• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

کوروش باقری: انتظارم از بانوان بیشتر بود/ از دنیا عقب افتاده‌ایم

  • 28 آذر 1401 - 12:13
کوروش باقری: انتظارم از بانوان بیشتر بود/ از دنیا عقب افتاده‌ایم

کوروش باقری در گفت  و گو با ایسنا درباره ی عملکرد تیم ملی زنان ایران در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۲ بیان کرد: هدف ما در قهرمانی جهان ارتقاء رکورد بود و نیم نگاهی هم به کسب سهمیه المپیک داشتیم. پروسه افزایش رکورد این است که در تمرینات و  رکوردگیری های قبل از مسابقه، این افزایش رکورد را شکل دهیم. راجع به دختران ما به خوبی این اتفاق افتاد و افزایش رکورد داشتند. این درست است که من از نتایج راضی نیستم و انتظارم بیشتر از این بود اما شرایطی هم وجود داشت که از کنترل ما خارج بود.
او ادامه داد: در مورد چک نکردن ارتفاع محل برگزاری مسابقات قهرمانی جهان، ما و می‌توان گفت بیشتر کشورهای شرکت کننده دچار مشکل شدند و شرایط پیش بینی نشده ای به وجود آمد. نفس کشیدن حتی برای ما که وزنه نمی زدیم هم سخت بود و یکی از دلایلی بود که روی عملکرد وزنه برداران تاثیرگذار بود. از طرفی دو وزنه بردار ما برای اولین بار در مسابقات بین المللی شرکت کردند. زینب شیخ ارباب تا حدودی انتظارات را برآورده کرد هرچند رکوردش نسبت به تمرینات پایین تر بود. الهام حسینی در یک ضرب دو کیلوگرم بیشتر از قهرمانی آسیا وزنه زد و حتی در دوضرب هم اگر شانس با او یار بود و وزنه را می زد، می توانست جزو ۱۰ نفر اول قرار بگیرد و قدم خوبی برای کسب سهمیه المپیک برمی داشت. حسینی در مهار وزنه ۱۲۷ کیلوگرم، هنگام بالا زدن کمی بی دقتی کرد.
* کسانی که در روزهای آخر وزنه زدند، بهتر کار کردند
باقری همچنین گفت: معتقدم شرایط آب و هوایی و تغییر ساعت خواب  روی عملکرد وزنه‌برداران تاثیر گذار بود. خود من هنوز بعد از گذشت ۹- ۱۰ روز از مسابقات، ساعت خوابم تنظیم نشده است. اگر دقت کنید می بینید، کسانی که روزهای آخر وزنه زدند، نسبت به کسانی که روزهای اول وزنه زدند، بهتر کار کردند. نفراتی چون حافظ قشقایی، مصطفی جوادی و الهه رزاقی چون مسابقه آنها زودتر بود هنوز با شرایط هماهنگ نشده بودند. همچنین ما برای آمدن به کلمبیا هم سه پرواز عوض کردیم و سه روز در  راه بودیم و شکل اعزام تیم هم فکر می کنم بر روی عملکرد بی تاثیر نبوده است.
*محکوم هستیم که در هر مسابقه بهتر باشیم
مدیر تیم های ملی وزنه برداری با اشاره به اینکه دنبال برطرف کردن نقاط ضعف است، گفت:  تمام  این دلایلی که مطرح کردیم برای شما رسانه ها می تواند کاربرد داشته باشد و برای من کوروش باقری نمی تواند دلیل باشد و ما محکوم هستیم که در هر مسابقه بهتر باشیم. روند رو به رشدی که در بازی‌های کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا داشتیم، باید در قهرمانی جهان هم مشاهده می کردیم. من مسئول فنی تیم وزنه برداری بانوان هستم و مسئولیت این تیم با من است و چون نتیجه دلخواه به دست نیامده است، باید نقاط ضعف را پیدا کنم. بخشی از آن به کار من برمی گردد که باید در مورد آن کنکاش و برنامه ریزی کنیم و نقاط ضعف را به حداقل برسانیم و در مسابقات بعدی این نقطه ضعف را نداشته باشیم اما بخش دیگر به دلیل وجود شرایطی است که از کنترل ما خارج بود.
* در بانوان هنوز شاکله اصلی تیم را پیدا نکرده ایم
باقری در مورد اینکه برای قهرمانی جهان فرصت کمی جهت آماده سازی تیم داشت و فکر می کند مدت زمانی که برای قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ وجود دارد، کافی باشد؟ تصریح کرد: از قهرمانی آسیا بحرین تا قهرمانی جهان کلمبیا تنها پنج هفته فرصت آماده سازی داشتیم و ۱۰ نفر دعوت کردیم و  در نهایت به این چهار نفر رسیدیم. در صورتی می توان گفت زمان کافی است که یک تیم آماده با یکی، دو ذخیره در سطح دنیا و آسیا داشته باشیم و بتوانیم آنها را آماده کنیم. مسئله در تیم بانوان این است که ما هنوز شاکله اصلی تیم را پیدا نکرده ایم و باید با تلفیقی از جوان ترها و این چهار نفر و کسانی که بیرون هستند، شاکله تیم ملی را شکل دهیم تا برای مسابقات بعدی ۱۲ تا ۱۳ نفر وزنه‌بردار با تجربه، با انگیزه و رکورد بالا داشته باشیم. در بخش بانوان هنوز به این نقطه نرسیده ایم. قبل از قهرمانی آسیا بزرگسالان، مسابقات نوجوانان جهان را در فروردین داریم و کار برای ورزشکاران، کادرفنی و فدراسیون سخت است. به هر حال موفقیت یا عدم موفقیت به فدراسیون بر می گردد. فدراسیون زحمت خود را کشیده و امیدوارم این زحمات با انضباط و توجه بیشتر ادامه داشته باشد تا بتوانیم رضایت اهالی ورزش را داشته باشیم.
