• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

یک وکیل ورزشی: تصمیم کانادا سیاسی و کودکانه بود/ باید غرامت چند میلیون دلاری بدهند

  • 06 خرداد 1401 - 12:42
یک وکیل ورزشی: تصمیم کانادا سیاسی و کودکانه بود/ باید غرامت چند میلیون دلاری بدهند

آرش شکرریز، وکیل بین المللی ورزشی در گفت و گو با ایسنا، درباره تصمیم یکجانبه فدراسیون فوتبال کانادا برای لغو بازی دوستانه با ایران و اقدام فدراسیون فوتبال ایران برای درخواست غرامت گفت: باید دید که فدراسیون فوتبال ایران قراردادی را با کانادا منعقد کرده است یا خیر. در بحث غرامت، هم باید ببینیم چه رقمی پیش بینی شده است. در گذشته قراردادهایی منعقد می شد که که از نظر حقوقی ثبات، چارچوب و ساختاری نداشت و ضعف های متعدد دیده می شد. اگر رقمی به عنوان غرامت مطرح شود می توان آن را مطالبه کرد اما اگر پیش بینی هم نشده باشد، چون بالاخره باعث خسارت شده و ایران یک “فیفا دی” (پنجره بازی های ملی) را از دست داده، قابل شکایت در فیفا است و می توان از این تصمیم فدراسیون فوتبال کانادا شکایت کرد.

این وکیل بین المللی فوتبال خاطرنشان کرد: مرجع صالح رسیدگی به این پرونده، دادگاه عالی ورزش (CAS) است چون تصمیمی بوده که توسط یک فدراسیون گرفته شده است. در اساسنامه CAS نوشته شده اگر تصمیمی گرفته شود، ظرف ۲۱ روز می توان به دادگاه شکایت کرد. بنابراین با جلب نظر کارشناسی می توان تقاضای غرامت کنیم.

دولت کانادا وارد بازی های سیاسی شده است

او با اشاره به تصمیم سیاسی فدراسیون فوتبال کانادا اظهار کرد: مایه تاسف است که دولت کانادا وارد بازی های سیاسی شده است. ما بارها اعلام کردیم که موضوع فوتبال از سیاست و تحریم جدا است. متاسفانه کشورهای غربی تحت تاثیر جو سیاسی و مسائلی از این دست قرار دارند. در اساسنامه فیفا تاکید شده که “ما فوتبال را برای مودت بین ملت ها به وجود آوردیم”. در سال ۱۳۷۷ تیم ملی ایران با آمریکا مسابقه ای داشت. علی رغم بازی‌های سیاسی، بازیکنان دو کشور دست دادند و بعدا یک بازی دوستانه هم برگزار کردیم و نشان دادیم فوتبال از سیاست جدا است. باید تاسف خورد که فدراسیون فوتبال کانادا وارد بازی رسانه‌ای یک عده شده و موضوع سیاست و جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه هواپیمای اوکراینی را به موضوع ورزش ربط داده است. این مسئله برخلاف تعهدی است که اعضای فیفا در زمان پیوستن به این سازمان جهانی داده اند که موضوع سیاسی و سیاست را در موضوع ورزش دخالت ندهند.

باید در کمیته اخلاق هم از کانادا شکایت شود

این وکیل بین ‌المللی ورزش یادآور شد: اکنون دولت کانادا باید جواب دهد. نمی ‌شود این مسئله شمشیر یک لبه و به سمت ما باشد. باید کاملا دو لبه باشد. دولت کانادا تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه ای اقدام به لغو بازی کرده و ورزش ایران و جوانانش را که به دنبال مودت و دوستی ما بین ملت‌ها بودند، متضرر کرده است. کانادا یک “فیفا دی” ما را به راحتی نابود کرد. باید تیم حقوقی زبده این مسئله را پیگیری کند و حتی به نظرم به کمیته اخلاق فیفا هم شکایت شود چرا که موضوع سیاست را در موضوع ورزش دخالت داده‌اند.

شکرریز با اشاره به تعارض کشورهای مسلمان با اسرائیل گفت: کشورهای عضو AFC تمام و کمال حاضر به رویارویی با اسرائیل نبودند و این یک تصمیم جمعی بود. برای همین فیفا هم اسرائیل را جزو محدوده یوفا حساب کرد ولی بحث اینجاست که کشورهای مسلمان اسرائیل را به رسمیت نمی شناختند. وقتی کانادا تا چند وقت قبل در ایران سفارت خانه داشت و تعداد زیادی ایرانی دارند در این کشور زندگی می‌کنند، این کشور هم نباید وارد بازی سیاسی و پروپاگانادای رسانه‌ای می‌شد. بحث فوتبال از سیاست و دولت ها جدا است و فوتبال زمینه‌ای برای بار آشتی و مودت میان کشورها است.

وی با تاکید بر اینکه کانادا باید پاسخگوی تصمیم کنونی خود باشد گفت: کانادایی‌ها باید پاسخ دهند که چرا به دلایل سیاسی این دیدار هماهنگ شده را لغو کرده‌اند. باید زبان استاندارد جهانی را قبول کنیم و موضوع ورزش را از سیاست جدا کنیم. ایران و کانادا اساسنامه فیفا را پذیرفته‌اند که سیاست را از ورزش جدا می‌کند. تصمیم کانادا تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه‌ای بوده و باید از طریق حقوقی پشیمان شود.

خسارت کانادا به فدراسیون فوتبال مادی و معنوی است

این وکیل بین‌المللی ورزش در واکنش به گفته مسئولان فدراسیون که جمع هزینه‌ها و درآمدها را به عنوان غرامت مطرح خواهند کرد گفت: این خسارت مادی و معنوی بوده و قابل طرح است. ما یک “فیفا دی” را از دست داده‌ایم و خسارت معنوی هم به حیثیت و فوتبال ما وارد شده است. مگر اینجا کودکستان است که یک کشور تصمیم به لغو بازی بگیرد؟ تصمیمات کودکستانی نباید در فوتبال دخیل باشد. رفتار کانادایی‌ها کودکانه است. ما با آمریکا هم روابط دیپلماتیک نداشتیم اما با این کشور بازی رسمی و دوستانه انجام دادیم. این حرف‌ها بچگانه است که به علت مسائل سیاسی با شما بازی نمی‌کنیم.

تصمیم کانادا کودکستانی بود

شکرریز تاکید کرد: کانادا باید به علت اتخاذ تصمیم سیاسی، غرامت بدهد و دلایل موجهی را ارائه کند. ما باید در این پرونده خسارت مادی و معنوی را مطالبه کنیم. یک فیفا دی را از دست داده‌ایم و باید تقاضای یک غرامت سنگین کنیم . این غرامت باید چندین میلیون دلار باشد. کانادایی‌ها باید بدانند تصمیمشان کودکستانی بوده و موضوع سیاست را وارد بحث ورزش کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=22488

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.