• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

۴۱ مدال حاصل ۱۷ دوره حضور کاراته ایران/ هروی پرچمدار مربیان موفق

  • 22 آبان 1400 - 11:46
۴۱ مدال حاصل ۱۷ دوره حضور کاراته ایران/ هروی پرچمدار مربیان موفق

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی – محمد بیرامی: کاراته ورزش رزمی سنتی ژاپنی هاست که با تلاش مردم دیار آفتاب تابان در جهان گسترده و از سال ۱۹۷۰ رقابتهای قهرمانی جهان در این رشته فعال شد و تقریباً به صورت منظم هر دو سال یکبار برگزار و تا کنون نیز شاهد برگزاری بیست و چهار دوره از آن بوده‌ایم.

اسپانیا با چهار دوره میزبانی در این بخش رکورددار است. ژاپن با سه مورد، فرانسه، آلمان و مکزیک هم با دوره در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما این برای اولین بار است که این رقابتها در خاورمیانه برگزار می‌شود و امارات که چند دوره کاراته وان برگزار کرده از کاراته کاهای ۱۱۷ کشور روی تاتامی جهانی میزبانی می‌کند.

در ۲۴ دوره گذشته با احتساب تغییرات وزنی در بخش کومیته که چندین بار کم و زیاد شده در مجموع مردان و زنان ۱۲۲۴ مدال توزیع شده و ۷۰ کشور نیز توفیق کسب مدال را داشته‌اند که در کل ژاپنی‌ها در مجموع با ۱۹۸ مدال شامل ۹۰ طلا، ۵۲ نقره و ۵۶ برنز در رتبه نخست قرار دارند و فرانسه با ۵۵ طلا، ۵۴ نقره و ۵۶ برنز و مجموع ۱۶۷ مدال دوم است. بریتانیا هم با ۲۹ طلا، ۲۲ نقره و ۲۵ برنز سوم است.

ایران از ۱۵ دوره حضور خود در این رقابتها موفق به کسب ۱۰ طلا، ۸ نقره و ۲۳ برنز شده و در جایگاه دهم این رده بندی ایستاده است.

کاراته ایران برای اولین بار با ترکیب اساتید بزرگی چون اتحاد، مشفق، سلیمی، وارسته و نصرتیان در دومین دوره به سال ۱۹۷۲ به میزبانی پاریس تاتامی جهانی را تجربه کرد. در رقابتهای ۱۹۷۵ «لانگ بیچ» آمریکا هم وارسته و مشفق به نمایندگی از کشورمان حضور داشته اند.

اولین مدال ایران، یک برنز کومیته تیمی بود که اساتید خوش نامی چون محمود آرین خو، علیرضا احسانی، جمشید سلیمی، محمود شیری و مرتضی کاتوزیان موفق به ثبت این مدال تاریخی شدند. این تیم در رقابتهای ۱۹۷۷ توکیو در مبارزه نخست هند را ۴ بر یک شکست داد. در ادامه با برتری مقابل آمریکا و اسپانیا راهی نیمه نهایی شد سپس در پیکار با فرانسه و بعد از تساوی ۲ بر ۲ در امتیاز شماری تکنیکی با یک وازاری (نیم امتیاز) نتیجه را واگذار کرد. این تیم در مبارزه آخر خود یک بار دیگر مقابل فرانسه و با ثبت نتیجه‌ای مشابه، پایین‌تر از هلند و آلمان مدال برنز را کسب کرد.

۴۱ مدال حاصل ۱۷ دوره حضور کاراته ایران/ هروی پرچمدار مربیان موفق

تیمی که سال ۱۹۷۷ اولین برنز جهان را کسب کرد

آخرین مدال هم در بخش تیمی کسب شده است. ایران که در دو دوره متوالی رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ برمن و ۲۰۱۶ لینز مدال طلای کومیته تیمی را به دست آورده بود، در رقابتهای ۲۰۱۸ مادرید با ترکیب ذبیح الله پورشیب، سجاد گنج زاده، بهمن عسگری، صالح اباذری، مهدی خدابخشی، سامان حیدری و علی اصغر آسیابری به روی تاتامی رفت و با کسب پیروزی برابر همه رقبا موفق به کسب نشان زیرین طلا را برای سومین دوره متوالی کسب کند. شد.

