• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

گردشگری با طعم معدن!

  • 16 فروردین 1402 - 13:53
گردشگری با طعم معدن!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی شرکت شرکت سنگ آهن مرکزی، به گفته مجید فتوحی کارشناس امور بازدیدهای نوروزی چغارت، روزانه بیش از ۲ هزار نفر از معدن بازدید می‌کنند به نحوی که مجبور به افزایش مدت زمان بازدید در دو نوبت صبح و عصر شدند. فتوحی در این باره می‌گوید: گردشگران از سراسر ایران برای بازدید به چغارت آمدند اما یزد، شیراز و کرمان بیشترین آمار بازدید کنندگان را به خود اختصاص داده است.در ادامه به سراغ گردشگران رفتیم تا نظر آنها در مورد این بازدید جویا شویم.
یکی از گردشگران گفت: شیرازی هستم و برای اولین بار به چغارت آمدم تصور نمی‌کردم معدن سنگ آهن به این بزرگی باشد و این حجم از حفاری نشان دهنده تلاش کارگران زحمتکش است. مهمان یزدی نیز عنوان کرد: یکی از جاذبه‌های زیبای بافق، معدن چغارت بود و خوشحالم که برای اولین بار از نزدیک این پیت را مشاهده کردم همچنین راهنمایی، پاسخگویی و برخورد خوب پرسنل برایم قابل تحسین است و پیشنهاد می‌کنم در سطح استان اطلاع رسانی کافی برای بازدید انجام شود.نکته قابل توجه حضور بافقی‌ها در پیت چغارت بود یک بانوی بافقی با اشاره به اینکه «شنیدن کی بود مانند دیدن» گفت: با اینکه از سنگ آهن زیاد شنیدم اما دوست داشتم که از نزدیک شاهد نحوه فعالیت این معدن باشم.
«موزه سنگ آهن بافق؛ تلفیقی از سنگ، خاطرات و وسایل عتیقه»
موزه‌ای سنگ که در سال ۱۳۹۵ در چغارت افتتاح شد در واقع خانه دکتر به آئین، اولین مدیر عامل شرکت سنگ آهن است که بازسازی و به موزه تبدیل شده است. در بدو ورود به موزه با مجموعه عکس‌های قدیمی از سال‌های آغازین فعالیت معدن، کارشناسان، مدیران و … روبرو می‌شوید. روبروی آن مجموعه سنگ‌های برداشت شده از معادن بافق آن هم نه سنگ معمولی بلکه جلوه زیبایی از سنگ‌های تزئینی و چشم نواز قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. نمونه سنگ‌هایی از بلوک بافق، زرند، ساغند، رباط پشت بادام و مقداری از سایر معادن کشور در این موزه به چشم می‌خورد.
قسمتی از موزه که چون نگین در میان بازدیدکنندگان احاطه شده بود یوز تاکسیدرمی شده بود که متأسفانه در اثر تصادف در جاده گزو از بین رفته است و در نهایت اتاقک نگهداری وسایل قدیمی اکتشاف، استخراج و لوازم اداری از دهه ۴۰ سنگ آهن در این موزه قرار دارد.
مجید فتوحی کارشناس بازدیدها و تشریفات سنگ آهن از بازدید دوبرابری چغارت نسبت به گذشته خبر داد و افزود: پس از افتتاح موزه در سال ۹۵، بازدید از چغارت از ۱۰ هزار نفر به بیش از ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است!
یکی از مسافران نوروزی گفت: عکس‌های قدیمی که نشان می‌دهد این معدن در گذشته یک کوه عظیم بوده و پس از نیم قرن حفاری به این صورت درآمده است برایم جالب توجه بود همچنین دستگاه‌های قدیمی که عتیقه محسوب می‌شود و در مجموع از دیدن حفظ و نگهداری وسایل و سنگ‌های این معدن لذت بردم. وی افزود: اطلاعات زیادی کسب کردم و به عنوان یک ایرانی به وجود چنین مکانی افتخار می‌کنم.
گفتنی است؛ معدن چغارت، سومین معدن کشور و پنجمین معدن خاورمیانه است که قدمت آن به ۶۵۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد. این معدن در ابتدا به شکل کوه بوده که هزار و ۲۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع داشته است. بهره برداری از این معدن از شهریور ماه سال ۱۳۵۰ شروع شده و بیش از نیم قرن از عمر این معدن می‌گذرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40324

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.