• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

کودکان نباید ابزاری برای سیاه نمایی شوند/ اخلاق را رعایت کنیم

  • 11 اردیبهشت 1401 - 12:44
کودکان نباید ابزاری برای سیاه نمایی شوند/ اخلاق را رعایت کنیم

به‌ گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، رابین ناندی نماینده یونیسف در ایران به اتفاق مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت این سازمان با حضور در انجمن سینمای جوانان ایران با مدیرعامل و جمعی از مسؤولان انجمن دیدار و درباره راه‌های گسترش همکاری دوجانبه تبادل نظر کردند.

در ابتدای این دیدار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران راهبردهای جدید انجمن در حوزه آموزش و تولید را تبیین کرد و گفت: انجمن خود را تنها متولی آموزش طبقه متوسط و متمکن نمی‌داند و انگیزه‌ ما این است که علاوه بر این اقشار، طیف‌هایی که علاقه‌مند به سینما هستند ولی به هر دلیلی تمکن مالی کمتری دارند، در سراسر ایران و به ویژه در شهرهای کوچک زیر چتر حمایت انجمن قرار گیرند.

وی افزود: امیدواریم که کسی به دلایل مالی از آموزش سینما، فیلمسازی و فعالیت در سینما محروم نماند و سازمان یونیسف می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند و گسترش همکاری در این زمینه باعث خوشحالی و افتخار ما خواهد بود.

اولویت یونیسف بهبود رفاه کودکان و نوجوانان است

رابین ناندی نماینده سازمان یونیسف گفت: همکاری‌ سازمان یونیسف با مجموعه انجمن سینمای جوانان ایران به‌خصوص در ۴ سال گذشته از جمله در جشنواره فیلم کوتاه تهران و المپیاد فیلمسازی کودکان و دوره‌های فیلمسازی برای کودکان و نوجوانان باعث افتخار ماست و همانند شما معتقدیم که این همکاری‌ها باید به سمت کودکان و نوجوانان در معرض آسیب منعطف شود.

اولویت ما در همکاری‌هایی که با دولت جمهوری اسلامی ایران داریم بهبود رفاه کودکان و نوجوانان است و روی کودکانی که بیشتر در معرض آسیب هستند، تأکید خاص داریموی ادامه داد: اولویت ما در همکاری‌هایی که با دولت جمهوری اسلامی ایران داریم بهبود رفاه کودکان و نوجوانان است و روی کودکانی که بیشتر در معرض آسیب هستند، تأکید خاص داریم و حمایت‌های به عنوان یکی از شرکای یونیسف، با استفاده از ابزار فیلم و فیلمسازی می‌تواند خیلی موثر باشد. باید به همه کودکان در همه جا فرصت داده شود تا بتوانند رؤیاهایشان را ادامه بدهند و آموزش فیلمسازی و تولید فیلم بایستی به کودکان و نوجوانان این توان را بدهد که سوء‌تفاهم‌ها و انگ‌هایی که علیه بعضی آنها وجود دارد، از بین برود؛ به عنوان مثال کودکانی که دچار معلولیت هستند و ممکن است مورد تبعیض قرار بگیرند.

ناندی اضافه کرد: هدف اصلی حضور ما در انجمن به غیر از تقدیر و تشکر از حمایت‌های خوب انجمن در سال‌های گذشته، این است که در آغاز دوره جدید همکاری‌ها، با نگاه به فعالیت‌های ۴ سال گذشته همکاری‌ها را گسترش بدهیم و به فعالیت‌های جدید فکر کنیم.

یونیسف و انجمن کودکان بیشتری را مورد پوشش قرار دهند

مهتاب کرامتی، سفیر حسن نیت یونیسف نیز با اشاره به همکاری‌های سابق یونیسف و انجمن گفت: در آغاز همکاری با انجمن و در سال‌های اول و دوم در جشنواره فیلم کوتاه تهران به فیلم‌هایی که موضوع آنها هم‌راستا با دغدغه‌های انسانی یونیسف بودند، جوایزی اهدا می‌کردیم. بعداز آن، با حضور در المپیاد فیلمسازی تلاش کردیم به کودکان مستعدی که امکانات کمتری بهره‌مند بودند کمک کنیم تا بتوانند فیلمسازی را تجربه کنند.

وی افزود: ما تا به امروز در عمل به دغدغه‌هایمان موفق عمل کرده‌ایم اما باید توجه داشت که هرسال در جهان همه چیز تغییر می‌کند و ما با نیازهای جدید روبه‌رو می‌شویم. ما حضور آقای آذرپندار به عنوان یک مدیر جدید و جوان فرصتی می‌دانیم که برای طرح‌های جدید برنامه‌ریزی کنیم. من معقدم که یونیسف می‌تواند با کمک انجمن، کودکان بیشتری را مورد پوشش قرار دهد و تجربه اهدای موبایل برای فیلمسازی در جریان المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان، نمونه خوبی از همکاری این دو سازمان برای پوشش هر چه بیشتر این خدمات و حمایت‌هاست.

سینما علاوه بر رؤیا، یک شغل است

در ادامه این جلسه مدیرعامل انجمن با اشاره به تفاوت انجمن با مراکز آکادمیک و دانشگاهی گفت: کمک‌های یونیسف تاکنون معطوف به حوزه آموزش بوده است که باعث امتنان است اما رویای سینما زمانی برای کودکان محقق می‌شود که از آموزش به تولید برسند و به ویژه برای تولید فیلم اول که گام مهمی برای معرفی خودشان است. به همین جهت فیلم‌اولی‌ها برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند چون برداشتن قدم اول سخت است و هر اشتباهی در این راه ممکن است فیلم‌ساز را از هدفش دور ‌کند.

