• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

چرا مهمات و سلاح در آمریکا تا این حد گران شده است؟

  • 04 شهریور 1401 - 13:10
چرا مهمات و سلاح در آمریکا تا این حد گران شده است؟

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه تحلیلی «۱۹۴۵» در گزارشی به قلم «کریستین اور» به چرایی و پشت پرده افزایش چشمگیر بهای مهمات در آمریکا انداخت. اور یک افسر سابق نیروی هوایی، مأمور اجرای قانون فدرال و پیمانکار نظامی خصوصی است که تا به امروز ماموریت‌هایی را در عراق، امارات، کوزوو، ژاپن، آلمان و پنتاگون به انجام رسانده است. در ادامه بخش‌هایی از گزارش را می‌خوانیم؛
قیمت مهمات اسلحه دائماً در حال افزایش است. روزهای خوش گذشته را به خاطر بیاورید که می‌توانستید در فروشگاه اسلحه یا اگر لازم بود در بخش ورزشی فروشگاه زنجیره‌ای «وال مارت» قدم بزنید و یک خشاب ۱۰۰ گلوله‌ای ۹ میلی متری وینچستر با فشنگ‌های ۱۱۵ گرمی از روکش فلزی کامل (FMJ) با قیمت حدود ۱۰ دلار خریداری کنید.
حتماً به یاد می‌آورید که کالیبرهای غیراستاندارد و عجیب و غریب همچون ماکاروف ۹ ×۱۸ میلی‌متری را تنها با ۲۵ سنت می‌شد پیدا کرد. حتی در برهه‌ای که قیمت مهمات در حال افزایش بود باز هم با چنین مبلغی می‌شد، مهمات خرید. آن روزهای خوب خیلی دور نبودند، اما اینک به نظر می‌رسد که در دوره باستان این ارزانی وجود داشته است، چه شد که این اتفاق افتاد؟
امروز برای یک خشاب وینچستر با گلوله‌های ۹ میلی متری چقدر باید پرداخت؟ این برای شما ۴۲ دلار آب می‌خورد یعنی ۴۲ سنت در هر دور شلیک.
در مورد آن کالیبر عجیب و غریب ۹ ×۱۸ میلی‌متری، وقتی که ماه گذشته در نمایشگاه دالس در شهر چانتیلی ویرجینیا شرکت کردم، برای یک جعبه ۵۰ گلوله‌ای ۲۵ دلار پرداخت کردم.
این در حالی است که هنوز به کالیبرهای دوربرد هم نرسیدیم! مهمات ریم فایر، تفنگ بلند ۰.۲۲ (LR) که با خصوصیاتی چون قیمت خیلی پایین، لگد زدن بسیار کم، دقت فوق‌العاده بالا و تطبیق پذیری‌اش شناخته می‌شود، اکنون از ۱۰ دلار به ازای هر خشاب ۵۰ تایی شروع می‌شود.
من حتی قصد ورود به قیمت‌های اسحله‌هایی با کالیبر متناسب برای شکار ندارم چرا که حداقل الان یک شکارچی نیستم و خواندن و نوشتن در این خصوص بسیار مرا بسیار افسرده می‌کند.
بی تردید بسیاری از خوانندگان این متن، قبلاً این موضوع را حدس زده‌اند که کووید ۱۹ و تورم دوگانه مسببان بزرگ زنجیره تأمین هستند.
در مورد تورم لازم به ذکر است که در ماه مه، نرخ تورم به ۶.۶ درصد رسیده بود. سه ماه بعد، علی‌رغم اظهارات و وعده‌های که سخنگویان کاخ سفید داده‌اند، چشم‌انداز روشنی برای مهار تورم وجود ندارد.
نرخ تورم سالانه برای آمریکا طی ۱۲ ماه منتهی به ژوئیه ۲۰۲۲ به ۸.۵ درصد رسید. این در حالی است که تورم در آمریکا بر پایه داده‌های وزارت کار این کشور که در ۱۰ آگوست انتشار یافت، به ۹.۱ افزایش یافته بود که این رقم بیشترین میزان تورم این کشور از نوامبر ۱۹۸۱ تا امروز است.
در ارتباط با موضوع زنجیره تأمین باید گفت که پیش از شیوع کرونا، خریداران اگر نمی‌توانستند برندهای آمریکایی مورد علاقه خود را دریافت کنند، دست به انتخاب مهمات وارداتی می‌زدند اما کرونا زنجیره‌های تأمین را در عرصه بین‌المللی مختل کرد و به کاهش ۳۴ درصدی واردات مهمات به آمریکا منجر شد؛ موضوعی که بستر را برای افزایش چشمگیر قیمت مهمات و اسلحه در این کشور هموار ساخت.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28196

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.