• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

ویتامین D و اُمگا۳ ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهند

  • 17 اردیبهشت 1401 - 10:46
ویتامین D و اُمگا۳ ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از زی نیوز، این اولین مطالعه‌ای است که فواید ترکیبی سه مداخله بهداشت عمومی مقرون به صرفه را برای پیشگیری از سرطان‌های تهاجمی آزمایش می‌کند.

دکتر «هایک بیشوف فراری»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان دانشگاه زوریخ در سوئیس، می‌گوید: «جدای از توصیه‌های پیشگیرانه مانند سیگار نکشیدن و محافظت در برابر نور خورشید، تلاش‌های بهداشت عمومی که بر پیشگیری از سرطان تمرکز دارند، محدود هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «امروزه تلاش‌های پیشگیرانه در بین افراد میانسال و مسن‌تر تا حد زیادی به اقدامات غربالگری و واکسیناسیون محدود می‌شود.»

مطالعات نشان داده است که ویتامین D از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. به طور مشابه، اُمگا ۳ ممکن است از تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و نشان داده شده است که ورزش عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد، که ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.

محققان در این مطالعه، تأثیر مصرف روزانه ویتامین D۳ با دوز بالا، مکمل‌های اُمگا ۳ روزانه و یک ورزش قدرتی ساده در خانه را به تنهایی و به صورت ترکیبی بر روی خطر ابتلاء به سرطان تهاجمی بر روی بزرگسالان ۷۰ سال به بالا آزمایش کردند.

این آزمایش سه ساله که در سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش و پرتغال برگزار شد، شامل ۲۱۵۷ شرکت کننده بود.

بیشوف فراری گفت: «نتایج نشان می‌دهد که هر سه درمان (ویتامین D۳، امگا ۳ و ورزش) فواید تجمیعی بر کاهش خطر سرطان‌های تهاجمی دارند.»

هر یک از این درمان‌ها دارای یک مزیت تک کوچک بودند، اما وقتی هر سه درمان با هم ترکیب شدند، مزایا از نظر آماری معنی‌دار شدند و محققان کاهش کلی خطر سرطان را تا ۶۱ درصد مشاهده کردند.

بیشوف فراری با بیان نیاز به مطالعات بیشتر گفت: «نتایج ما، اگرچه مبتنی بر مقایسه‌های متعدد است و نیاز به تکرار دارد، اما ممکن است برای کاهش بار سرطان مفید باشد.»

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=21250

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.