• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

تفاهم امنیتی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شده است

  • 09 اردیبهشت 1402 - 13:50
تفاهم امنیتی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ظهر امروز (شنبه) و پس از دیدار با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد، در نشست مطبوعاتی پیرامون این دیدار ضمن ابراز خرسندی از رئیس جمهور عراق برای حضور در ایران اظهار داشت: مذاکرات بسیار خوبی میان ما انجام شد و در رابطه با موضوعات بسیاری توافق کردیم. در حوزه سیاسی، اقتصادی و تجاری و حوزه‌های فرهنگی میان ما تاکنون مناسبات خوبی رقم خورده و اراده دو کشور توسعه مناسبات و روابط است.
وی عنوان کرد: روابط میان دو کشور ایران و عراق مانند روابط معمول میان سایر کشورها نیست بلکه رابطه‌ای خاص و کاملاً کاربردی است. سقف روابط تجاری و اقتصادی ما بیش از ۱۰ میلیارد دلار است اما این سطح می‌تواند به سطحی بالاتر از این میزان قرار گیرد.
رئیس جمهور گفت: روابط دو کشور در حوزه مسائل زیر ساختی آب، برق، کار و انرژی ادامه پیدا می‌کند تا تبادل میان دو کشور تا جایی پیش رود که بتوانیم از امکانات موجود به خوبی استفاده کنیم.
رئیسی خاطرنشان کرد: تفاهم امنیتی میان دو کشور ایران و عراق برقرار شده و کوچک‌ترین نا امنی در عراق برای کشور ما مهم است و امنیت این منطقه نه تنها به امنیت دو کشور بلکه به امنیت کل منطقه کمک می‌کند.
وی افزود: ما به همان میزان که انجام مذاکرات میان کشورهای منطقه را مفید می‌دانیم حضور نیروهای خارجی و بیگانگان در منطقه را مفید نمی‌دانیم و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه را مخل می‌دانیم.
رئیس جمهور بیان کرد: ارتباط ما با عراق و کشورهای منطقه با نگاه به منافع مشترک میان ما است اما آمریکایی‌ها به منافع خود می‌اندیشند و به فکر منافع خود هستند نه مردم ایران و عراق و منطقه.
رئیسی تاکید کرد: حتماً روابط خوبی که امروز میان ما و عراق وجود دارد به همکاری‌های دوجانبه و حتی همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی خواهد انجامید و منافع ما ایجاب می‌کند کنار هم باشیم و تفاهم و همکاری با یکدیگر را با جدیت ادامه دهیم.
وی اضافه کرد: بار دیگر حضور رئیس جمهور عراق در تهران و هیئت عالی رتبه همراه ایشان را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم نقطه عطفی برای روابط دو کشور باشد.
رئیس جمهور عراق در این نشست مشترک بیان کرد: در ابتدا از شما به خاطر دعوت کریمانه تان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنم. مایل هستم تاکید کنم هدف ز این سفر تاکید بر روابط محکم تاریخی میان دو ملت ایران و عراق و گسترش روابط است.
عبداللطیف رشید افزود: این روابط میان دو کشور تنها به روابط میان نهادهای دولتی محدود نمی‌شود بلکه روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها وجود دارد به دلیل اینکه تاریخ مشترک داریم. ما همچنین شاهد پیوند میان هم در حوزه روابط مشترک هستیم. بنابراین مثل روز روشن است که روابط میان ما و جمهوری اسلامی ایران ثابت و غیرقابل تغییر است.
وی خاطرنشان کرد: این امر ناشی از تلاش دو ملت برای همکاری تمامی زمینه‌ها بر اساس استقلال و منافع دو کشور است. اگر بخواهیم به جزئیات روابط تاریخی ایران و عراق بپردازیم به ساعت‌ها زمان نیاز داریم و ملت عراق مشهور به وفاداری است و هیچ گاه کمک جمهوری اسلامی ایران را فراموش نمی‌کند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران زمانی که ما درگیر ظلم و ستمی بودیم به ما کمک کرد و مرزها و درب‌های خود را در آن زمان به روی تمام اقوام عراقی گشود تا عراق بتواند پناهگاهی برای خود پیدا کند. هیچگاه حمایت ایران از کردهای عراق در حمله حلبچه را فراموش نخواهیم کرد. آخرین کمکی که از طرف ایران شاهد بودیم مبارزه با تروریست‌های حاضر در عراق بودیم.
عبداللطیف رشید با بیان اینکه ما باید روابط ایران و عراق را با همکاری مشترک در تمام زمینه‌ها تقویت و موانع را مرتفع سازیم، گفت: همچنین باید حقابه جمهوری عراق رعایت شود. همچنین به مبارزه با مواد مخدر و تجارت آن توجه شود زیرا این موضوع آفت بزرگی شده است.
رئیس جمهور عراق بیان کرد: همچنین اهمیت دارد نهادهای دو کشور برای بهبود زیرساخت‌های دو کشور و ارائه بهترین خدمات به دو ملت تلاش داشته باشند. در نشست امروز به جزئیات موضوعاتی که باید حل شود و مورد توجه باشد صحبت کردیم و ما تلاش خواهیم کرد تا به نتایج مثبت برسیم.
وی ادامه داد: در مورد امنیت و ثبات منطقه باعث خرسندی است که به شما بهبود روابط ایران و پادشاهی عربستان سعودی را تبریک عرض کنم. این گام در بهبود روابط دو کشور باعث برقراری ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد و منجر به امنیت منطقه و ملت‌های منطقه خواهد شد.
ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.