• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

  • 11 اردیبهشت 1401 - 1:13
چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان لرستان با مساحتی حدود ۲۸۱۵۷.۸۵ کیلومترمربع و حدود ۱.۷ درصد از مساحت کشور، در ناحیه جنوب غربی ایران واقع‌شده است. میانگین ارتفاع آن بیش از ۲۲۰۰ متر از سطح دریا است و پست‌ترین نقطه استان با ارتفاع ۲۳۹ متر در دشت‌های استان و بلندترین قله آن اشترانکوه با ارتفاع حدود ۴۰۸۰ متر از سطح دریا در میان رشته‌کوه زاگرس قرار دارد.

اقتصاد استان در بخش شهری به‌طور چشمگیری متکی بر فعالیت‌های خدماتی و در بخش روستایی به‌طور محسوس متکی بر فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است. از این لحاظ استان لرستان را بایستی اصولاً استانی دانست که بخش کشاورزی آن بر سایر بخش‌ها غلبه دارد.

استان لرستان شامل حوضه‌های کرخه و کارون و دز است. میانگین بارش سالانه در سطح استان بین ۹۱۱ میلی‌متر در ارتفاعات و حداقل ۴۰۲ میلی‌متر در مناطق هموار و دشتی است. میانگین آن ۵۴۲ میلی‌متر است که این موضوع سبب گوناگونی وضعیت زیست‌محیطی و ساختار آب و هوایی منطقه شده است. نوع اقلیم این استان از خشک و گرم در پلدختر تا مرطوب در بروجرد و دورود متغیر است.

نابارور ماندن قابلیت‌های حوزه کشاورزی

به‌رغم همه قابلیت‌های استان در حوزه کشاورزی، هنوز بسیاری از داشته‌های لرستان در این حیطه نابارور مانده است، توان‌هایی چون خاک مناسب، اقلیم مساعد در کنار حجم عظیمی از آب‌های هدر رونده کشور که تلفیق آن‌ها در یک برنامه‌ریزی متناسب می‌تواند نه‌تنها چهره بخش کشاورزی منطقه را دستخوش تحولی بنیادی کند بلکه قادر است این بخش از فضای ملی را نیز در مدار توسعه و در پیوند با اقتصاد ملی قرار دهد. آن چنانکه در حوزه توانایی‌های این استان است.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

و اما در سالی که به نام «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» مزین شده به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که با استفاده از زیرساخت «دانش» حوزه کشاورزی را در این استانِ پرمحصول متحول کرد.

در این راستا نشست مشترک مسئولان دانشگاه لرستان و مدیران جهاد کشاورزی استان لرستان با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه در جهت کمک به تحقق شعار سال و اقدامات مشترک دانش‌بنیان برگزار شد.

در راستای گسترش همکاری‌های برون‌دانشگاهی دوجانبه و تقویت ارتباط دانشگاه با بخش‌های مختلف جامعه در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان، تولید، کارآفرینی و اشتغال‌آفرینی، نشست مشترک دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، به میزبانی دانشگاه لرستان و در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه لرستان برگزار شد.

لزوم کاهش نظام مسائل لرستان و گسترش همکاری بین دستگاه‌ها

علی نظری، سرپرست دانشگاه لرستان در این نشست گفت: دانشگاه لرستان در راستای کاهش نظام مسائل استان لرستان از گسترش همکاری‌های دوجانبه، چندجانبه و مسئله‌محور با بخش‌های مختلف و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان استقبال می‌کند.

وی تصریح کرد: این گونه همکاری‌ها باید بر اساس مسئله‌شناسی و مسئله‌محوری باشند و در مسیر تحقق شعار سال مبتنی بر تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی قرار داشته باشند.

سرپرست دانشگاه لرستان بیان کرد: موضوعات باید به‌صورت مصداقی و مسئله‌محور تعریف شوند و در یک اتاق فکر مشترک یا یک هیئت اندیشه‌ورز مشترک، راهکار شناسی شوند.

نظری افزود: همچنین ضرورت دارد برای گسترش همکاری‌های مشترک مصداقی و مسئله‌محور، کارگروه‌های مشترک با حضور کارشناسان و متخصصان دو طرف، تشکیل شود.

وی عنوان کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز که تشکیل شده‌اند در بخش‌های مختلف متناسب با نیازهای استان لرستان، فعالیت خواهند کرد.

