• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳

یک تصمیم جنجالی و تغییر مدیریتی/ سیمرغ‌ها دوباره به پرواز درآمدند

  • 26 خرداد 1403 - 12:01
یک تصمیم جنجالی و تغییر مدیریتی/ سیمرغ‌ها دوباره به پرواز درآمدند

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی از خبرهای سینمای کوتاه و بلند، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
راه‌اندازی گروه جدید سینمایی در روزهای پایانی دولت سیزدهم!
عصر روز شنبه ۱۹ خرداد، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور در جلسه مدیران ستادی سازمان سینمایی، از راه‌اندازی گروه سینمایی «فرهنگ» در جهت حمایت جامع و قاعده‌مند اکران فیلم‌های فرهنگی در سراسر کشور خبر داد.
خزاعی با اشاره به اینکه راه‌اندازی گروه سینمایی «فرهنگ» می‌تواند نتایج چشمگیری برای کلیت سینمای ما داشته باشد، گفت: طی سال‌های گذشته بحث‌های مختلف و دامنه‌داری درباره شرایط اکران فیلم‌های فرهنگی در کشور وجود داشته و هر ساله بر دامنه آنها افزوده شده است. پس از بررسی‌های کارشناسی پیرامون ارائه ساز و کار حمایتی از این جریان سینمایی مصوب شد برنامه‌ای هدفمند برای حمایت از فیلم‌های غیرتجاری به دلیل شرایط اکران آسیب‌پذیری که دارند، تدوین شود که خوشبختانه این مهم، اکنون محقق شده است.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه مدیریت گروه سینمایی «فرهنگ» به موسسه سینماشهر واگذار و آیین نامه آن ابلاغ شده است، عنوان کرد: ایجاد گروه سینمایی «فرهنگ» پاسخ به ضرورتی چندین ساله در حوزه اکران فیلم‌هاست که خلاء آن کاملاً احساس شده و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این گروه سینمایی بتوان رضایت خانواده سینما و مخاطبان این گونه آثار را در اقصی نقاط کشور جلب کرد. در این طرح، فیلم‌های سینمایی در سینماهای منتخب نمایش داده می‌شوند. فیلم هایی که قرار است در این گروه سینمایی وارد چرخه اکران شوند از طریق موسسه سینماشهر درخواست‌های خود را ارائه خواهند داد که پس از تایید در شورای انتخاب «گروه سینمایی فرهنگ» جهت اکران در سالن سینماهای منتخب اقدام خواهد شد.
خزاعی بیان کرد: گروه سینمایی «فرهنگ» یک سرگروه مجزا نیست بلکه کار این گروه در امتداد اکران اصلی سینماها و در راستای کمک به آثار غیرتجاری و پاسخی به مطالبه قدیمی سینماگران است.
نکته مهم در این راستا، مشخص نبودن اهداف این گروه سینمایی است و اینکه کدام دسته از آثار قرار است در چنین گروه سینمایی اکران شوند!؟
هرچند بر اساس اطلاع خبرنگار مهر، تغییرات مدیریتی خاصی نیز در همین راستا در سازمان سینمایی صورت گرفته است، در حالی که ممکن است عمر این مدیریت جدید، حتی به یک فصل از سال هم نرسد!

آغاز اکران بسته ویژه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ»
در ادامه اکران‌های بسته‌های فیلم کوتاه در سینماهای «هنروتجربه»، در اولین روز هفته گذشته، مراسم افتتاحیه اکران مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
در این مراسم، سعید نجاتی کارگردان فیلم کوتاه «دآبر» درباره بسته «سیمرغ» گفت: ما تصمیم گرفتیم در بسته ویژه «سیمرغ»، پشت صحنه فیلم‌ها را به بسته اضافه کنیم. برای من مهم است که مخاطبان سینما در شهرهای دیگر که امکانات تهران را در اختیار ندارند، این پشت صحنه‌ها را ببینند، چراکه به فعالان فیلم کوتاه انگیزه می‌دهد. ابوالفضل جلیلی فیلمساز مولفی است که فیلم‌هایش اکران نشده‌اند و به همین دلیل به این ایده رسیدیم که در بخش‌هایی از بسته «سیمرغ»، پلان‌هایی از فیلم‌های آقای جلیلی را نمایش دهیم که با پیشنهاد خودش بوده است.
اکران «سیمرغ» با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران است و فیلم‌های آن شامل «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا می‌شود. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.
همچنین، نمایش فیلم‌های کوتاه بسته ویژه «سیمرغ» و برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی در استان‌های کم‌برخوردار و فاقد سینما به منظور حمایت از علاقه‌مندان به سینما است که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود. برنامه اکران‌های استانی مجموعه فیلم‌های کوتاه «سیمرغ» توسط دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران و همراه با برگزاری کارگاه‌های فیلمسازی توسط کارگردانان این فیلم‌ها از دوشنبه ۲۱ خرداد آغاز شده است.

انتشار فراخوان «فیلم فجر» و بازگشت سیمرغ مردمی و تغییراتی در بخش مستند و فیلم کوتاه
روز ۲۱ خرداد، فراخوان بخش ملی چهل‌و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی منتشر شد.
با انتشار این فراخوان، شرط راه‌یابی فیلم‌های کوتاه به جشنواره فیلم کوتاه تهران، از شروط لازم برای راه‌یابی این آثار به جشنواره فجر، حذف شده است. فیلم‌های کوتاه، تا پیش از این تنها در حالی امکان راه‌یابی به جشنواره فجر و رقابت برای شکار سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به دست می‌آوردند که پیش‌تر موفق به راه‌یابی به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران شده بودند اما این شرط در فراخوان جشنواره فجر امسال حذف شده است. بر این اساس، فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی» با شرط داشتن «پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی» همچنان از سوی هیات انتخاب چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران معرفی می‌شوند اما تقاضای حضور آن‌ها منوط به راهیابی این آثار در بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران نیست.
همین شرط در مورد فیلم‌های مستند نیز لحاظ شده است و فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلم‌های مستند بلند سینمایی» علاوه‌بر شرط «پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی»، همچنان توسط هیات انتخاب هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به جشنواره فیلم معرفی می شوند اما تقاضای حضور فیلم‌های مستند بلند سینمایی منوط به راهیابی این آثار به بخش مسابقه جشنواره «سینماحقیقت» نیست.
همچنین، در این دوره جشنواره فیلم فجر، نشان ویژه «شهید جمهور» برای بهترین فیلم با نگاه به دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت های کشور اهدا می‌شود و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران نیز به جمع سیمرغ‌های جشنواره بازگشته است.

آغاز اکران «آبی روشن» در سینماها
اکران عمومی فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی سید محمدحسین میری از ۲۳ خرداد در سینماهای سراسر کشور آغاز شد.
این فیلم در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پخش شد و مورد استقبال منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت و نامزد بهترین نقش اول زن، بهترین طراحی صحنه، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلمبرداری و بهترین صداگذاری شد. «آبی روشن» محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.
مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو، کاظم هژیر آزاد، سامان مهکویه و … در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.
در هفته‌ای که گذشت، برنامه‌هایی همچون برگزاری دوازدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با حضور سرزده هادی مقدم دوست، برگزاری نشست خبری هیات مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند در خانه سینما، مراسم بزرگداشت احمدرضا معتمدی با حضور هنرمندان در موزه سینما و نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «به عبارتی» به کارگردانی محمدمهدی کتیراچی و تهیه کنندگی امیر فکری برگزار شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=59631

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.