• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

چرخش از «نتیجه محور بودن» به «کارآمدبودن برنامه های درسی»

  • 17 مرداد 1400 - 14:33
چرخش از «نتیجه محور بودن» به «کارآمدبودن برنامه های درسی»

به گزارش مهر، حسن ملکی اظهار کرد: تحول در انواع برنامه‌های درسی و چرخش از تک بعدی بودن به چند بعدی بودن و از نتیجه محور بودن صرف به برنامه‌های درسی کارآمد، از مهمترین سیاست های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می باشد. چرخش از یادگیری موضوعی و دانشی، باید به سوی اندیشه ورزی و درک معنا رفته و از جدا دیدن آموزش و پرورش، به سوی یکپارچه نگاه کردن به مسائل تعلیم و تربیت سوق داده شود؛ تا تحول معنا پیدا کند.

ملکی ادامه داد: در سند تحول بر حضور مردم و نخبگان تأکید شده است بنابراین ما باید به این موضوعات جدی فکر کنیم و نیازمند بهره مندی از نخبگان هستیم.

ملکی «عدالت» را از جمله مباحث محوری خواند و اظهار کرد: باید روحیه عدالت گستری را از طریق متون آموزشی خود به دانش آموزان بیاموزیم تا فارغ التحصیلان ما عدالت طلب، باشند و این امر به عنوان یک ارزش برای آنان نهادینه شود. نکته دیگر ارائه خدمات عادلانه به استان‌های مختلف است. به عنوان مثال در توزیع کتاب و زمان رسیدن آن به استان‌ها و بخش‌های دوردست و محروم توجه ویژه داشته باشیم. جلوه دیگر عدالت این است که نیاز سنجی‌هایمان به گونه‌ای باشد که در حد سندتحول بنیادین بتوانیم به فرهنگ‌های گوناگون نیز توجه کنیم. درست است که خروجی برنامه‌های درسی ما باید مسلمان ایرانی باشد اما باید به خرده فرهنگ‌های مختلف نیز توجه داشته باشیم.

وی توجه به «ارزش‌های انقلاب محور» را در کتب درسی حائز اهمیت دانست و گفت: لازم است به عنوان یک سازمان به درونی کردن این ارزش‌ها توجه داشته باشیم؛ در این مسیر ارزش‌ها را نمی‌توان با رمز و ایما و اشاره بیان کرد زیرا این بخش یکی از ابعاد درسی صریح ماست که باید در آموزش این عرصه، با تدبیر و خردمندانه عمل کنیم. گاهی عملکرد نامناسب باعث تنگی نفس دانش آموزان شود. مسئله این است که ارزش‌ها نگین برنامه‌های درسی است زیرا انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌هاست.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1560

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.