سرپرست دانشگاه لرستان ادامه داد: صورت جلسه بیان دیدگاه‌های مختلف در این‌گونه جلسات و نشست‌های مشترک بایستی توسط معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان، ثبت شده و در نهایت به یک کتابچه برای در اختیار داشتن مسیر و چشم‌انداز راه، تبدیل شود.

نظری تصریح کرد: دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد و سازمان‌های هدف اجرایی هم به تنهایی نمی‌توانند؛ بنابراین همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های دوجانبه را باید گسترش داد که همین خودش در مسیر دانش‌بنیانی است.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

وی گفت: اگرچه برخی هماهنگی‌ها سخت است اما ما باید تلاش کنیم هم‌افزایی و همکاری‌های بین سازمان‌ها را به‌صورت یک گفتمان در سطح استان، ترویج کنیم.

سرپرست دانشگاه لرستان تأکید کرد: باید به این سو برویم که همکاری‌های بین دانشگاه، سازمان‌ها و رسانه‌ها به‌ویژه رسانه استانی و رسانه ملی افزایش پیدا کند تا دچار تحول بشویم؛ اما اگر ارتباطات سخت بشود وضعیت به سوی تحول نخواهد رفت.

نظری تصریح کرد: دانشگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی بایستی اطلاعات و داده‌هایی را که در اختیار دارند بر اساس همکاری‌های مشترک علمی، در اختیار همدیگر بگذارند تا بر اساس هم‌افزایی، بتوان تحول ایجاد کرد.

لزوم ارتقای رویکردهای دانش‌بنیان

حجت‌الاسلام حبیب حاتمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: برای اثر بخشی همکاری‌های دوجانبه بایستی یک رابط از طرف دانشگاه و یک رابط از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای پیگیری موضوعات مشترک، مشخص شود.

وی تصریح کرد: بایستی پیشنهادات شفاف، مصداقی و مشخص برای تعریف ریز مسائل، ارائه شوند و سپس به‌صورت دقیق و مصداقی به انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک در موضوعات معین، اقدام کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه لرستان اظهار داشت: بایستی ارتباطات و تعاملات و همکاری‌های مشترک بین دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان را بر اساس تلاش برای کاهش مشکلات حوزه‌ی کشاورزی استان، گسترش داد.

حجت الاسلام حاتمی تصریح کرد: همچنین می‌بایست در مسیر تحقق شعار سال، رویکردهای دانش‌بنیان را بر اساس گسترش همکاری‌های دوجانبه، ارتقا داد.

راهکارهای علمی و عملیاتی برای کاهش مشکلات حوزه کشاورزی ارائه شود

مصطفی کرم‌پور، سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: سیاست وزارت علوم این است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر استانی متناسب با نیازهای آن استان، مأموریت‌گرا شوند؛ یعنی دانشگاه‌های هر استان باید برای کاهش مشکلات و چالش‌های آن استان، اثرگذار و سهیم باشند.

وی ادامه داد: همکاری‌های برون‌دانشگاهی از جمله همکاری با سازمان جهاد کشاورزی را باید افزایش داد تا بر اساس استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، تفاهم‌نامه‌های مسئله‌محور دوجانبه، منعقد شوند.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

سرپرست معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان افزود: یکی از ظرفیت‌های استان لرستان بخش کشاورزی است و به همین علت، دانشگاه مأموریت‌گرا دانشگاهی است که بتواند برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی استان لرستان، اثرگذار باشد.

کرم پور تصریح کرد: مأموریت‌های دانشگاه لرستان در بخش کشاورزی استان توسط دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، معرفی می‌شوند و برای انجام مأموریت‌ها، همکاری‌های برون‌دانشگاهی، گسترش می‌یابند تا در نهایت، نهاد دانشگاه بتواند در کاهش مشکلات بخش کشاورزی استان بر اساس راهکارهای علمی و عملیاتی، اثرگذار باشد.

لزوم استفاده از ظرفیت دانشگاهیان برای رفع مشکلات حوزه کشاورزی

سعید محمدزاده، سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: هیئت‌های اندیشه‌ورز که در دانشگاه لرستان تشکیل شده‌اند با رویکرد تعامل‌گرایی به‌دنبال استفاده از همه پتانسیل‌های علمی استان برای رفع مشکلات استان هستند.

