• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

کمبود نیرو در آتش نشانی تهران جدی است

  • 06 مهر 1400 - 16:10
کمبود نیرو در آتش نشانی تهران جدی است

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران در چهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در آستانه روز آتش نشان گفت: حوادثی همچون حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو ثابت کرد که آتش نشانان ما از هیچ تلاشی برای بهبود ایمنی و کاهش خطر حوادث دریغ نکرده و نخواهند کرد. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بی شک بزرگترین سازمان آتش نشانی کشور و منطقه است و بنا بر شرایط پایتخت و نیز خطرهای نوظهور شهری همچون اماکن زیر سطحی، تونل‌های ترافیکی، خطوط انرژی، مواد شیمیایی و همچنین مخاطرات صنعتی که در حریم شهر قرار دارند، توان و ظرفیت‌های فنی خود را سازماندهی کرده است.

وی افزود: با این حال طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شده است که سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در حوزه منابع انسانی کمبودهای جدی دارد و تعداد افراد شاغل در این سازمان به مراتب از ظرفیت منابع انسانی ساختار سازمانی آن کمتر است. توسعه سازمان آتش نشانی و ساخت و افتتاح ایستگاه‌های جدید آتش نشانی که مستلزم بررسی‌های فنی در حوزه‌های مختلفی از جمله جغرافیای شهری و سایر ملاحظات و مطالعات وابسته است، باید در حوزه سرمایه‌های انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد. معضل کمبود نیروی تخصصی در سازمان آتش نشانی مسأله‌ای است که باید در یک بازه زمانی کوتاه مدت حل و فصل شود و این مساله به حد نصاب استاندارد بازگردد.

صادقی ادامه داد: با توجه به شرایط دشوار اقتصادی، ارتقای انگیزه کاری آتش نشانان تهرانی به عنوان رکن اصلی سرمایه‌های این سازمان، مستلزم توجه جدی است. بهبود شرایط سرمایه‌های انسانی در سازمان آتش نشانی، ارتقای وضعیت معیشتی، رسیدگی به وضعیت مسکن آتش نشانان با ایجاد و یا توسعه تعاونی‌های مسکن ویژه آتش نشانان شهرداری تهران و نیز ارائه بسته‌های ویژه خدمات رفاهی جز مسائلی است که به نظر می‌رسد باید در اولویت قرار گیرند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: طبق ماده ۶ قانون نظام هماهنگ پرداخت که شهرداری‌ها تابع آن هستند، به دستگاه‌ها اجازه داده شده است که فوق العاده‌های خاصی را برای بهبود و تطبیق حقوق و دستمزد مشاغل تخصصی خود ایجاد کنند و با توجه به این قانون و با عنایت به تخصصی بودن حیطه فعالیت‌ها و مأموریت‌های سازمان آتش نشانی تهران، انتظار می‌رود موضوع در شورای اداری استخدامی شهرداری پایتخت مطرح و مصوبه‌ای در جهت بازبینی و افزایش سختی شغل کارکنان سازمان آتش نشانی دریافت شود.

وی افزود: شرایط سخت کاری آتش نشانان سبب فرسودگی شغلی این افراد می‌شود و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و مسکن این افراد، بدون شک در کندی روند فرسودگی نیروها تأثیرگذار است. سازمان آتش نشانی همچنین در سایر حوزه‌ها نیز نیاز جدی به حمایت و پشتیبانی مستمر مجموعه مدیریت شهری دارد و بهبود ظرفیت‌های اعتباری و بودجه‌ای برای این سازمان بسیار اثربخش و کارآمد است. نباید فراموش کرد که کلان شهر تهران در اقلیمی قرار گرفته که حوادث و بلایای طبیعی و انسان ساخت، هر روز بیش از گذشته موجودیت و سرمایه‌های شهر را تهدید می‌کند.

