• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲

چطور میکروب معده تشخیص داده می‌شود؟

  • 10 مهر 1401 - 10:55
چطور میکروب معده تشخیص داده می‌شود؟

میکروب هلیکوباکتر پیلوریعامل اصلی زخم‌های گوارشی از جمله زخم معده، التهاب معده و زخم روده کوچک است و شیوع فراوانی در جامعه دارد، به‌طوری‌که محققان بر این باورند که نیمی از جمعیت به هلیکوباکترآلوده هستند. آزمایشH.pylori روشی است که از طریق آن مبتلا بودن فرد به میکروب هلیکوباکتر پیلوری ارزیابی می‌شود. اگر برای دستیابیبه جزئیات بیشتر در خصوص آزمایش هلیکوباکترو دانستن میزان نرمال هلیکوباکتر پلیوری در آزمایش خونراغب هستید به این مقاله از هومکا همراه شوید.

آزمایش هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) چیست؟

در بیشتر افراد مبتلا به هلیکوباکترهرگز علائمیبروز نمی‌کند اما این باکتری توانایی معده برای تولید مخاط را کاهش داده و معده را نسبت به اسید گوارشیآسیب‌پذیر می‌کند.به دلیل چنین روند مخربی، خطر ابتلابه زخم معدهدر افراد مبتلادوچندان افزایش می‌یابد.اعتقاد بر این است که این باکتری از طریقمصرف غذا و آب آلوده به مدفوع انسانی ویا از طریقبزاق منتقلمی‌شود. اگر یکی از اعضای خانواده به این باکتری آلوده باشد احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده به هلیکوباکتر وجود دارد. با استفاده از آزمایش H.pyloriمی‌توان ابتلای افراد را به هلیکوباکتر پیلوری تشخیص داد. یکی از راه‌های سریع و آسان برای انجام آزمایش H.pylori، استفاده از خدمات آزمایش در منزل است.

آیا برای آزمایش هلیکوباکترنمونه خونلازم است؟

نوع نمونه برای آزمایش هلیکوباکتر به آزمایشتجویز شده بستگی دارد:

* آزمایش تنفس اوره: با جمع‌آوری نمونههوای بازدم در یک کیسهمخصوص انجام می‌شود. در ادامه به شما مایعی حاویاوره داده می‌شود که پس از نوشیدن آن مجددا یک نمونه بازدماز شما گرفته می‌شود. با استفاده از این آزمایش می‌توان ابتلا به زخم‌های گوارشی مثل زخم و التهاب معده را تشخیص داد.

* آزمایش خونهلیکوباکتر: با دریافت یک نمونه خون از ساعد انجام شده و به منظور اندازه‌گیری آنتی‌بادی‌هایضد هلیکوباکتر پیلوری به آزمایشگاه ارسال می‌شود.آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنیبر ضدآنتی‌ژن‌های هلیکوباکتر ساخته می‌شوند.آزمایش خون برای هلیکوباکتر پیلوریصرفا جهت تشخیص آلوده بودن شخص به هلیکوباکتر پیلوریکاربرد دارد و قادر نیست ابتلا یا عدم ابتلا به زخم‌های گوارشی را نشان دهد.

* آزمایش آنتی‌ژن مدفوع: در این آزمایشپروتئین‌های اختصاصی هلیکوباکتر پیلوریدر مدفوع بررسی می‌شوند.  آزمایش آنتی‌ژن مدفوع هم برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوریو هم برایارزیابی اثربخشی داروهای تجویز شده برای درمان زخم معده کاربرد دارد.

* بیوپسی معده: از راه دریافتیک نمونه بافت (بیوپسی) از پوشش معده و روده کوچک با روش آندوسکوپیانجام می‌شود. نمونه بافتی برای بررسی جوانب مختلف سلامت دستگاه گوارش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آزمایش آنتی‌ژن مدفوع (H.pylori stool ag)و تست تنفس اوره به دلیل سریع و غیرتهاجمی بودن ازرایج‌ترینآزمایشات برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری و ارزیابی اثربخشیداروهای تجویزیمحسوب می‌شوند. نمونه‌گیری در محل یکی از روش‌های جدید و مطمئن برای انجام آزمایش هلیکوباکتر بدون نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه است.

