• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

کیشیدا: خواهان توسعه روابط کامل با روسیه هستیم

  • 27 دی 1400 - 11:42
کیشیدا: خواهان توسعه روابط کامل با روسیه هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه در سخنرانی خود در پارلمان این کشور اعلام کرد توکیو در نظر دارد به مذاکره با روسیه برای حل مسئله ارضی (حق حاکمیت جزایر «کوریل») و انعقاد معاهده صلح و همچنین توسعه همه جانبه روابط با مسکو از جمله در بخش انرژی ادامه دهد.

کیشیدا در این باره تاکید کرد: برای تامین منافع ملی، ما در نظر داریم روابط بین ژاپن و روسیه را به طور همه جانبه از جمله در زمینه انرژی، توسعه دهیم.

وی همچنین افزود که توکیو « به منظور حل مسئله ارضی و امضای معاهده صلح و بر اساس توافق‌های موجود، از جمله توافق‌نامه‌های سال ۲۰۱۸، ، به مذاکره با روسیه ادامه خواهد داد».

کیشیدا پیشتر نیز اعلام کرده بود که توکیو درباره روسیه به دنبال توسعه همه جانبه روابط بر اساس موضع خود با هدف حل مناقشه ارضی و انعقاد معاهده صلح است.

گفتنی است که توکیو و مسکو برای دهه هاست که در حال رایزنی برای دست یابی به یک معاهده صلح برسر مناقشات ارضی بین دو طرف خصوصا در جزایر کوریل هستند که از پایان جنگ جهانی دوم به این سو مطرح بوده است.

موضوع جزایر کوریل جنوبی همچنان محل مناقشه دو طرف است. توکیو ادعاهایی بر جزایر «ایتوروپ»، «کوناشیر»، «شیکوتان» و گروهی از جزایر خالی از سکنه دارد.

اتحاد جماهیر شوروی و ژاپن در سال ۱۹۵۶، اعلامیه مشترکی را امضا کردند که در آن مسکو موافقت کرد در صورت انعقاد پیمان صلح، امکان انتقال دو جزیره به ژاپن را بررسی کند. اتحاد جماهیر شوروی امیدوار بود به این امر خاتمه دهد، در حالی که ژاپن این معامله را تنها بخشی از راه حل مشکل می دانست، بدون اینکه از ادعای خود در مورد تمام جزایر دست بردارد. مذاکرات بعدی نیز بی نتیجه ماند.

موضع مسکو این است که این جزایر پس از جنگ جهانی دوم بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شده است و در حاکمیت فدراسیون روسیه بر آنها شکی نیست.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=14778

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.