وی بیان کرد: خوشبختانه استان لرستان در حوزه کشاورزی و دام، دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و این موضوع ایجاب می‌کند که با تشکیل این‌گونه نشست‌ها و تقویت فعالیت‌های هیئت‌های اندیشه‌ورز فرابخشی، کمک کنیم تا مشکلات بخش کشاورزی و دام استان لرستان، رفع شوند یا کاهش یابند.

سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانشگاهیان استان از جمله دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، کمک خواهد کرد که خیلی کارآمدتر و اثرگذارتر بشود و بتوان بر بحران‌های احتمالی و مشکلات و چالش‌ها، غلبه کرد.

محمدزاده تأکید کرد: ما باید کوشش کنیم تعاملات و هم‌افزایی‌های برون‌دانشگاهی را افزایش بدهیم تا در نهایت بتوانیم با راهکارهای علمی، مشکلات استان را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: از جمله حوزه‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، حوزه دام است که ما در دانشگاه لرستان علاوه بر ظرفیت‌های دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دارای بیمارستان تخصصی دامپزشکی هم هستیم که نیاز است از ظرفیت‌های این بیمارستان هم در همکاری‌های دوجانبه در حوزه علوم دامی، بهره‌گیری شود.

سرپرست دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان بایستی با برگزاری منظم این‌گونه نشست‌های مشترک، پتانسیل‌های همدیگر را هرچه بهتر، بشناسند و بر اساس این شناخت، تفاهم‌نامه‌های مشترک مصداقی و کاربردی را منعقد کنند.

کلینیک‌های سیار دامپزشکی گسترش یابد

امین جایدری، سرپرست دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: استان لرستان، پنج درصد جمعیت دامی کشور را دارا است و رتبه ششم کشور در زمینه تولید واحدهای دامی را دارد؛ همچنین حدود پنج تا شش میلیون واحد دامی سبک و سنگین در استان لرستان وجود دارد.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

وی ادامه داد: متناسب با استعدادها و ظرفیت‌های دامی استان لرستان، موضوع دامپزشکی در استان لرستان یک حوزه فعالیتی مهم محسوب می‌شود.

سرپرست دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان افزود: دام باید سالم باشد و وجود بیماری‌ها باعث تهدید سلامت دام و ضررهای اقتصادی می‌شود؛ بنابراین، مقوله دامپزشکی دارای اهمیت است که خوشبختانه دانشگاه لرستان علاوه بر وجود دانشکده دامپزشکی دارای بیمارستان تخصصی دامپزشکی نیز است.

جایدری افزود: تخصص‌های مختلف و متنوعی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان وجود دارد بایستی با همکاری مشترک با سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، بتوانیم سلامت دام در استان و پیشگیری از بیماری‌ها و درمان بیماری‌ها را نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین بایستی پژوهش‌های مشترک کاربردی با محوریت نیازهای استان را افزایش داد تا در حوزه‌های مختلف بتوانیم بهره‌وری را افزایش بدهیم.

سرپرست دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان افزود: بایستی آموزش را هم در سطح جامعه هدف همچون دامداران، گسترش بدهیم که نیازمند همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان است؛ همچنین می‌بایست کلینیک‌های سیار دامپزشکی را در سطح استان گسترش داد که در این زمینه نیز دانشکده دامپزشکی دانشگاه لرستان، این آمادگی را دارد که اقدامات لازم را با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان، انجام بدهد.

جایدری ادامه داد: یکی از اقدامات پیشنهادی این است که با همکاری مشترک با سازمان جهاد کشاورزی تلاش کنیم برای اقشار ضعیف و کم‌درآمد، کاهش قیمت تعرفه‌هاست که به‌صورت یارانه، توسط دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان، جبران شود.

تعامل جهاد کشاورزی با بدنه علمی دانشگاه افزایش یابد

علی کیانی، به نمایندگی از گروه آموزشی علوم دامی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: گروه علوم دامی تا مقطع دکترا دانشجو دارد و این گواه آن است که پتانسیل‌های خوبی در این گروه وجود دارد.

وی افزود: پایه و اساس دامپروری در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان از ابتدا، به‌صورت اصولی، گذاشته شده است و انتظار ما از سازمان جهاد کشاورزی این است که ارتباط ما با بدنه جهاد کشاورزی به‌ویژه بخش علوم دامی، گسترش یابد.

