• امروز : چهارشنبه - ۶ تیر - ۱۴۰۳

معرفی تجهیزات پسیو شبکه: ابزارهای ضروری برای زیرساخت‌های ارتباطی

  • 12 خرداد 1403 - 15:26
معرفی تجهیزات پسیو شبکه: ابزارهای ضروری برای زیرساخت‌های ارتباطی

تجهیزات پسیو و اکتیو، دو بخش اساسی سیستم شبکه های امروزی را تشکیل می دهند و به صورت غیر فعال و فعال در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند. این تجهیزات در میان سخت افزارها و اجزای فیزیکی شبکه قرار می گیرند و کارایی مهمی دارند. برقراری ارتباط و تعامل بین این تجهیزات، سبب ایجاد عملکرد ارتباطی شبکه در کسب و کارهای امروزی می شود. به طور کلی تجهیزات پسیو در یک شبکه کامپیوتری وظیفه انتقال پیام ها و سیگنال های تولید شده در بخش اکتیو را بر عهده دارند. 

انواع تجهیزات پسیو

تجهیزات پسیو شبکه یا بخش سخت افزاری غیر فعال بدون نیاز به انرژی برق مورد استفاده قرار می گیرند و هزینه ای برای شبکه مورد نظر به همراه ندارند. وظیفه هر یک از این تجهیزات با هم متفاوت است. اما بیشتر آن ها در زمینه انتقال سیگنال ها به کار می روند. برخی از این موارد را در ادامه مشاهده می کنید:

هاب های شبکه

یکی از مهمترین تجهیزات به کار رفته در سیستم شبکه های امروزی، بخش هاب است که برای تقسیم ورودی به چند خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. با به کارگیری این قطعات، کابل ها از سمتی به سمت دیگر متصل می شوند و برقراری ارتباط را در سیستم شبکه ساده تر می کنند. این تجهیزات برای ایجاد خروجی های بیشتر در سیستم کارایی دارند و برای اتصال چند دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند. 

انواع کابل شبکه

یکی از مهمترین تجهیزات پسیو شبکه، کابل های ارتباطی هستند که دسته بندی های گوناگونی داشته و در مدل های مختلف برای سیستم شبکه به کار می روند. در میان انواع کابل، کابل مخصوص شبکه یکی از مهمترین ها است و مسیرها و راه های ارتباطی مهمی در سیستم به وجود می آورد. این کابل ها انتقال پیام ها و سیگنال ها را ساده تر می کنند و وجود آن ها در این زمینه ضرورت دارد. میزان مقاومت و قطر هر یک از این کابل ها با هم متفاوت است. هر مدل از آن ها بر اساس نوع طراحی ساختار شبکه به کار می روند. 

در میان انواع کابل مورد استفاده در سیستم شبکه، کابل های فیبر نوری یکی از محبوب ترین ها هستند که مزایای بی شماری در سیستم به وجود می آورند. جنس روکش هر یک از این کابل ها تاثیر به سزایی بر عملکرد آن ها در شبکه های کامپیوتری بر جای می گذارد. 

 خرید تجهیزات پسیو شبکه

داکت ها و تراکت ها

برای تکمیل انواع تجهیزات پسیو شبکه، استفاده از داکت ها و تراکت ها برای محافظت از کابل های شبکه اهمیت دارد. این تجهیزات ایمنی کابل های عبوری در سیستم را افزایش می دهند و مقاومت بالایی در شبکه دارند. برای انتخاب هر یک از این تجهیزات باید به شرایط موجود در سیستم توجه داشته باشید. به طور کلی مدل های داکت با روکش پی وی سی مقاومت بیشتری در سیستم شبکه به همراه دارد. 

جک Keystone

ازانواعتجهیزات پسیو شبکه می توان به جک Keystone اشاره کرد که نوعی ورودی برای برقراری اتصالات با کابل محسوب می شوند. در این زمینه از انواع جک Cat5 ،‌Cat5e ،‌Cat6 ،‌Cat6a ،‌Cat7 ،‌Cat7a و Cat8 بسته به شرایط موجود در شبکه استفاده می شود.

انواع پچ پنل

در مدیریت شبکه های امروزی از انواع پچ پنل در میان تجهیزات پسیو شبکه استفاده می شود که برای مدیریت بهتر کابل کشی در سیستم حائز اهمیت هستند. هر یک از این قطعات شامل چند درگاه و ورودی و خروجی هایی برای عبور دادن کابل های شبکه می شوند و وجود آن ها در سیستم اهمیت دارد. انواع پچ پنل ها در مدل های بدون محافظ و محافظ دار ارائه می شوند و هر یک قابلیت های خاص خود را در سیستم به همراه دارند. 

رک شبکه

یکی از اساسی ترین نیازهای شبکه های امروزی، رک شبکه است که محفظه ای برای نصب تجهیزات اکتیو فراهم می کند. این قبیل تجهیزات پسیو شبکه در ابعاد و مدل های گوناگونی ارائه می شود که هر یک از آن ها بسته به شرایط شبکه موجود انتخاب خواهند شد. انواع رک ها در مدل های دیواری و ایستاده ارائه شده و به صورت فن دار طراحی می شوند. عمق انواع رک شبکه با هم متفاوت است که کارایی این سیستم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. 

سوکت های دیواری

سوکت های دیواری مانند پریزهای برق در سیستم شبکه عمل می کنند و وجود آن ها ضرورت دارد. این سوکت ها برای اتصال سایر تجهیزات و انتقال انرژی در آن ها به کار می روند. شما می توانید به جای اتصال تجهیزات به برق از این سوکت ها استفاده کنید. 

 ابزارهای ضروری برای زیرساخت های ارتباطی

مهمترین قابلیت های تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه به منظور برق رسانی در ساختار شبکه های کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند و انتقال انرژی را به نحو احسن انجام می دهند. این تجهیزات به نوعی زیرساخت شبکه محسوب می شوند و مانند پی اصلی و اسکلت ساختمان عمل می کنند. با استفاده از هر مورد از تجهیزات پسیو شبکه، عیب یابی و مدیریت کل سیستم شبکه به سهولت انجام می گیرد و هیچ مشکلی در این حوزه به وجود نمی آید. برخی از تجهیزات بخش پسیو شبکه برای ایجاد نظم بیشتر به کار می روند. در خصوص انتخاب این قطعات باید حتما به جنس و متریال تشکیل دهنده آن ها دقت داشته باشید. 

اغلب این اقلام به صورت روکش دار ارائه می شوند که کیفیت عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این تجهیزات با قابلیت توسعه بیشتر در سیستم شبکه های امروزی به کار می روند. 

جمع بندی

در این بخش در رابطه با تجهیزات پسیو شبکه و کاربردها و قابلیت های این قطعات مواردی را بررسی کردیم. برای استفاده بهتر از قابلیت های شبکه های کامپیوتری، باید با تجهیزات بخش پسیو و اکتیو بیشتر آشنا شوید. تجهیزات بخش پسیو بیشتر مخصوص شبکه های بزرگ و گسترده در محیط های اداری و بانک ها و… هستند. این تجهیزات برای ارتباط دهی بین کامپیوترها و اجزای شبکه به کار می روند. هزینه خرید این تجهیزات بسته به نوع و مدل هر یک از آن ها متفاوت خواهد بود. در این زمینه از کارشناسان فروش مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید. 

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=58825

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.