• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

پروژه قطار میانه- تبریز ۲۱ساله شد/موعد افتتاح در کوهی از وعده‌ها

  • 28 بهمن 1400 - 0:14
پروژه قطار میانه- تبریز ۲۱ساله شد/موعد افتتاح در کوهی از وعده‌ها

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: ۲۱ سال از کلنگ زنی ابر پروژه استان آذربایجان شرقی گذشت اما هنوز خبری از تکمیل این پروژه نیست. این همان پروژه‌ای است که قرار بر این بود تا در دهه فجر امسال، آماده تحویل باشد اما متأسفانه این بار نیز، وعده‌ای بود که به عمل ختم نشد.

بهره‌برداری از این پروژه، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین بار به اروپا متصل خواهد کرد و گذشته از این، اگر روزگاری این پروژه به اتمام برسد، زمان حرکت قطار تهران، تبریز حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، ابر پروژه ریلی استان آذربایجان شرقی با کمبود اعتبارات لازم برای اتمام مواجه شده است و روزگار خود را در غبار بی توجهی مسئولان و وعده‌های گوناگون سپری می‌کند.

اعتبار تخصیص یافته کفاف پرداخت مطالبات پیمانکاران را نمی‌دهد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: راه آهن میانه – تبریز تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر اتمام یافته است و تقریباً از بستان آباد تا ایستگاه خاوران، عملیات زیرسازی پل، احداث تونل، ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول انجام یافته است.

۳۵۰ میلیارد مطالبه پیمانکار در محدوده بستان آباد تا تبریز بوده اما اعتبارات تخصیص یافته است

ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: ۳۵۰ میلیارد مطالبه پیمانکار در محدوده بستان آباد تا تبریز است اما اعتبارات تخصیص یافته، کفاف پرداخت مطالبات پیمانکاران را نمی‌دهد.

وی افزود: تکمیل ایستگاه تبریز تا ایستگاه مرکزی، نیازمند ۴ میلیارد تا ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار است و با توجه به مشکلات تأمین اعتبار از منابع دولتی و کاهش منابع اعتبارات عمرانی دولت، باید منابع مالی جدیدی برای اتمام این پروژه، تعریف شود.

پروژه قطار میانه- تبریز ۲۱ساله شد/موعد افتتاح در کوهی از وعده‌ها

تکمیل پروژه قطار تبریز، میانه و بستان آباد نیازمند اعتبار است

سلطانی بیان کرد: با توجه به تعدد پروژه‌ها در کشور و استان ما، تأمین اعتبار ابر پروژه راه آهن میانه، بستان آباد و تبریز از منابع مالی زمان بر خواهد بود.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه، ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: پیشرفت فیزیکی حد فاصل بستان آباد تا خاوران به طول ۴۴ کیلومتر، حدود ۸۷.۹۲ درصد می‌باشد که در مجموع پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل پروژه راه آهن میانه-تبریز حدود ۸۷.۴۵ درصد است.

اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه، ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است

وی افزود: در خصوص عملیات روسازی حد فاصل میانه تا بستان آباد، عملیات بالاست ریزی، تراورس چینی و ریل گذاری در خطوط اصلی به پایان رسیده و در حال تکمیل خطوط باقی مانده ایستگاهی می‌باشد.

سلطانی ادامه داد: پیشرفت کل روسازی از میانه تا بستان آباد در دو خط ۴۴.۷۵ درصد و در یک خط، ۸۲.۸۷ درصد می‌باشد و لازم به ذکر است که روسازی در ادامه مسیر از بستان آباد به سمت تبریز تا ایستگاه خاوران، شامل ۴۴ کیلومتر خطوط اصلی که تاکنون، ۴۵.۵ کیلومتر بالاست ریزی قشر اول و ۴۵.۵ کیلومتر تراورس چینی و ۴۵.۵ کیلومتر ریل گذاری صورت گرفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی توضیح داد: پیشرفت کلی روسازی در این بازه به صورت یک خطه برابر ۶۲.۴۲ درصد می‌باشد که در خصوص، عملیات احداث ساختمان‌های ایستگاه‌ها بر اساس قرارداد با شرکت یمگان، ایستگاه‌های بستان آباد ۸۵.۰۶ درصد، تیکمه داش ۳۱.۵۱ درصد و ترکمانچای ۷.۰۲ درصد پیشرفت دارند.

پروژه قطار میانه- تبریز ۲۱ساله شد/موعد افتتاح در کوهی از وعده‌ها

وی افزود: پیشرفت کل ایستگاه‌های در دست ساخت درجه دو از میانه تا بستان آباد ۵۳ درصد می‌باشد و پیشرفت ایستگاه‌های درجه سه تا بستان آباد برابر ۱۰۰ درصد می‌باشد.

