• امروز : جمعه - ۸ تیر - ۱۴۰۳

تراشه موبایل که پشت موانع را می‌بیند

  • 03 تیر 1403 - 12:01
تراشه موبایل که پشت موانع را می‌بیند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فیوچریسم، گروهی از محققان در تگزاس به مدت بیش از ۱۵ سال در تلاش برای ابداع دستگاه های کوچکتری بودند که با واسطه امواج الکترومغناطیسی با فرکانس متوسط قادر به دیدن ورای موانع هستند. اکنون به نظر می رسد آنها بیش از هر زمان دیگری به این هدف نزدیک شده اند.
کنت او پروفسور مهندسی الکتریک از دانشگاه تگزاس در مصاحبه ای اعلام کرد با کمک همکارانش تراشه تصویربرداری کوچک و جدیدی ابداع کرده است که قادر به ردیابی خطوط دور اشیا ورای موانعی مانند مقواست. این دستاورد نتیجه تکرار پیشرفت ها و دستاوردها در فناوری میکروپردازشگرها طی سال های گذشته است.
او در این باره می گوید: این فناوری در حقیقت مشابه چیزی است که در فرودگاه ها برای بازرسی ایمنی به کار می رود.
تراشه مذکور مشابه دستگاه های بزرگ بررسی است که در دروازهای فرودگاه ها به کار می رود، هرچند این دستگاه ها با امواج فرکانس پایین تر از نمونه جدید کار می کنند. دستگاه ها موجود در فرودگاه ها از فرکانس های الکترومغناطیسی بین امواج ماکروویو و مادون سرخ استفاده می کنند که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست و برای انسان ضرری ندارد.
این تراشه با کمک نیمه رسانای اکسید فلزی مکمل(CMOS )فعال می شود که فناوری ارزانی است که در پردازشگرهای رایانه و تراشه های حافظه به کار می رود. فناوری CMOS بیشتر اوقات در کنار لنزها برای فعالسازی دوربین های موبایل به کار می رود و در این پژوهش محققان از آن برای ردیابی اشیا بدون دیدن آنها استفاده کردند.
او در این باره می گوید: فناوری مذکور مانند قابلیت بینایی اشعه ایکس سوپرمن است. البته ما از سیگنال های ۲۰۰ تا۴۰۰ گیگاهرتزی به جای اشعه ایکس استفاده می کنیم.
طبق اطلاعات موجود قابلیت های خوانش موج تراشه به طور عمدی محدود شده تا فقط اشیای ورای موانع را از فاصله چند سانتیمتری ردیابی کند و به این ترتیب نگرانی ها درباره استفاده سارقان از آن برای مشاهده محتویات داخل کیف یا بسته کاربران از بین می رود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=60054

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.