• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سی و چهارمین یادواره عباس بهشتیان برگزار شد

  • 16 اسفند 1400 - 0:17
سی و چهارمین یادواره عباس بهشتیان برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرحوم عباس بهشتیان، یکی از بزرگ‌ترین اصفهان شناسان و خادمان آثار تاریخی اصفهان است. وی در سال ۱۳۰۵ خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود و در ۱۱ اسفندماه ۱۳۶۶ درگذشت و بنا به وصیت خود در تکیه میرفندرسکی آرامستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

از آثار این دوستدار اصفهان می‌توان به بخشی از گنجینه آثار ملی، باغات، کبوترخانه‌ها، خانقاه‌ها و عصارخانه‌های اصفهان اشاره کرد. همچنین یکی از مهمترین اقدامات وی پژوهش درباره تاریخ اصفهان و پیاده کردن متون کهن تاریخی بر خیابان‌ها و معابر این شهر بوده است.

بهشتیان نقش مؤثری در نامگذاری خیابان‌های اصفهان به نام ناموران فرهنگی و تاریخی داشت و برای حفظ محیط زیست و فضای سبز شهر اصفهان تلاش کرد. وی عضو انجمن آثار ملی بود و تلاش‌ها و مکاتبات زیادی برای حفظ آثار و ابنیه تاریخی اصفهان از جمله پل خواجو، سی‌وسه پل و بازارچه بلند انجام داد.

خانه تاریخی عباس بهشتیان بازمانده از دوران صفوی در خیابان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مراسم بزرگداشت این دانشمند فرزانه و دوستدار اصفهان عصر یکشنبه با حضور شخصیت‌های فرهنگی و هنری و فعالان مدنی در خانه تاریخی وی که به تازگی بازسازی شده است، برگزار شد.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در این مراسم با خواندن بیت شعری از مهدی اخوان ثالث، اظهار داشت: امثال بهشتیان‌ها یادگاران غمگین اعصار این سرزمین و راویان قصه‌هایی که از یاد رفته‌اند که اگر از یاد نمی‌رفت به این بناهای تاریخی که حی و زنده‌اند بی‌احترامی نمی‌شد.

او افزود: امثال بهشتیان‌ها انسان‌هایی هستند که وجودشان عصاره اخلاق و معرفت است که همین امر باعث ماندگاری ایشان می‌شود آن‌هم در عصر حاضری که نشانی از اخلاق نمی‌ماند.

همچنین استاد عبدالله جبل عاملی در این مراسم اظهار داشت: مرحوم عباس بهشتیان حق بسیار بزرگی بر گردن شهر اصفهان در قرن‌های متمادی خواهد داشت و از زحماتی که ایشان انجام داد مقاله‌ها و کتاب‌های فراوانی باید نگاشته شود.

او خاطرنشان کرد: ایشان زمانی با تمام وجود در مقابل کج روی‌های فرهنگی قد علم کرد و عمر خویش را برای اصول حفاظت و معرفی فرهنگ اسلامی اصفهان صرف کرد که ارزش خدماتش به این شهر با برگزاری این جلسات و محافل ادا نخواهد شد.

این محقق و مدرس حوزه‌های معماری و مرمت آثار باستانی گفت: یکبار در ملاقاتی که در همین خانه با مرحوم بهشتیان داشتم، ایشان از چند موضوع ناراحت بود و می‌گفت یک فرد فرنگی از آلمان برای شبکه خیابان کشی در اصفهان آمده و می‌خواهند شهر را تکه پاره کنند؛ می‌گفت زمانی که در سال ۱۳۳۸ خیابان عبدالرزاق احداث شد بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی تخریب شد.

جبل عاملی با اشاره به همکاری مرحوم بهشتیان با مسیو آندره گدار و ماکسیم سیرو دو معمار و تاریخ شناس فرانسوی برای تاریخ نگاری اصفهان و شناسایی کاروانسراهای خارج از شهر، اظهار داشت: بهشتیان فرزند خلف شهر اصفهان تا آخرین لحظات عمر در صدد حفاظت از منظومه شهر بزرگ اصفهان بود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=17752

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.