• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارند

  • 26 تیر 1401 - 12:42
۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، فیروز قاسم‌زاده، پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته در برخی نقاط کشور مثل کرج، اصفهان، تهران و شیراز شاهد قطعی‌های آب بودیم که امسال با تدابیری که وزیر نیرو اتخاذ کرد تاکنون با چنین مواردی روبرو نشده‌ایم.

وی ادامه داد: ایران در چند سال اخیر در حال تجربه کردن سال‌های خشکی است که نسبت به دوره درازمدت پنجاه و چندساله با کاهش بارش‌ها روبرو شده است.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: در این سال‌ها وضعیت به‌گونه‌ای بود که یک‌سوم سال‌ها خشکسالی، یک‌سوم ترسالی و یک‌سوم هم نرمال بود، اما این روند در دوساله اخیر دستخوش تغییر شده و دوره خشکسالی ۴۷ درصد سال‌ها شده است.

۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارند

قاسم‌زاده گفت: با آنکه در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ با ترسالی روبرو شدیم، اما در دوساله اخیر شدت خشکسالی بیشتر شده به‌گونه‌ای که خشکسالی این دو سال اخیر بی‌سابقه در کشور شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته با کاهش ۳۷ درصدی بارش‌ها روبرو بودیم که امسال این میزان تاکنون به ۲۷ درصد رسیده است و از یک سال کم آب وارد سال کم آب دیگری شده‌ایم و این موضوع سبب شده بخشی از ذخایر آبی کشور به مصرف برسد.

سخنگوی صنعت آب بیان کرد: اکنون تنها ۴۹ درصد حجم مخازن سدهای کشور آب دارند و با کاهش ۴ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو هستیم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بارش‌ها در تابستان بسیار ناچیز بوده و امیدی هم به بهتر شدن وضعیت بارشی نمی‌رود و از طرف دیگر بارش‌های پاییزی با تأخیر زمانی اتفاق خواهند افتاد بنابراین باید با همین ذخایر موجود بتوانیم کشور را از بحران عبور دهیم.

وی بر ضرورت توجه جدی تر به مسئله صرفه‌جویی و مدیریت مصرف تأکید کرد و گفت: باید به‌گونه‌ای عمل شود که بهره‌وری آب در همه بخش‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: با فرهنگ‌سازی خوبی که در بخش مشترکان خانگی انجام شد به مدیریت مصرف توجه خوبی نشان داده و مصارف خود را تا حد زیادی مدیریت کرده‌اند.

وی گفت: اما بخش کشاورزی نیاز به مدیریت بیشتر دارد و باید با کمک وزارت جهاد کشاورزی در این بخش مدیریت مصرف جدی‌تری اعمال شود.

سخنگوی صنعت آب درباره مصرف بخش صنعت نیز افزود: این بخش هم با رایزنی‌هایی که توسط وزارت نیرو انجام شده به دنبال استفاده از پساب برای تأمین آب مورد نیاز است.

رهاسازی یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب برای دریاچه ارومیه

قاسم‌زاده بیان کرد: درگیر شدن کشورمان با خشکسالی بر روی دریاچه ارومیه هم تأثیر داشته به‌گونه‌ای که امسال شاهد کاهش ۱۵ درصدی بارش‌ها در شمال غرب کشور و افزایش دمای زیاد این نواحی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار بر این بود رهاسازی آب برای دریاچه ارومیه سالانه ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب باشد که با توجه به خشکسالی‌هایی که داشتیم به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

سخنگوی صنعت آب گفت: امسال برنامه‌ریزی خاصی برای این دریاچه در نظر گرفته شده و تلاش می‌شود رهاسازی آب صورت گیرد.

قاسم‌زاده تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه هشت تکلیف برای وزارت نیرو درباره این دریاچه تدارک دیده که تاکنون به آنها عمل شده است و ۴۰ درصد مصارف بخش کشاورزی را کاهش داده است.

وی ادامه داد: همچنین رهاسازی که می‌بایست انجام می‌داد تاکنون انجام داده است و لایروبی‌های لازم در رودخانه‌ها اتفاق افتاده است و حدود ۱۲ هزار چاه غیرمجاز مسدود شده است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: امسال نیز تاکنون یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب برای دریاچه اتفاق افتاده است.

۹۲ هزار چاه غیرمجاز در طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی مسدود شده است

وی افزود: با وجود خشکسالی کنترل‌های جدی بر مصارف انجام شد به‌گونه‌ای که تاکنون ۲۱ درصد خروجی سدها کنترل شده است.

سخنگوی صنعت آب ارسال آب به‌صورت کانتینری به سمت عراق را تکذیب کرد و درباره طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: برای اجرای این طرح نقص‌هایی وجود داشت به همین دلیل نسبت به برنامه تعیین شده فاصله گرفتیم لذا این طرح تا سال ۱۴۰۴ تمدید شده است و پروژه‌هایی نیز تعریف کردیم که بتوانیم به عدد ۱۱ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی دست یابیم.

قاسم‌زاده اظهار داشت: تاکنون ۹۲ هزار چاه غیرمجاز در این طرح مسدود شده است.

وی گفت: ۵۴ درصد مشترکان در گروه مشترکان خوش مصرف قرار دارند که تعرفه برای آنها افزایش نیافته است.

سخنگوی صنعت آب گفت: تعرفه آبی که برای اقامتگاه‌های غیردائم تعریف شده به‌صورت تصاعدی به‌شدت افزایش می‌یابد و بعضاً هر مترمکعب تا پنج برابر قیمت تمام شده یعنی حدود ۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

قاسم‌زاده تصریح کرد: این اقامتگاه‌ها ممکن است استخر داشته باشند و آب زیادی را برای این منظور صرف کنند. برای این موضوع آیین‌نامه ابلاغ شده و مشترکانی که مصرف آنها در دامنه بد مصرف قرار دارد با افزایش تعرفه روبرو خواهند شد.

وی درباره آخرین وضعیت انتقال آب از دریای خزر نیز گفت: این طرح تا حل مسائل زیست‌محیطی از دستور کار خارج است و برای اجرای آن باید تأیید زیست‌محیطی اخذ و بعد از آن تعیین تکلیف شود.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای حقابه هیرمند نیز اظهار داشت: جلسات متعددی با طرف افغانستانی برگزار کردیم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم حقابه را دریافت کنیم.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=25828

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.