• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

یک مستند کوچک و چند حاشیه بزرگ!

  • 04 مهر 1400 - 22:10
یک مستند کوچک و چند حاشیه بزرگ!

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً مستندی در فضای مجازی منتشر شده که در آن از چند خانم مجرد که همگی چادری و نماد قشر مذهبی جامعه هستند پرسیده می‌شود که ملاک‌شان برای ازدواج چیست و آیا با جوانی که فلافل‌فروش، بنا، ضایعاتی و راننده وانت باشد ازدواج می‌کنند؟
تقریباً تمامی این خانم‌ها با بیان اینکه ملاک‌شان تقوا، مذهبی بودن، عاشق شهدا بودن و… است، به پرسش‌های مطرح شده نه می‌گویند.
در قدم بعد نوشته‌ای دست این دختران داده می‌شود که چند شهید بزرگوار دارای همین مشاغل بودند که پس از دیدن این نوشته، غالباً حس خجالت‌زدگی دارند.
پرداختن به موضوعات اجتماعی هم‌چون ملاک‌های سخت‌گیرانه برای ازدواج موضوع خوبی است ولی در این فیلم روی‌کرد سوگیرانه‌ای گویا اتخاذ شده است. چرا همه افرادی که برای مصاحبه انتخاب شده‌اند، دختران باحجاب و ظاهراً مذهبی هستند؟ مگر دخترانی که چادری نیستند، نمی‌خواهند ازدواج کنند یا در مقابل شهدا نگاه خاصی دارند؟
بارها در مراسم مذهبی، تشییع شهدا و… دیده‌ایم دختران و زنان غیرچادری هم اشک ریخته و عمق اعتقاد خود را در گوشه و کناری نشان داده‌اند که از ده‌ها هزار مورد را شاید یک عکاس دیده و عکس گرفته باشد.
روایات مذهبی، منطق، ملاک‌های معمول و متعارف در جامعه، توصیه‌های روانشناسی و… همگی بر هم‌سطح بودن دختر و پسر در ازدواج تاکید می‌کنند و اینکه توقع داشته باشیم فردی به ازدواجی با فرد دیگری رضایت بدهد که اساساً دنیای متفاوتی دارند و احیاناً درک متفاوتی نسبت به موضوعات خواهند داشت، از بیخ و بنیاد غلط ست.
شهدای عزیز ما الگوی زندگی، ایمان و فداکاری هستند ولی آیا تمام افراد فلافل‌فروش مثل شهید ذوالفقاری می‌شوند؟ آیا همه افراد بنا هم‌چون شهیدان برونسی هستند و…؟
ساخت این فیلم مشخص نیست با چه هدفی انجام گرفته است ولی اینکه دختر جوان مذهبی را در مقابل دوربین با استفاده ابزاری از نام بزرگ شهدای عزیز بخواهند تحت فشار بگذارند قطعاً کار درستی نیست، چون از وی خواسته شده منطق را زیر پا بگذارد و با یک قیاس ناصواب پاسخ خود را تغییر بدهد.
باید خوش‌بین بود که فکر نکرد یک کدام از اهدافی هم‌چون تخریب قشر مذهبی، بی‌شان بودن برخی مشاغل برای ازدواج، تخریب شهدا و… پشت ساخت چنین مستندی نباشد.
قطعاً در میان همین دختران مذهبی سرزمین‌مان همسران شجاعی بوده و هستند که شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، مدافع سلامت، مدافع امنیت و… را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند و همین دختران مادرانی هستند که راه‌شان ادامه دارد.
برای ازدواج اصول و معیارهایی وجود دارد که در فرهنگ و دین ما هست و اساساً این فیلم نه تنها هیچ ارتباط معناداری با مقوله ازدواج ندارد، بلکه هیچ مفهوم مشخص دیگری از آن برداشت نمی‌شود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=6976

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.