• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

گشوده شدن فصلی جدید در روابط ایران و آذربایجان

  • 04 دی 1400 - 11:43
گشوده شدن فصلی جدید در روابط ایران و آذربایجان

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سرمقاله خود به بررسی سفر وزیر امور خارجه ایران به جمهوری آذربایجان و دیدارهای صورت گرفته، پرداخت.

تهران تایمز در این باره نوشت که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اولین مقام ارشد ایرانی دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران بود که به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد و با «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور دیدار و درباره توسعه روابط و همچنین تحولات منطقه ای گفتگو کرد.

امیر عبداللهیان در دیدار مذکور که عصر چهارشنبه صورت گرفت، ضمن تاکید بر عزم مقامات دو کشور جهت گسترش روابط، گفت که فصل جدیدی در روابط بین تهران و باکو گشوده شده است و این مسئله نتایجی مثبت برای هر دو کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی افزود: ما آماده هستیم تا تمام پروژه های قبلی را نهایی کرده؛ زمینه را برای توافقات جدید بین دو کشور فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به حضور ایران در قالب ۳+۳، این همکاری ها را برای صلح و ثبات منطقه مفید دانست و تاکید کرد که نیروهای فرامنطقه ای حق مداخله در امور منطقه را ندارند و کشورهای منطقه می توانند مشکلات خود را خودشان حل کنند.

الهام علی اف نیز بر اهمیت روابط بین دو کشور تاکید کرد و گفت: مایلیم این روابط را در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهیم.

رئیس جمهور آذربایجان با تاکید بر این مسئله که مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود و باکو مخالف دخالت کشورهای خارجی در منطقه و مسائل آن است، گفت: ما معتقدیم ارتباطات منطقه‌ای برای همه کشورهای منطقه مفید است.

علی اف همچنین با اشاره به دیدار اخیرش با همتای ایرانی خود در عشق آباد پایتخت ترکمنستان در حاشیه اجلاس سران اکو، آن را مثمر ثمر توصیف کرد.

«اشتراکات منحصر به فرد یک دارایی بزرگ است»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه ملاقات هایش با «صاحبه غفارووا» رئیس مجلس جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان و غفارووا در این دیدار راه های تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف از جمله همکاری پارلمانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه ایران حضور غفارووا را در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران نشان از عمق روابط دوستانه دو کشور دانست و افزود: اشتراکات منحصر به فرد ایران و جمهوری آذربایجان سرمایه بزرگی برای دو کشور است و زمینه را برای تحکیم روابط دوجانبه فراهم می کند.

وی همچنین با اشاره به صحبتهای رئیس جمهور ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس سران اکو، گفت که انتقال گاز ایران به جمهوری آذربایجان در چارچوب توافقنامه سه جانبه مبادله (سوآپ) گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از طریق ایران، به زودی عملیاتی می شود.

امیر عبداللهیان همچنین بر آمادگی دو کشور برای گسترش سریع همکاری‌های دوجانبه از جمله در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، و حمل و نقل تاکید و حمایت مجالس دو کشور در این زمینه را مهم و ضروری توصیف کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که اسناد مربوط به اصلاح قانون عوارض و تعرفه های ترجیحی راه ها به منظور تسهیل در گسترش همکاری ها به تصویب مجلس شورای ملی جمهوری آذربایجان برسد.

رئیس مجلس آذربایجان نیز در این دیدار روابط ایران و آذربایجان را دیرینه خواند و همگرایی تاریخی، فرهنگی و منطقه ای دو کشور را مرتبط دانست. وی افزود: ما شاهد حمایت قاطع دولت و ملت ایران از جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ بوده و از آن قدردانی کرده ایم.

غفارووا در ادامه به علاقه و آمادگی مجلس آذربایجان برای کمک به گسترش روابط دو کشور اشاره کرد و ضرورت تقویت گروه های دوستی پارلمانی را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در آینده نزدیک به باکو سفر کند.

وزیر امور خارجه به شهدای آذربایجان ادای احترام کرد

امیر عبداللهیان شامگاه چهارشنبه با حضور در محل یادمان شهدای باکو به تمامی شهدای جنگ اول و دوم قره باغ ادای احترام کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که همگان شاهد آزادسازی تمامی سرزمین های اشغالی فلسطین و تشکیل دولت واحد فلسطین به پایتختی قدس باشند.