مهدی عموزاده اولین طلای ایران را کسب کرده است. وی در رقابتهای ۱۹۹۴ «کوتاکینابالو» موفق به کسب مدال برنز شد و دو سال بعد ۱۹۹۶ «سان سیتی» روی سکوی نخست جهان ایستاد. حسین روحانی و جاسم ویشگاهی در رقابتهای ۲۰۰۶ فنلاند، امیر مهدیزاده در ۲۰۱۲ پاریس و ۲۰۱۶ لینز، سجاد گنج زاده در ۲۰۱۶ لینز، بهمن عسگری در ۲۰۱۸ مادرید و سه طلای کومیته (۲۰۱۴ برمن، ۲۰۱۶ لینز و ۲۰۱۸ مادرید) سایر طلاها را کسب کردند.

در جمع مردان مدال آور ایران در رقابتهای جهانی، عموزاده یک رکورد خاص به نام خود ثبت کرده‌اند. وی که اولین مدال آور ایران در بخش انفرادی رقابتهای جهانی است، در مجموع یک طلا و سه برنز از رقابتهای جهانی را در سه وزن مختلف کسب کرده که در جای خود یک رکورد محسوب می‌شود. البته این قهرمان قمی، یک برنز هم در کومیته تیمی کسب کرده و با ۵ مدال سابقه درخشانی روی تاتامی جهانی از خود بر جای گذاشته است.

۴۱ مدال حاصل ۱۷ دوره حضور کاراته ایران/ هروی پرچمدار مربیان موفق

اولین مدال طلای جهان که مهدی عموزاده کسب کرد

به لحاظ تعداد و کیفیت مدال اما سجاد گنج زاده رکوردار است. چهار طلا، دو نقره و یک برنز کومیته تیمی و انفرادی حاصل حضور چهار دوره‌ای سنگین وزن پرافتخار کاراته ایران است. بهمن عسگری با چهار طلا (دو طلا تیمی، دو طلا انفرادی)، ذبیح الله پورشیب با سه طلا و سه برنز، امیر مهدیزاده با دو طلا و یک برنز، حسین روحانی با یک طلا، یک نقره و دو برنز و جاسم ویشگاهی با یک طلا، یک نقره و یک برنز، بهترین نتایج را کسب کرده‌اند.

در بخش مربیان نیز شهرام هروی با اختلاف در صدر ایستاده و پرچمدار نسل طلایی مربیان موفق ایران است. وی در سه دوره هدایت تیم ملی در رقابتهای جهانی موفقیت‌های با ارزشی کسب کرده است. کسب ۶ طلا، دو نقره و ۹ برنز در این سه دوره که سه طلای آن مربوط به مسابقات تیمی است، از هروی یک مربی دست نیافتی در کاراته ایران ساخته است. وحید خواجه حسینی در رقابتهای تمپر فنلاند به سال ۲۰۰۶ با کسب دو طلا و دو برنز دیگر مربی پرافتخار کاراته ایران است.

در کاتای انفرادی تیم ملی ایران تا کنون موفق به کسب مدال جهانی نشده است. ولی در کاتای تیمی در هر دو بخش بانوان و آقایان یک مدال برنز نصیب کاتای ایران شده است. مهسا افسانه، الناز تقی پور و نجمه قاضی زاده در رقابتهای ۲۰۱۴ برمن، ابوالفضل شهرجردی، میلاد فراز مهر و علی زند نیز در رقابتهای ۲۰۱۸ مادرید موفق به کسب مدال با ارزش و تاریخی برنز شده‌اند.

در بخش بانوان نیز کاراته ایران تنها سه مدال برنز در کارنامه خود دارد. حمیده عباسعلی یک نقره در رقابتهای ۲۰۱۴ برمن و یک برنز در رقابتهای ۲۰۱۶ لینز و سارا بهمنیار در رقابتهای ۲۰۱۸ مادرید کسب کرده‌اند.

بیست و سومین دوره رقابتهای کاراته قهرمانی جهان به میزبانی امارات و از بیست و پنجم آبان ماه در سالن «حمدان» شهر دبی آغاز خواهد شد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=10772

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.