• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

پالایشگاه فراسرزمینی و تهاتر اقلام اساسی؛ نتایج سفر آمریکای لاتین

  • 29 اردیبهشت 1401 - 1:17
پالایشگاه فراسرزمینی و تهاتر اقلام اساسی؛ نتایج سفر آمریکای لاتین

به گزارش خبرنگار مهر جواد اوجی وزیر نفت با حضور در برنامه صف اول ضمن اشاره به حضور ۱۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه بین‌المللی نفت گفت: در این نمایشگاه در بخش بالادست و پایین دست تمرکز فراوانی به دانش بنیان‌ها شد و تفاهم نامه‌ها و قراردادهای زیادی در بخش‌های مختلف، مثل بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت یا احیای چاه‌های کم بازده منعقد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۶۵ تا ۷۰ درصد صنعت نفت داخلی است و باقی واردات می‌شود و برای تأمین و داخلی سازی این بخش‌ها آن شرکت‌های مختلفی اعلام آمادگی کردند.

وی تصریح کرد: در بحث ماشین‌های دوار و توربین کمپرسورها تا چند سال گذشته وارد کننده بودیم ولی امسال تولید داخلی داریم و حتی می‌توانیم صادرات داشته باشیم. در صنعت پتروشیمی ۶۵ تا ۷۰ درصد کاتالیست ها توسط دانشمندان خودمان تولید می‌شود و صادرات به مقاصد مختلفی مخصوصاً اروپا داریم.

وی با اشاره به افزایش صادرات نفت گفت: ۷۰ الی ۸۰ درصد ارزش صادرات را به صورت نقد دریافت می‌کنیم بخشی هم به صورت تهاتر با دارو و کالاهای اساسی دریافت می‌شود.

وی افزود: تمام هم و غم ما پس از آغاز دولت سیزدهم افزایش فروش و شناسایی بازارهای جدید و انعقاد قراردادهای جدید و تزریق ارز است که در این زمینه موفق هم بودیم. فقط در صنعت پتروشیمی ۱۲ و نیم میلیارد دلار ارز تزریق شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اگر با همان دست فرمان دولت قبل از فروش نفت انجام می‌شد معلوم نبود وضعیت تورم چگونه خواهد بود گفت: در بحث صادرات گاز بیش از ۴ برابر سال ۹۹ وصول درآمدهای ارزی داشتیم که این درآمدها کمک زیادی در تأمین کالاهای اساسی کرد.

وی با اشاره به نقش درآمدهای نفتی در کنترل نرخ ارز تاکید کرد: برخلاف تصورها قیمت ارز در ماه‌های گذشته کنترل شد اگر افزایشی هم اتفاق افتاد به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی بود خوشبختانه ما افزایش قیمتی در بخش انرژی نداشتیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه دولتی هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین را ندارد گفت: به منظور کاهش تقاضای مصرف بنزین برنامه دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی را به صورت رایگان شروع کردیم و تا پایان امسال برنامه داریم ۲۰۰ هزار خودرو را گازسوز کنیم.

وی در رابطه با افزایش ظرفیت پالایشی کشور گفت: خود وزارت نفت در قانون بودجه مجوز یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس اخذ کرده است همچنین برای پتروپالایشگاه های بخش خصوصی هم بحث تنفس خوراک در دولت و صندوق توسعه راه حل کردیم و هر دو سه ماه یکبار جلسه برای پیگیری آنها می‌گذاریم.

وی افزود: همچنین ارتقا ظرفیت کیفی و کمی پالایشگاه‌های تهران اصفهان تبریز و شیراز و آبادان را در برنامه خواهیم داشت.

جواد اوجی ادامه داد: انشالله تا پایان امسال یکی از پتروپالایشگاه های کوچک ۶۰ هزار بشکه‌ای به بهره برداری می‌رسد و پنج سال آتی بیش از یک میلیون به ظرفیت پالایشی این کشور افزوده می‌شود.

اوجی خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های پتروپالایشگاه ها مجوز تنفس خوراک بود که ما با اصلاح آئین نامه در هیئت دولت امکان تأمین تنفس خوراک در چند فاز را مهیا کردیم که به نفع سرمایه گذار باشد.

وی در رابطه با رایگان کردن گاز خانواده‌های محروم گفت: بیش از ۶۵۰ هزار خانواده در الگوی مصرف هستند گاز رایگان دریافت می‌کنند به هر تعداد خانوار دیگری که باشد وزارت نفت آمادگی دارد.

وی با اشاره به مشکل عدم سرمایه گذاری نفت در سال‌های گذشته گفت: در وزارت نفت نیازهای و مشکلات این صنعت را بررسی و اولویت بندی کردیم. اخیراً هم پروژه‌های نیمه تمام را به رئیس جمهور دادم که ۴۰ پروژه با ارزش ۱۳ میلیارد دلار بود که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد در سال جدید هم بیش از ۲۲ پروژه کلام و اولویت دار با ارزش ۳۰ میلیارد دلار را شروع خواهیم کرد.

وی در رابطه با میدان گازی آرش گفت: مطالعات لرزه نگاری‌های این میدان انجام شده و تولید از آن به زودی آغاز می‌شود.

وزیر نفت افزود به منظور جمع‌آوری میادین غرب و شرق کارون ۲۸ میلیارد دلار قرارداد بسته شده که عمدتاً توسط پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها است طبق قولی که به آقای رئیسی دادیم تا پایان دولت سیزدهم تکلیف گازهای مشاغل را مشخص می‌کنیم.

وی در پاسخ به برنامه‌های افزایش تولید گاز گفت انشالله تا پایان سال بخشی از فاز ۱۱ پارس جنوبی تکمیل می‌شود و شرکت ملی نفت واحد داده که چهل میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز کشور افزوده شود.

وی در رابطه با دستاوردهای سفر به آمریکای لاتین با بیان اینکه مجموعه کشورهای آمریکای لاتین ۲۰ درصد منابع نفتی دنیا را در اختیار دارند به طور مشخص کشور ونزوئلا بزرگترین میادین نفتی و پالایشگاه‌ها را در اختیار دارد، افزود: در این سفر فروش نفت و میعانات گازی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و حتی تهاتر در اقلام و کالاهای اساسی مورد بحث قرار گرفت و در مورد شناسایی ظرفیت‌های پالایشی جدید توسعه میادین نفتی و ر خدمات فنی مهندسی تفاهم‌نامه‌های امضا شد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این سفر عقد قرارداد برای پالایشگاه‌های فرا سرزمینی است پالایشگاه‌هایی که به دلیل تحریم کارشناس هایشان رفته‌اند و با کمتر از ظرفیت اسمی شأن کار می‌کنند که با تعمیرات ساده ای می‌توان افزایش ظرفیت پالایشی داد. این امر می‌تواند موجب افزایش صادرات نفت ما می‌شوند.

وزیر نفت ادامه داد: توسعه میادین نفتی و گازی و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران نیز دارد از جمله این تفاهم نامه‌ها بود بخشی از این ظرفیت را در راستای تهاتر با کالاهای اساسی مثل ذرت روغن و شکر استفاده می‌کنیم.

وی افزود با روند فعلی انشاالله وزارت نفت تا پایان سال ظرفیت فروش نفت خود را تکمیل می‌کند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=22066

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.