صادقی تاکید کرد: لازم است که سرمایه گذاری بهینه و مستمر از جمله تأمین و رشد اعتبارات لازم برای تضمین بهبود خدمات این سازمان در دستور کار قرار گیرد و پشتیبانی از سازمان آتش نشانی نیازمند عزم جدی مجموعه شورای اسلامی شهر تهران و نیز شهرداری پایتخت است. موضوعاتی نظیر تأمین تجهیزات جدید، هوشمندسازی برخی فرآیندهای حساس در حوزه مقابله با حوادث، سرمایه گذاری برای ارتقای زیرساخت‌های آتش نشانی شامل توسعه، مقاوم سازی و بهبود ایستگاه‌های آتش نشانی، ادامه روند بهبود و تکمیل مرکز آموزش آتش نشانی با توجه جدی به ضرورت ارتقای کیفیت کالبدی این مرکز آموزشی، سرمایه گذاری مناسب برای ایجاد شرایط لازم برای تقویت بخش فنی – مهندسی این سازمان و نیز جایگزین کردن ادوات و تجهیزات فرسوده سازمان از جمله موارد حائز اهمیتی هستند که باید به فوریت مورد توجه قرار گیرند.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعات مهمی که انتظار می‌رود در این سازمان پیگیری شود، ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از دانش روز جهان با تکیه بر استانداردهای بین المللی است که این امر باید در یک مسیر صحیح و استفاده از ظرفیت‌های علمی داخل کشور و نیز استفاده از تجربیات سایر کشورها اجرا شود. موضوع بسیار حائز اهمیت دیگری که نیاز به اهتمام جدی در سازمان آتش نشانی و حمایت تمام و کمال در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران دارد مساله رسیدگی به وضعیت ایمنی اماکن و ساختمان‌های شهر تهران است.

صادقی تصریح کرد: با توجه به اینکه حفاظت شهر در برابر حریق و حوادث انسان ساخت و ارتقای مستمر کیفیت ایمنی در اماکن و تأسیسات شهری مورد تاکید مدیریت شهری و خاصه از مهمترین دغدغه‌های سازمان آتش نشانی است، لذا باید رویکرد اصلی این سازمان اجرای اقدامات پیشگیری محور، مبتنی بر کاهش خطر و پیش بینی تمهیدات ایمنی در ساختمان‌های پرخطر باشد.

وی ادامه داد: ضعف در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و نبود تناسب جامعیت این قانون با شرایط و پیچیدگی‌های کلان شهر تهران، باعث بی توجهی مالکان و بهره برداران ساختمان‌ها به دستورالعمل‌ها و اخطاریه‌های صادره توسط سازمان آتش نشانی برای کاهش خطر حریق شده است. در شرایط موجود، بسیاری از مالکان و بهره برداران از ورود بازرسان به داخل ساختمان‌ها ممانعت به عمل می‌آورند که عواقب چنین موضوعاتی سبب بروز حوادث و خسارات جدی به شهروندان می‌شود.

وی تاکید کرد: بر اساس آمارها به طور میانگین حدود هشت درصد افزایش سالیانه در نرخ حریق‌های ساختمانی در شهر تهران مشاهده می‌شود و حدود ۲۵ درصد از کل حریق‌های پایتخت را آتش سوزی‌های ساختمانی (Indoor) تشکیل می‌دهد. همچنین طی مدت اخیر بیش از ۳۳ هزار ساختمان در شهر تهران توسط سازمان آتش نشانی مورد بازرسی ایمنی قرار گرفته‌اند که از این میان حدود ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر و تعداد ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شده‌اند. چالش ایمن سازی بازار تهران از جمله مواردی است که نیاز به اهتمام جدی در شهرداری و حتی دولت دارد و ایجاد بسترهای قانونی و مکلف ساختن کسبه بازار به حفظ این مجموعه ارزشمند تاریخی، ایجاد سیستم مانیتورینگ هوشمند در بازار و ارتقای ظرفیت‌های ایمنی حریق، چه در حوزه پیشگیری از و چه در حوزه مقابله با حوادث، از جمله اقداماتی است که باید بدان پرداخته شود.

صادقی افزود: رفع چالش تغییر کاربری‌ها به خصوص در ساختمان‌های قدیمی و بناهای تاریخی، نیازمند عزم جدی در مجموعه مدیریت شهری است؛ چرا که ساختمان‌های تاریخی، هویت این شهر را تشکیل می‌دهند و ضرورت حفاظت و صیانت از آن یکی از وظایف مهمی است که باید با استفاده از ظرفیت‌های علمی و عملیاتی مجموعه شهرداری تهران بدان پرداخته شود. چالش‌هایی نظیر صدور مجوزهای بهره برداری برای ساختمان‌ها قبل از دریافت تاییدیه ایمنی، اجرا نشدن ضوابط ایمنی در ساختمان‌ها و اماکن دولتی، گران بودن ارائه پیام‌های ایمنی از طریق رسانه ملی و طولانی شدن رسیدگی و تصویب لایحه مدیریت یکپارچه ایمنی، همه بیانگر ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه پیشگیری از حریق و کاهش خطر حوادث است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=7207

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.