• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

پوشش بیمه ای خدمات گفتاردرمانی بسیار ضعیف است

  • 30 فروردین 1402 - 13:31
پوشش بیمه ای خدمات گفتاردرمانی بسیار ضعیف است

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام سیدکلاته، به مناسبت روز ملی گفتاردرمانی (اول اردیبهشت)، با عنوان این مطلب که عوامل مختلفی از نوزادی در رشد گفتار و زبان کودکان ما دخیل هستند، گفت: انسان در تمام سطوح زندگی می‌تواند دچار مشکلات گفتاری شود. به طور مثال، اختلالات گفتاری دروان کودکی می‌تواند به صورت تأخیر گفتار، لکنت زبان، اختلالات گفتاری کودکان اوتیسم, اختلالات گفتاری ناشی از سندرم‌های مختلف، اختلالات گفتاری ناشی از کم شنوایی و کاشت حلزون، اختلالات تلفظی، اختلات بلع و آبریزش در کودکان اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در بزرگسالی می‌توان به اختلالاتی نظیر اختلالات صدا و حنجره در خوانندگان، معلمان، قاری‌های قرآن، لکنت زبان و اختلالات گفتاری ناشی از آسیب مغزی طی سکته مغزی، تصادفات و…، اشاره کرد.

سیدکلاته در خصوص باورهای غلط و رایج گفتاردرمانی در جامعه گفت: متأسفانه یکسری باورهای غلط در جامعه رایج است که باعث می‌شود خانواده‌ها دیرتر برای درمان به گفتار درمانگر مراجعه کنند. از جمله این باورها می‌توان به جملاتی نظیر اینکه پسرها دیرتر حرف می‌زنند و اگر پسری تأخیر گفتار داشت پس مشکلی نیست، مصرف تخم کبوتر به منظور باز شدن زبان، حجامت زبان، اتکا به سابقه ژنتیکی در تأخیر و مشکل گفتاری کودک و…، اشاره کرد که متأسفانه مبنای علمی نداشته و شنیدن از سمت اطرافیان خانواده کودک دارای مشکل، فقط باعث مراجعه دیر هنگام و هدر رفت زمان می‌شود.

وی در خصوص حمایت‌های بیمه‌ای و سلامت کودکان با مشکلات گفتاری و شنوایی، افزود: متأسفانه در ایران پوشش بیمه‌ای از خدمات توانبخشی گفتاردرمانی بسیار ضعیف است. با توجه به اینکه اغلب مراجعین کلینیک‌های گفتاردرمانی، درمان پیوسته دارند، نیاز هست بیمه‌ها پوشش خوبی برای مراجعین در نظر بگیرند ولی متأسفانه شاهد هستیم در حال حاضر فقط بعضی از بیمه‌های تکمیلی، آن هم با سقف مشخص این خدمات را ارائه می‌کنند که به هیچ وجه پاسخگوی نیاز مراجعین نیست.

سیدکلاته در خصوص تعرفه گفتار درمانی در ایران افزود: تعرفه گفتاردرمانی در مقایسه با تعرفه‌های دیگر کشورها بسیار پایین است. همچنین با توجه به تورم موجود در کشور و افزایش چندین باره قیمت‌ها در طی سال، همکاران ما در سراسر کشور فقط یکبار و آن هم بعد از گذشت دو ماه از سال جدید با اعلام ضرایب فنی و حرفه‌ای از سوی دولت، تعرفه خود را تغییر می‌دهند که این امر در کنار هزینه بالای اجاره کلینیک‌، مواد مصرفی و هزینه‌های جاری، منجر به نارضایتی همکاران ما شده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40798

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.