«همکاری در حوزه حمل و نقل و انرژی راهبردی»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با «جیحون بایراموف» همتای آذربایجانی خود دیدار و دو طرف در مورد راه های تقویت همکاری های دوجانبه بحث و گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان ضمن اشاره به سخنان روسای جمهور دو کشور مبنی بر اینکه آنها مصمم به تقویت روابط دوجانبه هستند، گفت که وزارت امور خارجه دو کشور نیز باید همواره موضوعات همکاری ایران و آذربایجان و همچنین راه های تقویت آن را در دستور کار خود داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران ضمن یادآوری اهمیت همکاری در حوزه های حمل و نقل و انرژی، بر تداوم همکاری‌ها در سایر حوزه‌های اقتصادی از جمله تشویق و تقویت تعاملات بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد.

وی ذکر کرد که ایران آماده صدور خدمات فنی و مهندسی و بهره برداری از دیگر ظرفیت های کشور در زمینه های مورد نیاز به منظور کمک به بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان است و بر اهمیت اقدام در این زمینه برای تسریع توسعه در آن مناطق تاکید کرد.

وزرای خارجه دو کشور همچنین بر اهمیت کمیته مشترک همکاری رسانه ای برای ادامه همکاری تاکید کردند.

وزیر خارجه آذربایجان با اشاره به دیدار اخیر رئیسی و علی اف، گفت که توافقات صورت گرفته توسط روسای جمهور دو کشور به عنوان نقشه راه روابط جدید بین دو کشور خواهد بود.

بایراموف همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه حمل و نقل و انرژی را قابل توجه و راهبردی دانست و همکاری در سطح سازمان ها و نهادهای بین المللی از جمله سازمان همکاری های اقتصادی را مثمر ثمر و پیشرو توصیف کرد.

امیرعبداللهیان همچنین از همتای آذربایجانی خود دعوت کرد تا به ایران سفر کند و بایراموف ضمن استقبال از این دعوت گفت که در آینده ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد.

دو طرف همچنین توافق کردند که معاونان سیاسی شان به منظور بررسی و ارزیابی مسائل مربوط به گسترش روابط تهران – باکو دیدار کنند.

تهران تایمز همچنین مطلع شده است که بایراموف در روزهای آتی به تهران سفر خواهد کرد.

وزرای خارجه دو کشور سپس با شرکت در کنفرانس خبری مشترک درباره نتایج این دیدار و مذاکرات صورت گرفته، توضیحاتی به خبرنگاران ارائه کردند.

امیرعبداللهیان سفر خود به جمهوری آذربایجان را با دیدار ایرانیان مقیم در این کشور به پایان رساند. وی در این دیدار، گفتگویی دوستانه با کارآفرینان ایرانی در آذربایجان جهت تحلیل موانع تجارت متقابل داشت.

آنچه در این سفر برجسته تر بود، همکاری های اقتصادی قابل توجه ایران و آذربایجان و توافق شفاهی وزرای امور خارجه در زمینه روابط رسانه ای بود.

یک منبع آگاه به تهران تایمز گفت که تهران و باکو در زمینه روابط رسانه‌ای به تفاهم رسیده‌ اند و طی روزهای آینده توافقی بین سعید خطیب‌ زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و «لیلا عبدالله‌وا» همتای آذربایجانی وی امضا خواهد شد.

دستاورد مهم دیگر این سفر این بود که بر اساس اعلام وزیران امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود، ایران و جمهوری آذربایجان توافق کردند که ایران در بازسازی اراضی آزاد شده در جنگ ۴۴ روزه در سال ۲۰۲۰ همکاری کند.

بایراموف اعلام کرد که تعداد زیادی از شرکت های خصوصی ایرانی پیشنهادهایی برای کمک به بازسازی سرزمین های آزاد شده مذکور ارائه کرده اند.

خبرنگار تهران تایمز در باکو همچنین مطلع شد که پروازهای مستقیم تهران – باکو پس از یک وقفه، مجددا برقرار می شود.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال تهران تایمز در خصوص قالب ۳+۳ به خبرنگاران گفت که نشست بعدی قالب ۳+۳ در سطح وزرای امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی افزود: ایران تلاش خواهد کرد تا گرجستان را متقاعد کند که در این قالب شرکت کند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=13447

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.