سلطانی ادامه داد: ایستگاه درجه دو و خاوران، پیشرفت کلی ۷۵.۰۱ درصد داشته که از این رو ساختمان اصلی ایستگاه، پیشرفت ۸۳.۵۱ درصد، زیرگذر ۷۹.۳۱ درصد، سکوی مسافری و سایبان سکو ۷۹.۳۱ درصد، ساختمان پلیس ۵۱.۱ درصد، ساختمان منبع آب ۸۰.۱۵ درصد و ساختمان پست برق ۲۳.۶۶ درصد پیشرفت دارند.

وی شرح کارهای انجام شده را چنین برشمرد: قطعه یک به طول ۲۷ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد به بهره برداری رسیده و محور زیر عبور می‌باشد و دور برگردان‌ها، پارکینگ‌ها و لایه توپکا در حال تکمیل می‌باشد.

سلطانی در ادامه افزود: قطعه دو به طول ۲۲ کیلومتر و با پیشرفت ۸۸ درصد در حال اجرا می‌باشد که در حال حاضر، ۱۰ کیلومتر زیر عبور قرار دارد و در حال حاضر از کیلومتر ۲۵ تا ۳۴.۵ تا لایه توپکا و از کیلومتر ۳۵ تا ۴۷ لایه بیندر یک (به جز قسمت‌هایی به صورت منقطع حدود ۳۰۰ متر) و ۲.۵ کیلومتر بیندر ۲ اجرا شده است و اخیراً ۴ دستگاه ابنیه جدید ابلاغ گردیده بود که به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: تکمیل روسازی کل قطعات شامل بالاست ریزی، تراورس، ریل گذاری خطوط ایستگاهی از میانه تا بستان آباد و اجرای عملیات روسازی از بستان آباد تا ائل گلی و هم‌چنین، احداث و تکمیل باقی مانده ساخت ساختمان ایستگاه‌های بستان آباد، تیکمه داش، ترکمانچای، ایمناب، خاوران، ائل گلی و تکمیل نواقص و انجام باقی مانده عملیات اجرایی زیرسازی در قالب قرارداد عملیات تکمیلی قطعات ۱ تا ۶ و ۸ ب، ۹ و ۱۰ الف انعقاد قرارداد و انجام زیرسازی و روسازی قطعات باقی مانده است.

پروژه قطار میانه- تبریز ۲۱ساله شد/موعد افتتاح در کوهی از وعده‌ها

وی توضیح داد: تکمیل دور برگردان‌ها، پارکینگ‌ها، لایه توپکا، گاردریل، تابلو و علائم باقی مانده در قطعه یک و هم‌چنین اجرای دو دستگاه ابنیه و عملیات اجرایی باقی مانده در مسیر، از جمله اقداماتی است که باقی مانده است.

۲۵ هزار میلیارد ریال، اعتبار هزینه شده برای این پروژه

سلطانی افزود: پیشرفت فیزیکی زیرسازی تاکنون، ۸۷/۴۵ درصد و میزان افزایش پیشرفت نسبت به گزارش قبلی، یک صدم درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: اعتبار هزینه شده تاکنون، ۲۵ هزار میلیارد ریال است.

وی در پایان افزود: اعتبار اعلام شده برای مصوب سال ۱۴۰۰ در قالب طرح بوده و فعلاً برای پروژه‌ها بودجه بندی نشده است.

پروژه قطار میانه- تبریز ۲۱ساله شد/موعد افتتاح در کوهی از وعده‌ها

افزایش اعتبارات خطوط ریلی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر سعی بر تقویت اعتبارات خطوط ریلی هستیم تا اعتبارات خطوط ریلی افزایش یابد.

وعده وزارت راه و شهرسازی بر این بود که این پروژه در دهه فجر تکمیل خواهد شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد

سیدمحمدرضا میر تاج الدینی ادامه داد: از سویی از وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستیم تا میزان اعتباراتی که برای تکمیل این پروژه نیاز است اختصاص یابد تا این پروژه در نهایت افتتاح شود.

وی افزود: وعده وزارت راه و شهرسازی بر این بود که این پروژه در دهه فجر تکمیل خواهد شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌چنان پیگیر وضعیت این پروژه و تکمیل شدن آن هستم.

پروژه راه آهن تبریز، میانه، بستان آباد؛ ابر پروژه استان آذربایجان شرقی است که بعد از گذشت ۲۱ سال، هنوز تکمیل نشده است و در انتظار از راه رسیدن اعتبار لازم برای تکمیل است.

پروژه‌ای که قرار بود در دهه فجر امسال افتتاح شود بار دیگر به عمل ختم نشد و بعد از گذشت ۲۱ سال از کلنگ زنی، هنوز هم تکمیل نشده است و در حال حاضر با کمبود اعتبارات لازم برای اتمام، روزگار خود را سپری می‌کند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=16689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.