نماینده گروه آموزشی علوم دامی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان ادامه داد: استان لرستان در بخش‌های دامپروری مشکلات عدیده‌ای دارد که بخشی از مشکلات به علت نوع مدیریت‌هاست و بخشی دیگر به علت شرایط نامناسب اقتصادی استان به‌ویژه در چند سال اخیر کشور است.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

کیانی ادامه داد: از توقعات ما از سازمان جهاد کشاورزی استان این است که سازمان جهاد کشاورزی به دانشجویان و اعضای هیئت علمی دارای طرح‌های کاربردی، کمک‌های لازم مالی را انجام بدهد.

مجوز کلینیک گیاه پزشکی دانشگاه لرستان صادر شود

مصطفی درویش‌نیا، مدیر گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: ما در گروه گیاه پزشکی، اعضای هیئت علمی متخصص، گلخانه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهزی داریم که می‌توانند بسترهای مناسبی برای همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان، فراهم کنند.

وی ادامه داد: مدیریت ترویج کشاورزی یک رسالت مهم را برعهده دارد که بایستی با تعامل‌گرایی بین دانشگاه و جهاد کشاورزی، زمینه اجرایی شدن هرچه بیشتر مفاهیم علمی و دانشگاهی در حوزه‌های کشاورزی را فراهم آورد.

مدیر گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان بیان کرد: توقع ما این است که سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان متناسب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف و متنوع دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، مجوز راه‌اندازی یک مرکز خدمات و یک کلینیک گیاه پزشکی را برای دانشگاه لرستان صادر کند تا بتوان به کشاورزان استان لرستان، یک خدمت مهم انجام داد.

درویش‌نیا تصریح کرد: ما شاهد هستیم که دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه تهران یا شیراز دارای کلینیک گیاه پزشکی هستند و انتظار ما از سازمان جهاد کشاورزی آن است که دانشگاه لرستان نیز کلینیک گیاه پزشکی داشته باشد.

وی تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌هایی که بین دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان منعقد می‌شوند بایستی هم منافع دو طرف را تأمین کنند و هم قابلیت اجرایی داشته باشند.

باید به سوی کشاورزی هوشمند برویم

امین طاهری‌گراوند، مدیر گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: این گروه می‌تواند در حوزه‌هایی همچون آموزش استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی برای بهره‌برداران، همکاری‌های خود را با سازمان جهاد کشاورزی استان، گسترش دهد.

وی افزود: روش‌های نوین خاک‌ورزی و کاشت، بی خاک‌ورزی و کم‌خاک ورزی از جمله مباحث است و همچنین موضوع کشاورزی هوشمند و اینترنت اشیا و … از دیگر موضوعاتی است که می‌توان بر مبنای آن‌ها همکاری‌ها دوجانبه را گسترش داد.

مدیر گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان بیان کرد: بیوسیستم از جمله مباحثی است که می‌طلبد در کشاورزی از فناوری‌های نوین استفاده شود و این گروه متناسب با شرایط اقلیمی استان این آمادگی را دارد که خدمات علمی به سازمان جهاد کشاورزی و کشاورزان استان ارائه دهد.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

طاهری گراوند ادامه داد: بحث فرآوری محصولات کشاورزی و کنترل کیفی آن‌ها از جمله دیگر موضوعات است که آمادگی داریم در این زمینه‌ها هم خدمات تخصصی خود را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در کشاورزی همچون انرژی خورشیدی از دیگر مباحث مهم حوزه‌های مکانیک بیوسیستم است.

مدیر گروه مکانیک بیوسیستم دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان اظهار داشت: توقع ما از سازمان جهاد کشاورزی این است که تجهیزات مدرن و به‌روز همچون تراکتورهای جدید را برای افزایش کیفیت آموزش، در اختیار دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان قرار دهد.

ارائه خدمات علمی و کاربردی درحوزه‌های بهنژادی و بهزراعی

امید علی اکبرپور، مدیر گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: این گروه دارای آزمایشگاه‌های مجهز است و می‌تواند خدمات خیلی خوبی به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه دهد.

وی تصریح کرد: ما در زمینه بهزراعی و تولید محصولات در شرایط تنش‌ها به‌ویژه تنش‌های خشکسالی می‌توانیم خدمات علمی و کاربردی ارائه دهیم؛ همچنین در زمینه‌هایی همچون کشاورزی پایدار، تعیین زمان‌بندی کشت و بهینه‌سازی کشت و … می‌توانیم خدمات خود را ارائه کنیم.

