• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

کدام نوزادان می توانند از «بانک شیر مادران» استفاده کنند

  • 08 دی 1400 - 9:37
کدام نوزادان می توانند از «بانک شیر مادران» استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، آرش بردبار، با اشاره به تاریخچه تأسیس بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به اهمیت تغذیه با شیر مادر، بانک شیر را در سال ۱۳۹۸ در مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی ایجاد کرد تا شیرهای پاستوریزه و ایمن در اختیار نوزادان نارس بستری در بیمارستان‌های سطح شهر تهران قرار گیرد. همچنین خدمات سرپایی به نوزادان نیازمند شیر مادر هم ارائه شود.

این فوق تخصص نوزادان اظهار کرد: در بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی ایران خدمات قابل توجهی از جمله مشاوره شیردهی برای تمام مادران بستری و مراجعه کننده و آموزش شیر دوشی و جمع آوری شیر ارائه می‌شود.

به گفته وی، در اختیار گذاشتن شیردوش برقی و دستی و ظروف جمع آوری شیر به مادران اهدا کننده، جمع آوری شیرهای اهدایی، غربالگری مادران اهدا کننده شیر و انجام آزمایشات سرولوژی و ایمونولوژی به طور رایگان برای مادران اهدا کننده (شامل هپاتیت و ایدز) از دیگر خدمات این مرکز است.

بردبار خاطرنشان کرد: بعد از دریافت شیرهای اهدایی، آزمایشات میکروبیولوژی انجام و شیرهای اهدایی، پاستوریزه می‌شوند و در مرحله بعد از شیرهای پاستوریزه، آزمایش کشت انجام می‌گیرد.

وی گفت: هر نوزادی که به هر دلیلی از شیر مادر محروم است یا شیر مادر در دسترس نیست، می‌تواند از شیر اهدایی مادران دیگر که پاستوریزه شده در بانک شیر مادران موجود است، استفاده کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: تمام نوزادان بیمار و نارس بستری محروم از شیر مادر در بیمارستان، نوزادان پره مچور با وزن تولد پایین و نوزادان با بیماری‌های متابولیک و گوارشی و نوزادان در خطر NEC می‌توانند، از ذخایر بانک شیر استفاده کنند.

وی با بیان این نکته که شیرهای اهدایی در سطح شهر تهران از درب منازل مادران اهدا کننده شیر به همراه Cold boxجمع آوری می‌شود، افزود: در نظر داریم برای گسترش مرکز بانک شیر، گروه حمایتی و آموزشی برای مادران اهدا کننده شیر را تشکیل دهیم و پیج بانک شیر مادر برای حمایت از مادران اهدا کننده و معرفی عملکرد بانک شیر در مرکز آموزشی درمانی شهید اکبر آبادی ایجاد کنیم.

بردبار تاکید کرد: پژوهش‌های کاربردی متعددی در این راستا انجام گرفته که می‌توان به مقایسه وزن گیری و بررسی اندکس‌های رشدی در نوزادان بستری در مرکز اکبر آبادی و سن تغذیه با شیر مادر و شیر بانک در مقایسه با شیرخواران تحت تغذیه با شیر خشک اشاره کرد.

وی، مهم‌ترین برنامه عملیاتی را حرکت به سوی تجاری سازی محصول با گسترش و افزایش ظرفیت جمع آوری شیرهای اهدایی و افزایش ظرفیت پاستوریزاسیون برشمرد و افزود: استفاده از دانش و تجارب شرکت‌های پخش مواد غذایی فعال در زمینه پخش کشوری و حتی ظرفیت صادراتی از دیگر اهداف ما در این زمینه است.

بردبار، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها را برای فرهنگ سازی عموم جامعه و افزایش آگاهی مردم در خصوص مزایای استفاده از شیر مادر را ضروری دانست و افزود: انتظار می‌رود بیش از گذشته حمایت‌های مالی برای توسعه بانک شیر انجام شود. همچنین حمایت‌های مادی و معنوی از مادران اهدا کننده شیر و تقویت فرهنگ اهدا برای کمک به نوزادان نارس مورد توجه قرار گیرد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=13684

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.