*باید ببینیم چه چیزی از وزنه برداری ما مانده است
مدیر تیم های ملی در مورد اینکه انتظار از تیم مردان کسب بیشتر از یک مدال مجموع قهرمانی جهان بود که محقق نشد، گفت: طبیعتا همین است و انتظار از تیم ایران بالا است. تیمی که در رده بندی امتیازی هفتم و در مدالی نهم می شود آن تیمی نیست که جامعه ورزش وزنه برداری ایران از آن انتظار داشته باشد ولی ما باید ببینیم چه چیزی داشتیم و چه چیزی از وزنه برداری ما مانده است. همان روزهای اول هم گفتم که وضعیت وزنه‌برداری خیلی بحرانی تر از آن چیزی است که فکرش را کنید. افرادی که در قهرمانی جهان شرکت کردند، همه شانس مدال داشتند. شاید اگر مسابقه مصطفی جوادی و حافظ قشقایی یکی، دو روز دیرتر بود شرایط برای آنها فرق می کرد و جوادی می توانست مدال مجموع بگیرد.
* از دنیا عقب افتاده ایم
او ادامه داد: کیانوش رستمی خودش تمرین می کرد و با توجه به سن و سالش و نسبت به سال های گذشته، وزنه های بدی برای شروع کارش نزد و مدال نقره یک ضرب گرفت. البته به نظر من برای کسی که عنوان قهرمانی جهان، نقره و طلای المپیک را دارد این نتیجه قانع کننده نیست اما با توجه به رویه ای که کیانوش رستمی داشته، شروع کارش رو به رشد بوده است. مدال دهدار در دسته ۱۰۲ کیلوگرم فوق‌العاده خوب بود اما موافقم که باید ارتقاء رکورد داشته باشد. مهدی کرمی هم به نظرم کم تجربگی کرد و مدال در دستش بود و می توانست مدال مجموع را بگیرد. در حرکت آخر هم وزنه خود را زد اما با دو چراغ قرمز و سفید مورد پذیرش قرار نگرفت. این نشان می دهد فاصله ما با تیمی که در گذشته بودیم آنقدر زیاد نیست که نتوان جبران کرد اما واقعیت این است به نسبت دنیا عقب افتاده ایم.
*داودی و شریفی توان این را دارند به رکورد ۴۶۰ کیلوگرم برسند
باقری در مورد عملکرد وزنه برداران فوق سنگین ایران و اینکه احتیاج به افزایش رکورد دارند، تاکید کرد: در فوق سنگین علی داودی بهترین وزنه های عمرش را زد و آیت شریفی پیشرفت خوبی داشت. یادمان نرود که مسابقات جهانی سطح آن متفاوت با سالهای قبل بود و رکورد ها این را نشان می دهد. برای مثال در بخش دختران الهام حسینی سال گذشته با رکورد ۲۱۵ کیلوگرم در گروه A دسته ۸۱ کیلوگرم بود امسال با ۲۳۵ کیلوگرم نتوانست در گروه A باشد. این نشان می دهد چقدر سطح رقابت ها بالاتر بود. بچه های ما بد کار نکردند اما به نسبت وزنه‌برداری ایران خوب نبودیم و انتظار بیشتر است و قطعا باید شرایط بهتری را فراهم کنیم.  
او افزود: رقابت در فوق سنگین رقابت فوق سنگین بعد از سال ها بالا بود. تالاخادزه آمادگی همیشگی را نداشت. وزنه برداران ارمنستان و بحرین فوق العاده آماده بودند. اسعد وزنه بردار سوریه پر قدرت آمد و وزنه ۲۵۲ کیلوگرم را  با ناشی گری انداخت. موافقم که وزنه‌برداران ما باید به رکورد مجموع ۴۶۰ کیلوگرم برسند. نکته مثبت این است، داودی و شریفی هر دو جوان هستند و اندام متناسب را دارند. باید انگیزه و تلاش بیشتر را چاشنی کار کنند و حمایت فدراسیون پشت سرشان است. معتقدم هر دو آنها توان این را دارند به رکورد ۴۶۰ کیلوگرم برسند و  نیاز به کار بیشتر است و ورزشکار هم این ذهنیت را پیدا کند که می تواند به این رکورد برسد.
*از نظر من اعضای کادر فنی زحمت خودشان را کشیدند
او در پاسخ به این پرسش که عملکرد کادرفنی در پشت صحنه قهرمانی جهان چگونه بود چون در مورد انتخاب برخی وزنه ها حرف و حدیث به وجود آمد، تصریح کرد: بعد از مسابقه این حرف و حدیث است که فلان وزنه را می گرفتند، بهتر بود اما اجازه بدهیم اعضای کادرفنی و کمیته فنی بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنند. از نظر من اعضای کادر فنی زحمت خودشان را کشیدند.
انتهای پیام

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=35902

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.