• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

از حاشیه‌های تئاترشهر تا تفاهم بومگردی‌ها و صنایع دستی

  • 21 اردیبهشت 1402 - 11:13
از حاشیه‌های تئاترشهر تا تفاهم بومگردی‌ها و صنایع دستی

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته وزارت میراث فرهنگی یکی دیگر از تغییراتش را در موزه فرش رقم زد. ۱۹ ماه پیش سجاد نوروزیان به پیشنهاد وزیر میراث فرهنگی مدیریت موزه فرش را به عهده گرفت و موجب شد تا اهالی موزه داری نسبت به این انتصاب واکنش نشان دهند به خصوص پس از آنکه کاربری حوضچه‌های جلوی موزه ملی فرش به باغچه تغییر پیدا کرد.
روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی در خبری اعلام کرده که مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، حکم سرپرست موزه فرش را اعلام کرده است و به جای او مهران صحرایی سرپرست موزه فرش شده است. صحرایی که با نوروزیان به موزه فرش رفته بود پیش از این به عنوان معاون مدیر در این موزه فعالیت می‌کرد.

اتفاقات جدید برای بنای تاریخی تئاتر شهر
مدیر تئاتر شهر با انتقاد از وضعیت نابسامان بنای تاریخی تئاتر شهر گفت: شاهدیم کنار این بنای ۵۰ ساله اتفاقات مختلفی می‌افتد آتش روشن کرده و سازه‌های جدیدتری را به محدوده آن اضافه می‌کنند.
سید محمد جواد طاهری مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره وضعیت این بنای ثبت ملی شده بیان کرد: زمانی که ورودی مترو را زدند؛ حریم مصوب نداشت، اما چرا الان که این حریم مصوب شده؛ هر روز باید با یک چالش جدید رو به رو باشیم؟ عوض اینکه از تعداد دست فروشان کنند، می‌بینیم هر روز بساط‌شان گسترده‌تر می‌شود. اینها مانع اجرای تئاترهای ما می‌شوند. حالا به جای ساماندهی به این وضعیت چند روزی است که می‌بینیم اسپیس‌های جدیدتری غیر از آن گذر فرهنگی که بساط جگرفروشان شده، در ده قدمی ساختمان تئاتر شهر ایجاد کرده اند.
وی گفت: آیا دیگر هیچ جای شهر نمی‌شد این بساط را پهن کرد؟ باید چسبیده به ساختمان تئاترشهر این برنامه‌های اجتماعی برگزار کرد؟ آیا هدف جز خدشه دار کردن حرمت یک فضای فرهنگی و هنرمندان تئاتر این کشور است؟ من تصور می‌کنم جمع نشدن دست فروشان، ایجاد بساط جگرفروشان، و حالا هم اسپیس‌های جدید، عمدی است.

راه اندازی شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متناظر
کمیته تخصصی شورای عالی میراث‌فرهنگی، در اولین نشست سال جاری خود، به بحث و بررسی در خصوص راه‌اندازی شوراهای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متناظر استانی، پرداخت.
در این نشست مهدی اکبری بکرآباد رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تشریح اقدامات به عمل آمده برای راه‌اندازی شوراهای متناظر استانی، اظهار کرد: تشکیل شوراهای عالی متناظر استانی، از جمله وظایف و اختیارات شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که فرآیند راه‌اندازی آن، براساس ماده ۴ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دیماه ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی، طرح و در تبصره بند ه همین ماده اعلام شده است که «با پیشنهاد شورای عالی میراث‌فرهنگی و گردشگری و پس از تصویب هیأت وزیران حسب مورد در استان‌هایی که ضرورت ایجاب کند، شورایی مشابه شورایعالی به ریاست استاندار و عضویت مدیران کل وزارتخانه‌ها و سازمانهای مذکور در شورای عالی ایجاد خواهد شد.»
وی افزود: موظف بودن اجرای مصوبات این شورا برای تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها و تمام دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است در حدود وظایف قانونی خود، نشانگر ظرفیت بسیار بالای قانونی شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، برای حل و فصل نظام مسائل این حوزه است.

