• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲

گردشگری پزشکی نداریم، بیمار بین المللی داریم

  • 27 مهر 1400 - 21:29
گردشگری پزشکی نداریم، بیمار بین المللی داریم

به گزارش خبرنگار مهر، سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران عصر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شده و تا فردا ادامه دارد. در این مراسم سید سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: شاید پاندمی کرونا باعث شده باشد صنعت گردشگری آسیب جدی ببیند اما به طور قطع صنعت گردشگری جای خود را حفظ کرده است. از آنجایی که بسیاری از کشورها عملاً توسعه اجتماعی و اقتصادی خود را مدیون گردشگری هستند، امیدواریم این سمپوزیوم و رویدادهای مشابه در آینده بتواند راهکار جدی برای دولت جدید ارائه دهد. در این مسیر صد ساله، کشور ما شاید مشکلات متعددی صنعت گردشگری داشته است که به هماهنگی و همکاری بین نهادهای علمی و سیاست گذاری برمی گردد. در واقع به همین دلیل بوده است که نتوانستیم از آن بهره لازم را با وجود پتانسیل‌های خوب ببریم. در این هم افزایی می‌خواهیم به این پتانسیل‌ها رنگ واقعیت ببخشیم.

وی در ادامه گفت: ناگفته نماند که بخش خصوصی در این حین بسیار خوب عمل کرده است. مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ با داشتن پژوهشگاه گردشگری آمادگی خود را برای توسعه گردشگری کشور در کنار پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اعلام می‌کند. یکی از سه مؤلفه مهم در توسعه صنعت گردشگری سیاست ملی در نظام گردشگری است که باید با تدوین اسناد معتبر فضای بهبود دهنده‌ای را ایجاد کنیم. در واقع شکوفایی کشور به توسعه اقتصادی و اجتماعی وابسته است که صنعت گردشگری پایه مهمی برای رسیدن به این هدف است، امیدواریم که گردشگری بتواند در زندگی مردم اثر خوشایندی بعد از این بیماری منحوس بگذارد.

در ادامه این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: ما برای آینده گردشگری حتماً باید گذشته را مد نظر قرار می‌دادیم به همین دلیل در سمپوزیوم گردشگری باید تحقیق خوبی در ۱۰۰ سال قبل انجام ی شد. باید بدانیم چه کارهایی نشده و چه کارهایی انجام شده است. به همین دلیل با سلوک گردشگری برنامه ریزی کردیم. در حال حاضر ۹۰ درصد از فعالیت‌های گردشگری برعهده بخش خصوصی و نظارت بر فعالیت‌ها به عهده دولت‌ها است.

وی گفت: بخش‌های گردشگری با هم پیوستگی لازم را ندارند. به عنوان مثال گردشگری مذهبی از مدار گردشگری ما خارج است. در گردشگری همه سازمانها و دستگاه‌ها باید به کمک هم بیایند. ما الان گردشگری پزشکی نداریم بلکه بیمار بین المللی داریم. گردشگری پزشکی ۵۰ درصد آن گردشگری و ۵۰ درصد دیگر آن پزشکی است. فعالان گردشگری پزشکی ما اکنون رانندگان تاکسی فرودگاه امام هستند.

وی افزود: جاده‌ها پنجشنبه‌ها شلوغ می‌شود. ما تقاضای انبوهی از گردشگردان را داریم که راهی جاده‌ها می‌شوند. اگر برای آنها برنامه نداشته باشیم به سونامی تبدیل می‌شود نه گردشگری. بحث عمده ما در حوزه ارتباطات است. فرصت طلایی در حوزه گردشگری وجود دارد. زمانی که آقای ضرغامی وزیر گردشگری شد احساس کردم فرصت طلایی در حوزه گردشگری بوجود آمده. تاریخچه فعالیت‌های او را بررسی کنید. برنامه‌های پربیننده صدا و سیما در دوره او ساخته شد. چه زمانی سراغ داشتید که سه وزیر بهداشت، خارجه و میراث فرهنگی در کنار یکدیگر درباره گردشگری تصمیم بگیرند. با این تخصص و ارتباط، حتماً اتفاقات خوبی برای صنعت گردشگری می‌افتد. دولت سیزدهم عزم دارد که از ظرفیت‌های مغفول استفاده و زمینه‌های آن نیز فراهم است. مدیر حوزه‌های علمیه کشور در روز جهانی گردشگری پیام داد. خیلی حرف پشت آن است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=9128

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.