مدیر گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان ادامه داد: در بخش‌های دیگری همچون بهنژادی گیاهی نیز دارای توانمندی‌های خوبی هستیم که همکاری‌ها دوجانبه را بر اساس تشکیل کارگروه‌های مشترک باید گسترش داد.

آمادگی برای تهیه سند «نیاز آبی» لرستان

حیدر نصرالهی به نمایندگی از گروه مهندسی آب دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: متناسب با وضعیت آب استان که در شرایط خشکسالی و سیل‌آبی، هر دو، استان آسیب می‌بیند ضرورت دارد بر اساس نگاه دانش‌بنیان و علمی از اساتید مهندسی آب دانشگاه لرستان استفاده شود.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

وی ادامه داد: با توجه به موضوعات آب در استان‌های اصفهان و خوزستان، امکان بهره‌برداری بیشتر لرستان از آب به راحتی به این استان داده نمی‌شود؛ بنابراین، راهکار این است که به سوی افزایش بهره‌وری در کشاورزی برویم و در این راستا گروه مهندسی آب آمادگی دارد که یک سند استانی برای نیاز آبی، الگوی کشت و بهره‌وری محصولات کشاورزی با نگاه علمی و تضمینی ارائه بدهد که در شرایط بحرانی، کاملاً کاربرد داشته باشد.

آمادگی برای بومی‌سازی روش‌های آبزی‌پروری متناسب با تنش‌های آبی

محمد محیسنی، به نمایندگی از گروه شیلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: ما در استان در حال حاضر دو چالش داریم، کمبود منابع آب قابل دسترس و دیگری، افزایش قیمت نهاده‌های تولید که باعث شده حاشیه سود صنعت مهم آبزی‌پروری در استان لرستان به چالش کشیده شود.

وی ادامه داد: گروه شیلات و محیط‌زیست دانشگاه لرستان که یک گروه تازه‌تأسیس است همکاری‌های خوبی با اداره کل شیلات استان لرستان داشته است؛ رفع موانع تولید و افزایش راندمان تولید از جمله مباحث مربوط به همکاری‌های گروه شیلات و محیط زیست است.

نماینده گروه شیلات دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان اظهار داشت: در بحث بومی‌سازی روش‌های آبزی‌پروری متناسب با تنش‌های آبی موجود، گروه شیلات و محیط‌زیست آمادگی دارد راهکارهای علمی خود را ارائه کند.

محیسنی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره‌های مختلف دانش‌افزایی برای جامعه آبزی‌پروری از دیگر اقداماتی است که می‌توانیم در همکاری با سازمان جهاد کشاورزی انجام بدهیم.

وی تصریح کرد: توقع داریم از سازمان جهاد کشاورزی استان که در زمینه مطالعات پژوهشی، حمایت‌های مالی لازم را انجام بدهند و در زمینه تجهیزات نیز مساعدت کافی را داشته باشند.

آمادگی برای ارائه آموزش‌های کشت گیاهان دارویی

حسن مومیوند از گروه آموزشی علوم باغبانی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: از تخصص و دانش اعضای هیئت علمی در زمینه‌های مختلف همچون گیاهان دارویی باید استفاده شود؛ همچنین در زمینه کشت محصولات گلخانه‌ای، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی آمادگی‌های لازم برای همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان را داراست.

وی ادامه داد: همچنین در بخش کشت گیاهان دارویی، آمادگی لازم را داریم که خدمات خود را به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه دهیم.

نماینده گروه آموزشی علوم باغبانی دانشگاه لرستان افزود: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان می‌تواند با رویکرد پایان‌نامه‌های کاربردی به رفع مشکلات و چالش‌های سازمان جهاد کشاورزی استان، کمک کند.

ارائه انواع خدمات آزمایشگاه دانشگاه به سازمان جهاد کشاورزی

علی فرمانی، رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان از نظر وزارت علوم، رتبه دوم آزمایشگاه‌های مرکزی وزارت علوم را دارد و می‌توانیم انواع خدمات را به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه کنیم.

وی توضیحاتی از انواع تجهیزات آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان ارائه کرد.