نکات مهم پیش از آزمایش هلیکوباکتر پیلوری

برای هر یک از آزمایش‌های خونی، تنفسی و مدفوعیهلیکوباکتر رعایت نکات خاصی قبل از آزمایش ضرورت دارد که به ترتیب به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آزمایشخون:به طور کلی، قبل از آزمایش خون هلیکوباکتر نیاز به آمادگی و شرایط خاصی نیست مگر اینکه پزشکتان توصیه‌هایی برای شما داشته باشند.

آزمایش مدفوع:داروها ممکن است بر نتیجه آزمایشتاثیر منفی داشته باشند.از این‌رو،پیش از آزمایش تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنیدرا به پزشک خود اطلاع دهید. شاید لازم باشد که به صورت موقت مصرف برخی از داروهارا متوقف کنید.

آزمایش تنفس:قبل از انجام آزمایش تنفس از شما خواسته می‌شود که برای مدت معینیناشتا باشید. دستورالعمل پزشک خود را در خصوص مدت زمان ناشتا بودن و سایر نکات پیش ازآزمایش به دقت دنبال کنید.

ه زمانیآزمایش هلیکوباکترتجویز می‌شود؟

آزمایشهلیکوباکترممکن است در صورت بروز درد و سایر علائم زخم‌هایگوارشی تجویز شود،از جمله:

* دردهای متناوب شکمی و عود کننده

* کاهش وزن غیرمنتظره

* سوء هاضمه

* احساس نفخ و باد شکم

* حالت تهوع

* آروغ زدن

برخیافراد ممکن است علائم و نشانه‌های جدی‌تری داشته باشند از جمله درد شدید و ناگهانیمعده، مدفوع خونیو سیاه، استفراغ خونییا استفراغی که شبیه تفاله قهوه است. در چنین شرایطی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات مراقبتی و درمانی انجام شوند.

تفسیر آزمایش H.pylori stool ag

جواب مثبت در هر کدام از آزمایش‌های آنتی‌ژن مدفوع، تست تنفسییا بیوپسیهلیکوباکتر پیلورینشان می‌دهد که علائم و نشانه‌هاو همچنین زخم‌های ایجاد شده احتمالاً ناشیاز ابتلا به این باکتریاست. در این شرایط، پزشک با هدف توقف درد و درمان زخم‌ها آنتی بیوتیک‌های مخصوص و سایر داروها را برای ریشه‌کن کردن هلیکوباکتر تجویز می‌کند.

نتیجه آزمایش منفی به این معنی است که به هلیکوباکتر پیلوریمبتلانیستید و علائم و نشانه‌هایگوارشی شما ممکن است دلایل دیگریداشته باشد. میزان نرمال هلیکوباکتر پیلوری در آزمایش خون در واقع نتیجه منفی آزمایش است.

بهتر است بدانید که شما می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل تهران نو و دیگر شهرها بهره‌مند شوید و بدون اینکه نیاز باشد از منزل خارج شوید، آزمایشات خود را در خانه انجام دهید.

انجام آزمایش میکروب معده در منزل با هومکا!

اگر به دلایل مختلف رغبت چندانی برای مراجعه به آزمایشگاهو انجام آزمایش هلیکوباکتر ندارید خود را سرزنش نکنید چراکه همین احساس را هزاران نفر در طول روز تجربه می‌کنند. برای رفع مشکل مراجعه به آزمایشگاهمی‌توان با بهره‌گیری از خدمات آزمایش در منزل،آزمایش خود را با آسایش کامل و به دور از هرگونه شلوغی و آلودگی فضای آزمایشگاه انجام دهید. پس از نمونه‌گیری در محل در روز و ساعتی که خود مشخص کرده‌اید، نمونه گرفته شده بلافاصله و با رعایت تمام جوانب بهداشتی، به معتبرترین آزمایشگاه‌های طرف قرارداد ارسال شده و جواب در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد.برای استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا به پلتفورم آنلاین مجموعه به آدرسwww.homeca.irمراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱تماس بگیرید تا در سریع‌ترن زمان ممکن آزمایش مورد نظر خود را درخواست دهید. خدمات آزمایش در منزل سامانه هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی و در استان تهران و شهرهای کرج، قزوین، قم، رشت، تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز قابل ارائه است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=29859

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.