• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تدوین سند چشم‌انداز ۱۰ ساله میراث فرهنگی به پایان رسید

  • 13 اردیبهشت 1402 - 18:57
تدوین سند چشم‌انداز ۱۰ ساله میراث فرهنگی به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست معاونان میراث فرهنگی ادارت کل استانی با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون میراث فرهنگی، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی و جمعی از مدیران وزارتخانه، روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در سالن فجر برگزار شد.
معاون میراث فرهنگی، این نشست را فرصتی مغتنم برای تبادل نظر، تبیین نظرات و ابلاغ سیاست‌ها در راستای هماهنگی و هم‌افزایی برای برگزاری بهتر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در کشور دانست و پیام ملی این هفته را «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» اعلام کرد.
دارابی با استناد به آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور گفت: هم‌اکنون ۶۵ هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد، به همین دلیل اولویت‌ها باید مشخص شده و از پراکنده‌کاری پرهیز شود تا بتوانیم در پایان سال ۱۴۰۳ پروژه‌های مفتوح را به سرانجام برسانیم.
وی با بیان اینکه سند چشم‌انداز ۱۰ ساله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، طی یک سال و نیم اخیر تدوین شده و در مرحله نهایی است، تأکید کرد: این سند به‌عنوان مبنا قرار می‌گیرد و هر استان باید نقش خود را در چارچوب آن مشخص کند.
معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر برگزاری جلسات مستمر شورای فنی طرح‌های عمرانی با حضور کارشناسان متخصص استانی، افزود: باید اطمینان خاطر داشته باشیم که طرح‌ها فارغ از حواشی و با نظرات کارشناسی تصویب می‌شود.
دارابی با بیان اینکه میراث‌فرهنگی با هویت جامعه گره خورده و باید مورد توجه قرار گیرد، بر استفاده از ظرفیت رسانه برای روایتگری دقیق پیرامون میراث فرهنگی کشور و تبدیل آن به فرهنگ عمومی تأکید کرد.
چند موزه میراثی در کشور داریم؟
معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ۸۰۰ موزه در کشور داریم که ۲۶۸ موزه تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی در استان‌ها و استفاده از این ظرفیت برای پیشرفت کار، استفاده از ظرفیت دستگاه‌های استانی برای افزایش ضریب ایمنی موزه‌ها، ایفای مسئولیت اجتماعی استان‌ها، استفاده از ظرفیت تفاهمنامه‌ها با دستگاه‌ها، برنامه‌ریزی در استان برای ارائه فهرست ثبت جهانی، همچنین حفاظت و صیانت از آثار ثبت جهانی شده، تسهیل دسترسی مردم و تقویت زیرساخت‌های پایگاه‌های ملی و جهانی، از نکات مورد تاکید معاون میراث فرهنگی کشور در این جلسه بود.
وی انجام این مأموریت‌ها را تنها با روحیه جهادی و تلاش شبانه‌روزی میسر دانست و افزود: ما گنجینه‌داران، حافظان و صیانت‌کنندگان بزرگ‌ترین گنجینه‌های بشری هستیم و باید نسبت به انجام وظایفمان با جدیت و مطالعه بیشتر اقدام کنیم.
در پایان مراسم از احسان زهره‌وندی معاون میراث‌فرهنگی استان خراسان رضوی، مجتبی شفیعی معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان، نصرالله ابراهیمی معاون میراث‌فرهنگی بوشهر، کریم لطفی معاون میراث‌فرهنگی اردبیل، عبدالمجید شاکری معاون میراث‌فرهنگی یزد تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41398

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.