صدور ۲۷۰۰ موافقت اصولی گردشگری در یک سال
در این هفته خبر رسید که در راستای توسعه صنعت گردشگری کشور و پیشبرد پروژه‌های سرمایه‌گذاری، تعداد ۲۷۰۰ موافقت اصولی در سال گذشته صادر شده است.
احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری گردشگری گفت: صدور ۲۷۰۰ موافقت اصولی و تعداد ۴۸۰ مجوز در ۳۱ استان کشور طی سال ۱۴۰۱ یکی از اهم اقدامات اجرایی و شاخص‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری کشور به شمار می‌آید.
وی افزود: طبق آمار اخذ شده، بالاترین تعداد صدور موافقت اصولی مربوط به استان‌های یزد، فارس و گلستان و بالاترین تعداد صدور مجوز ایجاد مربوط به استان‌های فارس، خوزستان و خراسان‌رضوی است که به ترتیب در صدر استان‌های کشور قرار دارند.
تجری خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد صدور موافقت اصولی و مجوز ایجاد در کل کشور به ترتیب مربوط به پروژه‌های بوم‌گردی و مجتمع‌های گردشگری است.
مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری یادآور شد: علاوه بر صدور مجوز سرمایه‌گذاری در انواع طرح‌های گردشگری، تعداد ۳ موافقت‌نامه تأسیس برای سرمایه‌گذاران مناطق نمونه گردشگری با برگزاری فراخوان عمومی صادر شده است تا ضمن توسعه سرمایه‌گذاری در مناطق دارای مجوز از قبل و فعال کردن آنها، در مناطق نمونه گردشگری جدید نیز امکان ایجاد تأسیسات گردشگری فراهم آید.

راه‌اندازی موزه بلوچ‌ها در مومباسای کنیا
سفیر ایران در کنیا گفت: برای معرفی قوم بلوچ و اقداماتی که آنها در کنیا انجام داده اند، موزه‌ای در قلعه مسیح شهر مومباسای کنیا با توضیحاتی به زبان انگلیسی و فارسی راه‌اندازی شد.
جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا از راه اندازی موزه بلوچ در مومباسا خبر داد و گفت: منطقه شرق آفریقا یکی از مناطقی بوده که ایرانی‌های زیادی به آنجا سفر می‌کردند به همین دلیل ما در این مناطق جوامعی از شیرازی‌ها و بلوچ‌ها را داریم. ایرانی‌ها در چند دوره تاریخی به صورت جمعی به این منطقه سفر کرده اند. یک بار چند هزار سال پیش و احتمالاً در دوره هخامنشیان که البته اسنادی از آن دوره وجود ندارد. یک بار هم در سالهای ۱۶۶۲ که بلوچ‌ها به این منطقه رفتند.
وی گفت: شیرازی‌ها هم با هدف تجارت و به سبب آشنایی با عرب‌ها، برای تجارت به شرق آفریقا می‌رفتند. بنابراین در شرق آفریقا مانند مومباسا، زنگبار و دارالسلام شواهدی از حضور ایرانی‌ها پیدا می‌شود.
برمکی بیان کرد: ما به همین دلیل در سال گذشته با کمک جامعه بلوچ‌ها در قلعه مسیح مومباسا، فضای ۱۰۰ متری را به عنوان موزه بلوچ راه اندازی کردیم. تا قبل از آن کسی نمی‌دانست که بلوچ‌ها چه نقشی در آزادسازی این بندر مهم شرق آفریقا از استعمار پرتغال داشتند حتی راهنمای موزه‌ای را در آنجا دیدم که می‌گفت چیزی وجود ندارد تا بتوانم توضیح دهم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم آنجا را به عنوان موزه مردم شناسی بلوچ تجهیز کنیم.
موافقت کنیا با پرواز مستقیم به ایران
سفیر ایران در کنیا گفت: به رغم پیگیری‌های یک سال و نیمه سفارت ایران و موافقت دولت کنیا با برقراری پرواز مستقیم، هنوز ایرلاین ایرانی اقدامی برای اجرایی شدن آن نکرده است.
جعفر برمکی سفیر ایران درباره تبادل گردشگران ایران و کنیا گفت: معمولاً ایرانی‌ها به شهرهای مومباسا و ماسای‌مارا سفر می‌کنند. یک سال است که مجوز پرواز مستقیم را از دولت کنیا گرفته‌ام تا سه بار در هفته پرواز مستقیم بین این دو کشور برقرار شود اما ایرلاین ایرانی همکاری نمی‌کند. این درحالی است که خودشان درخواست دادند تا این ارتباط برقرار و مجوز گرفته شود.
برمکی بیان کرد: با برقراری پروازها، علاوه بر مسافر، از کارگو هم می‌توان استفاده کرد. چون خرما و میوه‌های ایران در کنیا بازار خوبی دارد و بلعکس. اما در حال حاضر از این ظرفیت استفاده نمی‌کنیم. قبلاً پرواز مستقیم بین دو کشور داشتیم اما مسافر زیاد تردد نمی‌کرد چون شناختی از دو کشور وجود نداشت ولی الان این شناخت بیشتر شده است و کنیایی‌ها دوست دارند به ایران سفر کنند.
سفیر ایران در کنیا ادامه داد: اگر پرواز مستقیم وجود داشته باشد می‌توان مسافران بیشتری را هم جذب کرد. این تبادل مسافر در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود بیش از ۲۰ هیأت تجاری میان دو کشور مبادله کنیم. برخی از آنها در نظر داشتند؛ توریست خرید به ایران بفرستند چون برای آنها خرید در ایران بسیار باصرفه است.

