• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

کیسینجر: تقابل بی‌پایان، راه مقابله با هژمونی چین نیست

  • 29 تیر 1401 - 12:42
کیسینجر: تقابل بی‌پایان، راه مقابله با هژمونی چین نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، «هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با «بلومبرگ» نسبت به «تقابل بی‌پایان» دولت آمریکا با چین هشدار داد.

به گفته کیسینجر دولت کنونی جو بایدن و دولت پیشین دونالد ترامپ در نوع مواجهه با چین، بیشتر تحت تأثیر جنبه‌های سیاست داخلی آمریکا بودند و در مقابله با چین بر اساس اولیت‌های سیاست داخلی عمل می‌کنند و نه بر اساس ارزیابی‌های واقعی.

وی تلاش آمریکا برای جلوگیری از «هژمونی چین یا هژمونی هر کشور دیگری در جهان» را بسیار مهم می‌داند، اما به دولت بایدن هشدار داد: این هدف چیزی نیست که با تقابل‌های بی‌پایان به دست بیاید.

به گفته کیسینجر، ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) امروز نیاز به «انعطاف نیکسونی» دارد تا تنش و تقابل بین آمریکا و چین و همچنین بین روسیه و کشورهای اروپایی خنثی و حل شود. کیسینجر از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ وزیر خارجه دولت نیکسون و جرالد فورد بود.

این سیاستمدار ۹۹ ساله آمریکایی پیش از این نیز هشدار داده بود که افزایش و تداوم تنش بین آمریکا و چین منجر به «فاجعه‌ای شبیه جهانی جهانی اول» می‌شود.

تنش و تقابل بین چین و آمریکا در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل اقتصادی، هنگ‌کنگ، دریای جنوبی چین، مسائل حقوق‌شر، و مسئله تایوان افزایش یافته است. در تازه‌ترین تنش‌های کلامی بین مقامات این کشور، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز نسبت به تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تایوان هشدار داد.

تایوان، جزیره‌ای خودمختار در شرق چین است، اما تحت حاکمیت دولت مرکزی چین قرار دارد و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند. دولت آمریکا علی‌رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی‌طلب این منطقه را افزایش داده است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=26062

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.