• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

یک مقایسه میان فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر با فصل گذشته

  • 20 مهر 1401 - 12:03
یک مقایسه میان فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر با فصل گذشته

به گزارش ایسنا، لیگ برتر فوتبال ایران تاکنون تا هفته هشتم برگزار شده و به زودی به ایستگاه یازدهم و پایانی خود قبل از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌رسد و کارلوس کی‌روش بازیکنان مدنظر خود را از دل لیگ ایران و لیگ‌های خارجی انتخاب می‌کند. آمادگی بالای بازیکنان ملی‌پوش شاغل در ایران می‌تواند خبر امیدوارکننده‌ای برای کارلوس کی‌روش باشد اما این مساله در گرو این است که کیفیت لیگ برتر هم نسبت به گذشته افزایش یابد.
نگاهی به آمار و ارقام فصل گذشته و جاری فوتبال ایران و بررسی “ترین”‌های این دو فصل نشان می‌دهد که سال گذشته بازی‌های پرگل‌تر و بردهای‌ بیشتری را شاهد بودیم اما امسال تعداد تساوی‌ها به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته است. هر چند این مساله نمی‌تواند جوابگوی پاسخ به این سوال باشد که “آیا لیگ برتر افت کرده است” اما می‌توان این سوال که “آیا فصل جاری جذاب‌تر از فصل گذشته است یا خیر؟” پاسخ داد.
با توجه به اینکه فصل جاری تا ایستگاه هشتم برگزار شده، نگاهی به درصد برد و باخت و میانگین گل زده و خورده تیم‌ها در فصل گذشته و جاری داشتیم که به شرح زیر است:
درصد پیروزی:
لیگ ۲۱: ۱- استقلال ۶۳.۳ درصد/ ۲- پرسپولیس ۶۰ درصد/ ۳- سپاهان ۵۳.۳ درصد
لیگ ۲۲: ۱-پرسپولیس ۵۰ درصد/ ۲-استقلال ۵۰ درصد/ ۳- گل گهر ۵۰ درصد
طبق آمار موجود، تیم‌های برتر مانند استقلال، پرسپولیس و ساهان در طول فصل گذشته از نظر کسب برد و سه امتیاز، فوتبال بهتری را ارائه کرده‌اند اما تعداد پیروزی‌ها در فصل جاری کمتر از گذشته است.
درصد مساوی
لیگ ۲۱: آلومینیوم ۵۳.۳ درصد/ پیکان ۵۰ درصد/ نساجی ۵۰ درصد
لیگ ۲۲: ذوب آهن ۸۷.۵ درصد/ مس رفسنجان ۷۵ درصد/ فولاد ۷۱.۴ درصد
همانطور که تعداد پیروزی‌ها در این فصل کاهش یافته، در سوی مقابل تعداد مساوی‌ها نیز در این فصل افزایش چشم گیری داشته و بیش از گذشته شاهد مساوی تیم‌ها هستیم.
درصد باخت
لیگ ۲۱: ۱- استقلال صفر/ ۲- پرسپولیس ۱۰ درصد/ ۳- گل گهر ۱۶.۷ درصد
لیگ ۲۲: ۱-ذوب آهن صفر/ ۲-فولاد صفر درصد/ ۳- مس رفسنجان صفر درصد
عملکرد بی‌نظیر استقلال و شکست ناپذیری این تیم در فصل گذشته و همینطور عملکرد خوب پرسپولیس با سه باخت یکی از بهترین فصول دفاعی لیگ را رقم زد. با این حال در هشت هفته نخست این فصل سه تیم بدون شکست هستند که حفظ این رکورد تا پایان فصل کار راحتی نیست.

میانگین گل زده در هر بازی
لیگ ۲۱: ۱- پرسپولیس ۱.۵ گل/ ۲- سپاهان ۱.۴ گل/ ۳- استقلال ۱.۳ گل
لیگ ۲۲: ۱-گل گهر ۱.۸ گل/ ۲-نساجی ۱.۴ گل/ ۳- استقلال ۱.۳ گل درصد
به جز گل‌گهر و نساجی که با پیروزی پرگل ۵ و ۴ گله مقابل نفت مسجدسلیمان توانستند میانگین گل‌زده خود را بالا ببرند، تعداد گل‌های زده تیم‌های برتر این فصل از جمله استقلال، پرسپولیس، سپاهان کمتر از فصل گذشته است.
میانگین گل خورده در هر بازی
لیگ ۲۱: ۱- استقلال ۰.۳ گل/ ۲- پرسپولیس ۰.۷ گل/ ۳- سپاهان ۰.۷ گل
لیگ ۲۲: ۱-پرسپولیس ۰.۴ گل/ ۲-ذوب آهن ۰.۴ گل/ ۳- مس ۰.۴ گل
نگاهی به عملکرد تدافعی تیم ها نیز حکایت از بهبود عملکرد تیم‌های لیگ نسبت به فصل گذشته دارد. همانطور که تعداد گل‌های زده فصل جاری کاهش یافته، طبیعتا تعداد گل‌های خورده نیز کاهش می‌یابد.
به گزارش ایسنا، با بررسی شاخصه‌های آماری مذکور از جمله تعداد برد، باخت و مساوی‌های تیم‌های و همینطور تعداد گل‌های زده و خورده نشان می‌دهد فصل گذشته لیگ برتر وضعیت بهتری داشته و حداقل تا مقطع کنونی لیگ برای تماشاگران جذاب‌تر از گذشته نیست.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=30488

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.