• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

کاشان بهتر از کانادا/یک مدیر رسانه ای روی صندلی کاخ نشست

  • 05 آبان 1401 - 12:00
کاشان بهتر از کانادا/یک مدیر رسانه ای روی صندلی کاخ نشست

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته از کاخ نیاوران خبر رسید که یک مدیر رسانه‌ای به عنوان مدیر کاخ معرفی شد. با حکم علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بیژن مقدم به عنوان مدیر جدید مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران منصوب شد.
بیژن مقدم که دانش آموخته رشته ارتباطات است عضویت در شورای سردبیری روزنامه رسالت، سردبیری خبرگزاری فارس، مدیرعاملی مؤسسه فرهنگی جام جم و مدیریت سایت خبری – تحلیلی الف را بر عهده داشته است.

پیش از این مریم جلالی که اکنون معاون صنایع دستی کشور است این سمت را به عهده داشت.
تعطیلی موزه خودروهای اختصاصی
قبل از ورود مقدم به کاخ موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران از تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۴۰۱ تا اطلاع بعدی تعطیل شد. شاید این اولین چالش مقدم برای مدیریت در کاخ باشد. البته روابط عمومی کاخ اعلام کرده که موزه خودرو به دلیل انجام عملیات حفاظت پیشگیرانه مبارزه با آفات موزه‌ای و نظافت محیط پیرامونی این موزه تعطیل شده است.

مجموعه نیاوران در پروژه‌های مختلف تعریف و پیش‌بینی شده در طول سال، عملیات حفاظت پیشگیرانه، سم‌پاشی دوره‌ای و حفاظت و مرمت را در دستور کار خود دارد که در پی آن برنامه‌های یاد شده در سطح موزه‌های این مجموعه به‌صورت منظم و طبق زمان‌بندی تعریف شده به پیش می‌روند.

کانادا کیلو چند؟
این هفته عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در واکنش به تحریم‌های جدیدی که علیه او نیز توسط دولت کانادا شده، در صفحه مجازی خود نوشت: بیش از ده سال است که تحریم اتحادیه اروپا هستم. دیروز هم تحریم کانادا به آن اضافه شد. حالا تعطیلات آخر هفته کجا باید برم؟! واقعاً؟ دیروز با مردم و گردشگران در قمصر، نطنز، ابیانه و زائران آقا علی عباس بودم. کانادا کیلو چند؟!

جزئیات ورود موتورهای عراقی به ایران
این هفته در پی امضای تفاهمنامه بین ایران و عراق، حوریوش عسگری مدیر صدور اسناد و مدارک بین المللی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران گفت: این تفاهم نامه شامل تسهیل در ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری می‌شود. تمام وسایل نقلیه موتوری با توجه به داشتن کارنه دو پاساژ می‌تواند از طریق زمینی و دریایی بین دو کشور تردد کند، فقط یک مورد استثنا درباره موتورهای سنگین ایرانی وجود دارد. در ایران این موتورها پلاک ندارند و نمی‌توانند در جاده‌ها تردد داشته باشند، بنابراین از آنجا که ما نیز بر اساس مدارکی که در ایران می‌گیرند به آنها مجوز بین المللی می‌دهیم، دارندگان آنها نمی‌توانند موتورهای خود را از کشور خارج کنند و یا پلاک بین المللی داشته باشند. اما اتباع عراقی می‌توانند با موتورهای سنگین خود به ایران بیایند.
وی گفت: همچنین خودروهای تجاری یا سنگین مانند کامیون‌ها و تریلرها می‌توانند با مدارک بین المللی که از کلوپ اتومبیلرانی عراق دریافت می‌کنند وارد خاک ایران شوند. در هر دو صورت باید مالکان این خودروها مجوزهای بین المللی مانند پلاک ترانزیت، گواهی بین المللی و کارنه دو پاساژ را داشته باشند.
عسگری درباره کارنه دو پاساژ گفت: این کارنه دفترچه‌ای است که تضمین می‌کند خودرو به کشور مبدا بر می‌گردد. با این کارنه مالکان می‌توانند بدون معطلی در مرز تردد داشته باشند. در ایران گواهی بین المللی ۲۴۰ هزار تومان، پلاک ترانزیت ۷۲۶ هزار تومان و کارنه دو پاساژ ده برگی ۶۴۲ هزار تومان هزینه دارد، این کارنه ۱۰ برگی شامل بیمه هم می‌شود که باید برای آن ۸۶۳ هزار تومان دیگر بپردازند. با کارنه ۱۰ برگی ۱۰ بار می‌توانند در مرز تردد داشته باشند. البته ما کارنه ۵ برگی، ۱۰ برگی، ۱۵ برگی و ۲۵ برگی نیز داریم اما برای تردد در عراق ۱۰ برگی توصیه می‌شود.
ایجاد دفتر رسمی اطلاع رسانی گردشگری ایران در ارمنستان
اگرچه قبلاً دفاتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در کشورهای دیگر نتیجه‌ای نداشتند و عملاً نمی‌توانستند اهداف کانون را پیگیری کنند اما این بار از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی خبر رسید که نخستین دفتر اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی گردشگری ایران در کشور ارمنستان راه اندازی می‌شود.
در جلسه‌ای با حضور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و مدیرعامل یک شرکت خصوصی برگزار شد، تفاهم نامه همکاری در زمینه توسعه مناسبات همکاری بین دو کشور در زمینه فعالیت‌های تورهای مسافرتی، سیاحتی و زیارتی، اتومبیلرانی، صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی و … با بهره مندی از ظرفیت‌های طرفین و ایجاد شعبه نمایندگی کانون در ارمنستان به امضا رسید.
محمدحسین صوفی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در بخشی از این مراسم با بیان اینکه کشورهای همسایه ایران یکی از مراکز هدف کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین کانون برای توسعه ارتباطات عمیق‌تر در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری است، گفت: از آنجایی که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در زمینه گردشگری بین المللی فعالیت می‌کند، علاقه مند است تعامل بیشتری را با دیگر کشورها به ویژه همسایگان ایران داشته باشد.
او افزود: اتومبیلرانی، برگزاری انواع رالی‌های گردشگری بین المللی، تردد کمپرها به خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک خودرویی، برپایی بازارچه‌های صنایع دستی، اجرای هفته‌های فرهنگی، تبادل گردشگر و برگزاری همایش‌های بین المللی از جمله حوزه‌هایی است که تمایل داریم با دیگر کشورها وارد همکاری و تعامل شویم.

