• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

پولپاشی چاره کار نیست/ لزوم تدوین سند تحول فرهنگی اجتماعی اراک

  • 21 مرداد 1400 - 14:31
پولپاشی چاره کار نیست/ لزوم تدوین سند تحول فرهنگی اجتماعی اراک

به گزارش مهر، صبح پنجشنبه اولین جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی شورای ششم شهر اراک در حالی برگزار شد که اعضا پیرامون عقب ماندگی فرهنگی در کلانشهر اراک نقد داشتند در این نشست پیمان عین القضاتی اظهار کرد: کارها و سیاست‌های فرهنگی در شورای ششم و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی باید بر اساس چهارچوب باشد و بر همین اساس باید مراکز فرهنگی در شهر اراک توسعه یابد.

پایه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شورای شهر باید بر اساس مشارکت باشد

وی ادامه داد: پایه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شورای شهر باید بر اساس مشارکت باشد و باید بیش از دوره‌های قبل سهم مؤسسات فرهنگی و نهادهای مدنی دیده شود ولی اعتقاد ما در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در حمایت از مؤسسات فرهنگی و نهادهای اجتماعی پول پاشی نیست بلکه در وهله اول توانمندسازی این مؤسسات و سپس توجه و به کارگیری مؤسسات با فعالیت‌های تخصصی و راهبردی است.

پولپاشی چاره کار نیست/ لزوم تدوین سند تحول فرهنگی اجتماعی اراک

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک گفت: هدف ما از حمایت مؤسسات فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد وابسته کردن آنان به بدنه شورا نیست زیرا با این کار پایان کار آنها را رقم خواهیم زد نمونه این اقدام در دولت‌های قبلی انجام شد مؤسسات فرهنگی به بدنه دولت وابسته شدند و به محض تغییر دولت اکثر این مؤسسات به دلیل وابستگی به دولت تعطیل شدند.

تدوین سند تحول فرهنگی و اجتماعی شهر اراک

عین القضاتی تصریح کرد: اولویت سیاست‌های فرهنگی در مدیریت شهری اراک تدوین سند تحول فرهنگی و اجتماعی شهر اراک است که با تدوین این سند نقشه راه مشخص و بر اساس این نقشه راه اهداف و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر تبیین شود.

وی اظهار کرد: هر چند نظام برنامه ریزی و بودجه شهرداری محله محور تنظیم شده است ولی جای نقد فراوان به این برنامه محله محور وارد است زیرا در برنامه محله محور سه محور آسفالت، پیاده راه و جدول دیده شده است و هیچ اشاره و توجه به مباحث اجتماعی و فرهنگی این محله‌ها نشده است.

عین القضاتی گفت: مدت چهار سال زمان بسیار کمی است و این شورا وقت زیادی ندارد که آزمون و خطا کند به همین خاطر رویکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم استفاده از تجربیات دوره‌های گذشته و بکارگیری ظرفیت نخبگانی در سیاستگذاری ها و اقدامات است.

برای شهر اراک باید چند ابرپروژه فرهنگی و اجتماعی تعریف شود

وی گفت: برای شهر اراک باید چند ابرپروژه فرهنگی و اجتماعی تعریف شود زیرا فرصت نیست و باید هر چه زودتر این پروژه‌ها شروع به کار کنند به همین خاطر در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ورزشی شورای شهر اراک روزشمار برنامه و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و ورزشی فعال می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اراک با بیان اینکه در مدیریت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اراک باید سوزن‌بانی فرهنگی اتفاق بیافتد، گفت: توجه به افزایش مقوله نشاط اجتماعی از اولویت این کمیسیون است و اجرای پروژه‌های عمرانی با اولویت اوقات فراغت در اراک اولویت دارد.

به دنبال تعالی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک هستیم

به گزارش مهر در ادامه این نشست عباس خسروانی، سخنگوی شورای شهر با اشاره به اهمیت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک، گفت: اگر به دنبال تعالی در این سازمان هستیم باید در وهله اول به ساختار آن ورود پیدا کنیم.

پولپاشی چاره کار نیست/ لزوم تدوین سند تحول فرهنگی اجتماعی اراک

وی ادامه داد: جایی که باید عملکرد شورای ششم را پر بکند سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری است زیرا شورای ششم شهر با شعار فرهنگی روی کار آمده است و تمام اتفاقاتی که در طی این هفته در شورای ششم اراک اتفاق افتاد و جیغ بنفش خیلی‌ها به صدا در آمد یکی از دلایلش این است که شورای شهر رویکردش فرهنگی است.

سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک جایگاهش را از دست داده است

مسئول مرکز پژوهش‌های شورای شهر اراک تصریح کرد: اگر جایگاه سازمان فرهنگی و اجتماعی شورای شهر دچار ضعف است باید شورا کاری کند که جایگاه این سازمان تثبیت شود، چرا نیروهای سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک باید در بقیه بخش‌ها و معاونت‌های شهرداری اراک پراکنده باشند، فرد پست سازمان فرهنگی شهرداری اراک را گرفته و جای دیگر دارد فعالیت می‌کند؟ اشکال این کار کجاست؟

خسروانی گفت: جالب است مدیریت شهری دوره‌های گذشته سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک را در اثر بی توجهی این سازمان را نابود کردند حال ما به دنبال این هستیم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را پای کار فعالیت‌های فرهنگی بیاوریم.

وی گفت: همه سازمان‌های فرهنگی شهرداری اراک باید یک واحد فرهنگی داشته باشند، باید بررسی شود پرسنل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک در چه رشته تحصیل می‌کردند و چقدر تخصص در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی دارند؟

معاونت فرهنگی در شهرداری اراک احیا شود

به گزارش مهر در ادامه این نشست سیدرضا قریشی با بیان اینکه در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک باید دو محور مدنظرمان باشد، گفت: اولین محور توجه به ساختار است اگر در ساختار تحول اتفاق نیافتد در محتوا شاهد هیچ تحول نخواهیم بود.

پولپاشی چاره کار نیست/ لزوم تدوین سند تحول فرهنگی اجتماعی اراک

وی ادامه داد: شهرداری اراک در گذشته داری معاونت فرهنگی بود و هم اکنون سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک ذیل معاونت برنامه ریزی شهرداری اراک فعالیت می‌کند و در گذشته زیر نظر معاونت خدمات شهری فعالیت می‌کرد وقتی خود سازمان فرهنگی و اجتماعی جایگاهی ندارد به همین خاطر فعالیت‌های فرهنگی شهر بعد از پنج ماه تعطیل است.

این عضو شورای شهر گفت: باید شورا از وظایف قانونی خود برای تقویت جایگاه سازمان فرهنگی و اجتماعی استفاده کند و اعتقاد بنده این است که معاونت فرهنگی در شهرداری اراک احیا شود.

قریشی گفت: نکته دوم بحث زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی شهر اراک است شهر اراک هم اکنون در حوزه فرهنگی و اجتماعی مشکل زیر ساختی دارد به همین خاطر است که کلیه فعالیت‌های فرهنگی شهرداری اراک در شهر صنعتی اراک متمرکز شده است.

به گزارش مهر، این جلسه هیچ مصوبه‌ای نداشت و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای پنج شهر اراک به عنوان مدعو در این نشست حضور داشت.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1992

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.