• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

پیروزی مقاومت در انتخابات مقدمات خروج از بحران را فراهم می‌کند

  • 24 اردیبهشت 1401 - 12:41
پیروزی مقاومت در انتخابات مقدمات خروج از بحران را فراهم می‌کند

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ورده سعد، محمدعلی تخت رونده: انتخابات پارلمانی لبنان از طریق رأی گیری از اتباع لبنانی در کشورهای مختلف جهان آغاز شده است.

این انتخابات پس از آن برگزار می‌شود که لبنان در پاییز ۲۰۱۹ شاهد یک خیزش گسترده مردمی بود، در جریان این تحولات مردم لبنان خواستار استعفای طبقه سیاسی حاکم شده و آن را مسئول بحران در بخش‌های مالی و اقتصادی و فساد حاکم بر نهادهای دولتی دانستند. بسیاری از تحلیلگران در این شرایط، برگزاری انتخابات را به عنوان فرصتی برای به چالش کشیدن قدرت می‌دانند با وجود اینکه شانس نمایندگان مستقل و مخالف برای ایجاد تحولات سیاسی در کشوری که نظام سیاسی‌اش بر مبنای سهم‌خواهی تعریف شده و در اثر بحران‌های متوالی دچار فرسودگی شده بسیار کم و ناچیز است.

در نبرد انتخاباتی جاری در لبنان ابهامات زیادی در برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای مختلف وجود دارد، همچنین سوالات زیادی در مورد ایجاد تغییرات اساسی در چینش قوای سیاسی در پارلمان وجود دارد. در همین راستا خبرنگار خبرگزاری مهر با «بثینه العلیق» روزنامه‌نگار لبنانی گفتگویی انجام داده که متن این گفتگو به شرح زیر است:

* ارزیابی شما از تأثیر تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه میان برخی رهبران سیاسی و مراجع شیعه با رهبری حزب الله چیست؟

فکر می‌کنم این تلاش‌ها شرایط را برای کسانی که آن را کلید زده بودند تیره و تار کرد و اثر کار منفی آنها به خودشان بازگشت، همچنین این اقدامات تفرقه افکنانه نوعی وحدت نظر میان اکثریت بزرگی از شیعیان ایجاد کرد. نکته مهم این است که جریان شیعی در لبنان از مواضع روشن و مستقیم مراجع شیعه در قبال مقاومت آگاه هستند؛ امام موسی صدر بنیانگذار واقعی مقاومت در لبنان است، شیخ محمدمهدی شمس الدین مقاومت را ایدئولوژی جامعه شیعی لبنان می‌داند و سید محمد حسین فضل الله که مرجع و نظریه پرداز بزرگی بود همواره بر حمایت و همرامی با مقاومت تاکید داشت.

البته در این شرایط تلاش مخالفان و دشمنان مقاومت برای تحقق هدفی که رژیم صهیونیستی در جنگ علیه لبنان در نیل به آن ناکام ماند، یعنی ایجاد تفرقه در جامعه شیعی ادامه خواهد داشت، زیرا دشمن متوجه است که این هدف در صورتی که محقق شود ضربه محکمی به استحکام و تدوام مقاومت خواهد زد، اما به یاری خدا حامیان و محیط پیرامونی مقاومت ثابت کرده‌اند که هوشیارند و فریب این تحرکات را نخواهند خورد.

* ارزیابی شما از نتایج انتخابات و چینش صحنه سیاسی پس از انتخابات چیست؟

با زیر نظرگرفتن صحنه انتخابات، متوجه می‌شویم که هر دو طرف این نبرد انتخاباتی نتایج نزدیکی خواهند داشت. این بدان معناست که کشور تقریباً با همان معادلات گذشته اداره خواهد شد. اما یک پارادوکس وجود دارد که باید به آن اشاره کرد و آن این است که اگر دشمنان مقاومت اکثریت آرا را بدست آورند که البته این امر بعید است، با توجه به آنچه که آنها در مورد نیات و خواسته‌های خود اعلام می‌کنند با حذف طرف مقابل از صحنه سیاسی، کشور را به سوی خطرات جدی می‌کشانند.

ما می‌دانیم که در کشوری مانند لبنان، همه تلاش‌ها برای انزوا و به حاشیه راندن، جنگ‌های داخلی و بی ثباتی را به همراه داشته است، در حالی که در سالهای اخیر مقاومت همواره بر تمایل خود به مشارکت سیاسی تاکید داشته است. این نشان می‌دهد که مقاومت عنصری از ثبات داخلی و تضمین همزیستی مسالمت آمیز است، مسأله‌ای که در برخی دیگر از جریانات سیاسی قابل مشاهده نیست.

اما درباره صف آرایی صحنه سیاسی و نحوه انعکاس نتایج این صف بندی ها، باید به موقعیت‌های منطقه‌ای و بین المللی بستگی توجه داشته باشیم. اگر سطوح منطقه‌ای و بین المللی شاهد تحولاتی مثبت باشد، این امر در صحنه سیاسی لبنان منعکس شده و تنش‌ها را کاهش می‌دهد.

* نتایج انتخابات تا چه اندازه بر بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی شهروندان لبنانی تأثیر می‌گذارد؟

من معتقدم که پیروزی مقاومت و یارانش، پویایی‌هایی را در کشور ایجاد می‌کند که به برون رفت از بحران‌های راه‌حل‌های اقتصادی و سیاسی کمک خواهد کرد. جریان مقاومت، طرح روشنی بر مبنای تنوع گزینه‌های اقتصادی و گشایش در ارتباط با شرق دارد که امروزه هسته اصلی یک اقتصاد مقاوم محسوب می‌شود. اما در صورت پیروزی تیم مقابل، متأسفانه شاهد تداوم وابستگی به ایالات متحده آمریکا و اقدامات تحریک آمیز بیشتر از سوی واشنگتن در صحنه سیاسی لبنان خواهیم بود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=21727

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.