بیابان لوت و غارنمکدان قشم در فهرست ۱۰۰ ژئوسایت برتر زمین‌شناسی جهان
خبر خوب این هفته آن است که ایران سه ژئوسایت غار نمکدان قشم، کلوت های بیابان لوت و سازند پالئوزوئیک طبس را با همکاری پایگاه میراث جهانی لوت، کارشناسان ژئوپارک طبس و قشم پیشنهاد کرد.
بیش از ۱۸۰ سایت از ۵۶ کشور جهان به این اتحادیه پیشنهاد و ارسال شد نظرات توسط کارشناسان و زمین شناسان جهان جمع آوری و بررسی شد. از برخی سایت‌ها اطلاعات بیشتر گرفتند و پس از رفت و برگشت‌های متعدد، در روزهای اخیر اعلام شد که دو سایت کویر لوت و غار نمکدان قشم از ایران در فهرست یکصد سایت برتر جهان در زمینه میراث زمین شناختی انتخاب شده اند.

هزار موزه تا پایان ۱۴۰۴
علی دارابی معاون میراث‌فرهنگی در این هفته گفت: در دولت سیزدهم و در یک سال گذشته ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه‌های کشور اضافه شده است و به رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها را به عدد هزار برسانیم.
قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی همچنین از بیژن مقدم به‌عنوان یکی از مشاهیر حوزه رسانه و ارتباطات نام برد و افزود: مطمئناً دوره جدید حساس و تعیین‌کننده است. در دوره اخیر با تفویض اختیارهایی که انجام شده، بسیاری از امور را به مدیران کاخ‌ها و موزه‌ها واگذار کرده‌ایم. امروز، عصر رسانه و ارتباطات است و روایتگری آن چیزی است که در این عرصه نیاز داریم.
او با اشاره به بازید رئیس‌جمهوری از بخش‌های مختلف موزه ملی خاطرنشان کرد: در گزارشی که به آقای رئیسی ارائه دادم، اعلام کردم در کشور ۸۰۰ موزه داریم که کم‌تر از ۳۰۰ عدد آن متعلق به وزارت میراث‌فرهنگی و بقیه متعلق به بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها است. در دولت سیزدهم و در یک سال گذشته ۳۵ موزه به ظرفیت مجموعه موزه‌های کشور اضافه شده است و به رئیس‌جمهوری قول داده‌ایم تا پایان ۱۴۰۴ تعداد موزه‌ها را به عدد هزار برسانیم.

تهیه پرونده سوزن دوزی بلوچ مشترک با عمان
از حوزه صنایع دستی هم در این هفته خبر رسید که پرونده هنر سوزن دوزی بلوچ توسط ایران با همکاری کشور عمان در حال تدوین است تا فروردین ماه سال جاری به عنوان میراث ناملموس در فهرست پیشنهادی یونسکو قرار گیرد.
در ایران و عمان بلوچ‌های زیادی زندگی می‌کنند که دارای فرهنگ‌های مشترکی هستند. به همین دلیل قرار شد تا پرونده جهانی سوزن دوزی بلوچ تهیه شود. ارائه و ثبت جهانی پرونده‌های ملی در یونسکو زمان بر است اما پرونده‌های چند ملیتی زودتر به نتیجه می رسند و این نوع پرونده‌ها در اولویت بررسی یونسکو قرار می‌گیرد بنابراین قرار شد پرونده سوزن دوزی بلوچ با همکاری کشور عمان تهیه و ارائه شود. در کشور پاکستان نیز سوزن دوزی انجام می‌شود اما در سطح گسترده به آن نمی‌پردازند ولی این هنر در عمان و ایران به عنوان هنر زنده شناخته شده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=31811

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.