اولویت ما در همکاری‌هایی که با دولت جمهوری اسلامی ایران داریم بهبود رفاه کودکان و نوجوانان است و روی کودکانی که بیشتر در معرض آسیب هستند، تأکید خاص داریموی ادامه داد: سیاست انجمن این است که آموزش را به تولید متصل کند و ما بنا داریم فارغ‌التحصیلان‌مان را به سمت تولید سوق بدهیم. البته مشکلات اقتصادی که در حوزه آموزش وجود دارد، در حوزه تولید جدی‌تر خواهد شد. ضمن این‌که در حوزه پرداختن به آسیب‌های اجتماعی که دغدغه جدی کشور ما هست، ما سینما را علاوه بر رؤیا، یک شغل هم می‌بینیم و معتقدیم وقتی انسان شغل داشته باشد از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مصون می‌ماند و در حوزه سینما این شغل وقتی محقق می‌شود که شما بتوانید تولید داشته باشید.

آذرپندار افزود: نکته مهم دیگر این است که ما در کشورمان محصولات «درباره کودکان» زیاد داریم و خیلی از سینماگران و جشنواره‌های دنیا ما را با این نوع سینما می‌شناسند. اما «برای کودکان» فیلم‌های زیادی ساخته نمی‌شود و اگر بخواهیم در آینده و در سینمای بلند سینماگرانی داشته باشیم که برای کودکان فیلم بسازند باید از حوزه فیلم کوتاه سرمایه‌گذاری را شروع کنیم. تجربه انجمن نشان داده است اگر فیلمسازی در فیلم کوتاهش ایده خاصی را برای کودک انتخاب کند و در آن توفیق داشته باشد، احتمال ادامه دادن این مسیر زیاد است. در عرصه فیلم کوتاه نیز، فیلم برای کودکان بسیار کم و درباره کودک بسیار زیاد است و ما امسال با مراکزی تفاهمنامه‌هایی داشته‌ایم که برای کودک هم فیلم بسازیم؛ اما تصور این است که ممکن است فیلم ساختن برای کودکان در جشنواره‌ها مورد استقبال قرار نگیرد. به همین دلیل به مشوق‌هایی نیاز داریم و «یونیسف» می‌تواند در این حوزه مساعدت کند.

حمایت از تولید فیلم‌های کودکان و فیلم‌های برای کودکان

رابین ناندی نیز ضمن تأیید سخنان مدیرعامل انجمن گفت: تعدد دفاتر انجمن سینمای جوان در سراسر کشور برای من بسیار جذاب است و این نکته به یونیسف کمک می‌کند که برای حمایت از شهرهای خاص اولویت‌بندی کند.

وی درمورد حمایت از تولیدات کودکان و نوجوانان در جشنواره توضیح داد: می‌توان حمایت از تولیدات کودکان را به دو دسته تقسیم کرد: فیلم‌هایی که برای کودکان تولید می‌شود و تولیداتی درباره کودکان و تولید این فیلم‌ها هم برای فیلمسازان گروه سنی زیر ۱۸ سال و هم برای جوانان زیر ۲۵ سال قابل میسر است.

صیانت از تصویر کودک بر پرده سینما

مهدی آذرپندار در ادامه به چالش‌های فیلمسازی دربار کودک در حوزه فیلم کوتاه پرداخت و گفت: درباره مضمون، ما یک نگرانی در حوزه کودکان داریم که باید یه‌صورت جدی پیگیری کنیم و آن موضوع این است که برخی از فیلم‌های کوتاه، نسبت به کودکان نامهربانند. به عنوان مثال نمایش مرگ‌های غم‌انگیز کودکان بر پرده سینما که متأسفانه گاهی برخی از جشنواره‌های خارجی هم این‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند و به این ترتیب مشوقی برای ساخت این گونه فیلم‌ها می‌شوند. ما این دسته فیلم‌ها را از دایره حمایتی انجمن خارج می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که به کودکان رؤیای سینما را آموزش بدهیم و امیدوارشان کنیم که به رؤیایشان برسند. ما خودمان را هم مقید به این محدودیت درست و قانونی و هم موظف به صیانت از تصویر کودک بر پرده سینما می‌دانیم. امیدواریم سازمان یونیسف هم این دغدغه را داشته باشد چون اگر این محدودیت قانونی تنها از سمت ما اعمال شود ممکن است متهم به محدود کردن فیلم‌سازها ‌شویم اما اگر «یونیسف» به این موضوع بپردازد، دغدغه موضوعی و کودکان، بیشتر در آن متبلور است.

کودکان ابزاری برای سیاه‌نمایی نشوند

رابین ناندی نیز در این باره گفت: ما هم در یونیسف بر این باوریم که اصول اخلاقی در فیلمسازی باید رعایت بشود و تصویری که از کودک ارائه می‌شود باید کاملا درست و منطبق باشد و بدون تبعیض و هدف سیاسی برای کودک و درباره کودک فیلم ساخته شود. در یونیسف عبارتی داریم با عنوان «منافع قانونی یک کودک» که هر حمایت یا مطلب یا فعالیتی در یونیسف باید در راستای منافع عالیه کودک باشد و نباید کودک یا نوجوان ابزاری برای سیاه‌نمایی شود و این به هیچ وجه مورد پسند ما نیست.

در این نشست که سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش، طیبه فلکیان معاون امور استان‌ها، عطا مجابی مدیر امور بین‌الملل و امیرحسین امیری مشاور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان نیز حضور داشتند، پیشنهاداتی مطرح و مقرر شد در نشست بعدی مورد بررسی قرار گیرند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=20943

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.