نیز تاکیدی بردرستی این کشوراست.

نکات کلیدی در رابطه با مزاحمت تلفنی

با توجه به صدر ماده كه می‌گوید: هر كس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید.

وسیله ارتكاب جرم علاوه بر دستگاه تلفن شامل كلیه دستگاه‌های مخابراتی از قبیل دستگاه فرستنده بی سیم و با سیم و همین طور سایر وسایل مخابراتی كه برای اعلام خبر و پیامک مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهد شد.

برای مزاحمت های تلفنی به کجا شکایت کنیم؟

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است. برای این کار کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه کنید. با گرفتن لیست شماره های دریافتی و نامه‌ای از مخابرات، می‌تواند باعث سرعت در کار شود. در این مرحله روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می‌کنید. عنوان مجرمانه این شکایت هم چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک و یا تلفن.» اگر توهین شدیدی هم صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: «نامشخص.»

بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل کردن تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

معنای لغوی جعل خلق کردن و یا دگرگون ساختن و معنای لغوی تزویر حیله و مکر و تقلب و و جلوه دادن آن خلاف واقع است. اما جعل و تزویر در معنای حقوقی عبارتند از ایجاد هر چیزی همانند سند اصلی به یکی از روش های پیش بینی شده در قانون خلاف حقیقت و به زیان دیگری.

جرم جعل فقط در نوشته های بر روی کاغذ قابل استناد است و نوشته های روی سنگ یا چوب و غیره شامل این تعریف نمی شوند. بنابراین الصاق عکس به کارت شناسایی فرد دیگر، ساختن کارت یا بلیطی که هیچ نوشته ای ندارد، زدن اثر انگشت و یا کشیدن نقاشی شامل جرم‌ جعل نمی باشند . اما در صورتیکه فرد این اقدامات را بر روی سند اصلی و واقعی انجام دهند و آن را از حالت اصلی خود خارج کند جاعل محسوب می گردد.

استفاده از سند جعل شده

وکیل کلاهبرداری اصفهان در این مورد اینگونه می گوید  : همانگونه که فرد جاعل دارای مجازات خواهد بود فردی که از آن اسناد جعلی استفاده خواهد کرد نیز قابل مجازات خواهد بود خواه این شخص خود جاعل باشد و یا شخص ثالث دیگر.

انواع جعل

استفاده از امضای اشخاص رسمی و غیررسمی

همانگونه که می‌دانید هر فردی در به دست گرفتن قلم روش خود را دارد. هر شخص در قسمت های خاصی از حروف و کلمات به خودکار و یا قلم فشار می آورد و  در قسمت های دیگر با ملایمت بیشتری قدم را می چرخاند . لذا هرچقدر هم جاعل حرفه‌ای باشد باز هم نمی تواند این تیرگی و روشنی هایی که در خطوط تحریر می‌افتد را عینا و مانند اصل بسازد. در نتیجه این تفاوت ها را کارشناسان کاربلد تشخیص خواهند داد. ضمن آنکه امروزه با به کارگیری رایانه و نرم افزارهای کامپیوتری می توان نقاط حساس را در امضای افراد تعیین کرد و با مقایسه دو امضا به جعلی بودن امضا پی برد.

قلم بردن در سند

در این مورد جاعل با استفاده از قلم بعضی قسمت های سند، نوشته مورد نظر را ناخوانا می کند و یا بر روی آن خط می کشد.

تراشیدن سند

این روش برای مواردی هست که جاعل قصد دارد بخشی از کلمه یا جمله را با خراشیدن و یا تراشیدن از بین برده و سند را تغییر دهد مثلاً به جای کلمه “نباشد” از “باشد” استفاده شود.

الحاق سند

در این گونه از جعل سازی سند کلمه یا جمله به سند اضافه می گردد و با این روش سعی دارند به هدف خود برسند. معمولاً از این روش در اضافه کردن حروف به یک کلمه استفاده میشود تا اضافه کردن کلمه یا جمله!

محو کردن

منظور از محو کردن حذف کردن بخش هایی از یک سند با وسایلی مانند لاک‌غلط گیر یا سایر مواد شیمیایی و یا حتی پاک کن است.

اثبات کردن

مقصود از اثبات، خارج کردن یک سند از باطل شدن آن است مانند آن که مهر باطل شد را حذف نمایند.

سیاه کردن

در این روش با ناخوانا کردن سند و یا بخشی از آن با استفاده از خودکار یا هر قلم دیگری جعل صورت می پذیرد.

مجازات جعل

در صورتی که جعل برای اسناد و نوشته های رسمی صورت پذیرد جاعل علاوه بر مجازاتهای اداری و جبران خسارت های وارده به حبس از یک تا پنج سال و یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد و در صورتی که جهت اسناد غیر رسمی استفاده گردد ضمن جبران خسارات وارده به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و یا جریمه نقدی محکوم خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=57696

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.