تفاهم بوم‌گردی‌ها با معاونت صنایع دستی
تفاهم نامه همکاری مشترک میان جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی ایران و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی امضا شد.
در نشستی با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یاور عبیری رئیس جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی کشور در حاشیه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تفاهم نامه همکاری امضا شد.
این تفاهم نامه با هدف بهره برداری مطلوب از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های محوری اقامتگاه‌های بوم گردی در راستای ایجاد بستر مناسب و رونق کسب و کار و رشد تولید صنایع دستی، به ویژه در مناطق روستایی و بومی و کمتر توسعه یافته کشور به امضا رسید.
همچنین ارائه الگوهای مناسب در قالب انگاره خانه ایرانی در زمینه چیدمان صحیح اقامتگاه‌های بوم گردی با استفاده از صنایع دستی اصیل و بومی و زمینه سازی جهت گسترش فعالیت اقامتگاه‌های بومی گردی در شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی از دیگر موارد مطرح شده در راستای هم افزایی میان دو مجموعه بود.
انجام اقدامات مؤثر در خصوص احیای رشته‌های صنایع دستی در آستانه منسوخ شدن؛ به ویژه در مناطق بومی و روستایی و کمتر توسعه یافته در این نشست مطرح شد.

قیمت بلیت ورودی موزه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند
وزیر میراث فرهنگی گفت: قیمت بلیت ورودی موزه‌ها و مجموعه‌هایی که به وزارت میراث فرهنگی مربوط می‌شود، افزایش پیدا نمی‌کند و بر اساس قیمت‌های سال گذشته خواهد بود.
سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: لایحه اهداف و وظایف وزارت میراث فرهنگی توسط مجلس اعلام وصول شد، این لایحه مهم در ۱۰ ماده و ۷۷ بند بعد از یک سال کار مداوم صدها کارشناس و مدیر در جلسات متعدد جمع بندی شده و به تصویب هیئت وزیران رسیده بود.
وی افزود: از زمان تشکیل وزارتخانه قرار بود قانون این وزارت نوشته شود، چرا که پیش از این سه حوزه مأموریتی مستقل قانون داشتند اما حالا انسجام و تمرکز این سه حوزه در قانون دیده شده که این انسجام، نقش مهمی در پیشبرد اهداف این مجموعه دارد.
ضرغامی بیان کرد: مأموریت‌های دستگاه‌های مختلف به صورت شفاف در این قانون آمده و از این طریق بسیاری از ابهاماتی که درباره مأموریت‌ها مطرح بود، حل شده است.
وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: همچنین در این قانون یگان حفاظت میراث فرهنگی به عنوان ضابط قضائی شناخته شده که نقش مهمی برای حفاظت از میراث فرهنگی و جلوگیری از تخلفات و قاچاق ایفا خواهد کرد. امید است مجلس شورای اسلامی با اولویت این لایحه را بررسی کند که قطعاً با نگاه نمایندگان این لایحه غنی‌تر خواهد شد.
وی خبر داد: بر اساس قانون وزارت میراث فرهنگی باید بر اساس تورم سالیانه قیمت بلیت ورودی به محوطه‌های پایگاه‌های میراث فرهنگی همچون موزه‌ها افزایش یابد، در حال حاضر این ارقام بسیار پایین است. بعد از کارشناسی‌ها با ارسال این لایحه مخالفت کردیم چراکه احساس کردیم با توجه به شعار سال تا جایی که می‌توانیم از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنیم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41793

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.