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان افزود: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان با توجه به امکانات، تجهیزات و نیروی متخصصی که دارد می‌تواند به عنوان یک آزمایشگاه مرجع، انواع خدمات را به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه کند.

طراحی سامانه‌ای برای ارزیابی آنلاین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

عبدالرضا رشنو از گروه آموزشی مهندس کامپیوتر دانشگاه لرستان نیز در این نشست گفت: طراحی سامانه‌ها برای ارزیابی آنلاین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی یک موضوع مهم است.

وی ادامه داد: با طراحی این نوع سامانه‌ها می‌توان مصرف آب کشاورزی را کنترل کرد و توزیع اقلام یارانه‌ای کشاورزی را عادلانه کرد.

نماینده گروه آموزشی مهندس کامپیوتر دانشگاه لرستان کرد: نظارت و کنترل مباحث بیمه‌ای در کشاورزی هم می‌تواند به‌صورت گسترده توسط سامانه‌ها انجام شود تا در مباحث تصمیم‌گیری دقیق به کمک تصمیم‌گیران بیاید.

کشاورزی لرستان نیازمند علوم دانش بنیان

محمد مهرنیا از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان نیز در این نشست گفت: کشاورزی استان نیازمند این است که بر اساس علوم دانش‌بنیان فعالیت کند.

وی ادامه داد: برای مثال بحث بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب یک بحث بسیار جدی است؛ انتظار این است که با همکاری دانشگاه بتوانیم تحقیقات کاربردی را ترویج کنیم تا در نهایت خروجی کار به نفع کشاورزان بشود.

مهرینا تصریح کرد: تحقیقات باید اثرگذاری در بهبود وضعیت زندگی مردم داشته باشند؛ رونق کشاورزی همراه با صیانت از منابع طبیعی و حفاظت از جنگل‌داری است و این دو همراه هم هستند؛ دانشگاه لرستان باید بتواند در زمینه جنگل‌های استان و مسائلی همچون زوال بلوط، پژوهش‌ها و تحقیقات قوی و کاربردی داشته باشد.

وی افزود: همچنین در زمینه آبخیزداری، گیاهان تزئینی و گیاهان دارویی بایستی تحقیقات قوی و اثرگذار انجام بشود.

تکلیفی به نام همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان

مجتبی میر، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این نشست گفت: ورود هوشمندانه دانشگاه لرستان به بحث همکاری‌های دوجانبه در راستای شعار سال و مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است.

چشم «کشاورز» به دست «محقق»/ درخت تو باید بار دانش بگیرد!

وی افزود: ما رسالت داریم بر اساس سیاست‌های کلان دولت، کشاورزی را از وضعیت فعلی به یک کشاورزی دانش‌بنیان تبدیل کنیم؛ تقویت ارتباطات و همکاری‌های دوجانبه با دانشگاه‌ها نیز در این راستا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: برای ما از طرف وزارت جهاد کشاورزی، تکلیف است که بایستی همکاری‌های دوجانبه را با نظام دانشگاهی گسترش بدهیم تا در مسیر تحقق شعار سال، حرکت کنیم.

میر تصریح کرد: علاوه بر گسترش همکاری‌ها با دانشگاه‌ها رویکرد کاری سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان آن است که همکاری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز متناسب با شعار سال، گسترش دهد.

وی ادامه داد: دانشگاه لرستان باید به‌صورت هوشمندانه و مصداقی به موضوعات معین و مشخص، ورود پیدا کند و راهکارهای علمی و عملیاتی ارائه دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: برای مثال موضوع تاب‌آوری اراضی دیم کشاورزی استان لرستان در برابر تنش‌ها یک موضوع مهم است که دانشگاه لرستان می‌تواند به‌صورت هوشمندانه به این موضوع ورود پیدا کند؛ باید تلاش کرد کشاورز را متناسب با اقلیم بومی، توانمند کرد.

میر تصریح کرد: دانشگاه لرستان و سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان باید با همکاری‌های مشترک راهکارهای مشخص و مصداقی برای رفع مشکلات کشاورزی، ارائه کنند.

صادق اسدالهی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این نشست ضمن تشکر از حاضران در نشست به خاطر ارائه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف، اعلام کرد که سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان نیز این آمادگی را دارد که همکاری‌های دوجانبه خود را با دانشگاه لرستان با تأکید بر گروه‌های آموزشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گسترش دهد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=20910

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.