• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

توسعه صنعت نفت باید عاری از آلایندگی باشد

  • 08 اردیبهشت 1402 - 19:05
توسعه صنعت نفت باید عاری از آلایندگی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خجسته مهر ظهر امروز جمعه در حاشیه مراسم آغاز عملیات راه اندازی فاز یک شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بهره‌برداری از سه واحد جمع‌آوری گازهای همراه موسوم به ان جی ال ۳۲۰۰، پیش تراکم ان جی ال‌های ۹۰۰ و ۱۰۰۰ جزو پروژه‌های مهمی هستند که می‌توانند دستاورد بسیار ارزشمندی در زمینه‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی، افزایش سطح اشتغال و افزایش ظرفیت استفاده از پیمانکاران ایرانی و توان ساخت داخل داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه ارزش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مذکور را ۱.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: به دلیل جذاب بودن این سرمایه‌گذاری در کمتر از یک سال و درآمد ۲ میلیارد دلاری این سرمایه کمتر از یک سال بازگشت دارد.
وی بیان کرد: با افتتاح فاز اول ان جی ال ۳۲۰۰ و پیش تراکم ان جی ال ۹۰۰ و ۱۰۰۰ حدود ۲۵ میلیون مترمکعب برای تزریق به شبکه گاز سراسری، تأمین خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی‌ها تزریق به میادین نفتی با هدف اجرای پروژه‌های صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین نفتی انجام می‌شود.
خجسته مهر افزود: این ۲۵ میلیون مترمکعب معادل یک فاز پارس جنوبی است و در شرایط ناترازی گاز و در شرایط ضرورت و الزام به تأمین گاز مورد نیاز مصرفی به ویژه در زمستان می‌تواند بسیار بااهمیت باشد. ضمن اینکه دستاوردهای زیست‌محیطی این پروژه‌ها برای خوزستان و استان‌های همجوار بسیار حائز توجه و بااهمیت است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: توسعه صنعت نفت به ویژه در صنایع بالادستی باید عاری از آلایندگی و بدون هرگونه گاز مشعل یا به اصلاح توسعه سبز باشد؛ پروژه‌های توسعه میادین مشترک نفتی از دیگر پروژه‌های مهم است که افتتاح شده و از این طریق حدود ۴۰ حلقه چاه به مدار تولید رسید. از میدان مشترک آزادگان جنوبی و حدود ۴۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شد. ارزش این ۴۰ حلقه چاه که به میدان تولید آمده‌اند، ۴۰۰ میلیون یورو است.
وی با اعلام اینکه در روز جاری آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک سهراب به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به دست متخصصان داخلی صورت گرفت، افزود: بهره‌برداری از فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی غرب کارون با ارزش ۱۶۰ میلیون دلار در روز جاری انجام شد که بخش بخار این نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد، همان سیکل ترکیبی که مدنظر است با راندمان حدود ۵۴ درصد که کلاس توربین هم در نوع خودش بالاترین راندمان است.
خجسته مهر بیان کرد: این یعنی به اندازه ۵۴ درصد در سال می‌توان در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد و راندمان مصرف گاز را افزایش داد.
وی گفت: در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز پروژه‌های متعددی از جمله افزایش ظرفیت فراوری نفت نمکی در منطقه رامشیر به میزان ۲۰ هزار بشکه و احداث پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار صورت می‌گیرند که می‌توانند نقطه اتصال بین خوزستان و بوشهر باشند و افزایش تولید برق را تقویت و برق مورد نیاز منطقه را تأمین می‌کنند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.