• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

کنگره آمریکا درباره مخاطرات ارسال «پاتریوت» به کی‌یف هشدار داد

  • 11 دی 1401 - 12:50
کنگره آمریکا درباره مخاطرات ارسال «پاتریوت» به کی‌یف هشدار داد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، بر اساس هشدار بخش خدمات تحقیقاتی کنگره آمریکا، کنگره این کشور درباره برنامه واشنگتن برای ارسال سامانه پدافند هوایی پاتریوت به اوکراین، هم از لحاظ قانونی و هم از حیث نقش نظارتی، با مشکلات و مخاطراتی روبه‌رو است.
این نهاد تحقیقات یکی از سازمان‌های دولت آمریکا است که برای اعضای کنگره این کشور، فارغ از سوگیری حزبی، حمایت تخصصی و کارشناسی فراهم می‌کند.
به‌دنبال سفر غیرمنتظره ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به آمریکا، واشنگتن اوایل ماه جاری متعهد شد تا یک یگان از سامانه‌ پدافند هوایی پیشرفته MIM-۱۰۴ پاتریوت را برای کی‌یف ارسال کند.
زمان‌بندی تحویل این سامانه هنوز مشخص نیست زیرا طرز کار این سامانه نیازمند چندین و چند اپراتور آموزش‌دیده است. رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که این احتمال وجود دارد نیروهای اوکراینی برای آموزش به آمریکا دعوت شوند؛ اتفاقی که در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
بنا به اعلام واحد خدمات تحقیقاتی کنگره، آموزش پرسنل تعمیراتی سامانه پاتریوت، به تنهایی حدود ۵۳ هفته زمان می‌برد و «پیش از آنکه اوکراین یک سامانه عملیاتی پاتریوت را در میدان نبرد در اختیار داشته باشد، آموزش‌های زیادی نیاز است.»
این نهاد تحقیقاتی همچنین قانونگذاران آمریکایی را به بررسی منبع دقیق تامین‌کننده این سامانه برای کی‌یف، ترغیب کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا واشنگتن به تنهایی قصد فراهم کردن پاتریوت برای اوکراین دارد یا اینکه متحدان آمریکا در ائتلاف ناتو در این فرآیند نقش دارند.
این واحد هشدار داد که «در نهایت این سامانه پدافندی و رهگیرهای مرتبط با آن، از واحدهای موجود و زرادخانه فعلی ارتش آمریکا به اوکراین ارسال خواهد شد.»
در ادامه گزارش این واحد آمده است: اگر این سامانه‌ها از سایر نیروهای عملیاتی از جمله فرماندهی مرکزی یا فرماندهی اقیانوس هند-آرام آمریکا به اوکراین ارسال شود، هزینه‌فرصت و مخاطرات احتمالی را در این جبهه‌ها به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه، تامین این سامانه از خاک آمریکا، می‌تواند چرخه آموزش و نوسازی را مختل کند.
این نهاد همچنین درباره «قیمت گزاف» سامانه پاتریوت و موشک‌های رهگیر آن، ابراز نگرانی کرده زیرا قیمت هر موشک سامانه پاتریوت، حدود ۴ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس داده‌های موجود، «یک سامانه نوساز پاتریوت، حدود ۱.۱ میلیارد دلار هزینه دارد.»

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=36719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.