• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

وعده وزیر نیرو برای بازگشایی زاینده رود/عرق شرم بر پیشانی‌ام نشست

  • 22 آبان 1400 - 0:13
وعده وزیر نیرو برای بازگشایی زاینده رود/عرق شرم بر پیشانی‌ام نشست

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی اکبر محرابیان شامگاه جمعه ۲۱ آبان در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی درباره زمان بازگشایی سد زاینده‌رود برای توزیع آب کشاورزی، اظهار داشت: با بررسی‌های که انجام شده هر زمان که حجم مخزن در اثر بارش‌های پیش رو بین ۳۲۰ تا ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسید اولین آب را با مدیریت خود شما کشاورزان آزادسازی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پیش‌بینی‌های هواشناسی و اطلاعاتی که از مراجع دریافت کردیم اعلام شده بود که امسال ۴۰ درصد کم بارشی نسبت به نرمال خواهیم داشت. بنا بر گزارش‌هایی که شده بود و روش‌هایی در دستور کار داشتیم که پیش‌بینی کم بارشی محقق نشود اما به لطف خدا تا امروز بارش خوبی را داشتیم و پیش‌بینی‌ها برای آذرماه و زمستان نیز بارندگی‌های در حد نرمال است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امروز توانستم به صورت میدانی پای درد و دل کشاورزان بنشینم، ابراز داشت: امروز شاهد شرایطی بودم که سبب شد غرق شرم بر پیشانی ما بنشیند، بسیار متأسفم که مردم تمدن ساز و قهرمان اصفهان امروز به دلیل بی آبی چنین شرایطی را تحمل می‌کنند و خود را مسئول می‌دانم این مشکلات را شناسایی و رفع کنم.

اولین عهد این است که با مردم صادقانه صحبت کنیم

محرابیان تصریح کرد: اولین عهد این است که با مردم صادقانه صحبت کنیم. به معنای اینکه قول و وعده‌ای ندهیم که چند ماه یا چند سال بعد شرم حضور داشته باشیم. قولی می‌دهیم که عمل کرده و روز به روز مشکل را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی اصفهان مربوط به امروز و دیروز نیست و به چند دهه بی برنامگی و بارگذاری‌های بی جا بر حوضه زاینده رود برمی‌گردد، گفت: اگر دنبال معجزه برای این حوضه هم باشیم، امکان پذیر نیست اما با همدلی و همفکری و بکارگیری همه ظرفیت‌های قانونی می‌توان کار را روی ریل صحیح گذاشت که روز به روز شاهد اصلاح امور باشیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مشکلات امروز آب اصفهان مربوط به بارگذاری‌های بیجا در همه بخش‌هاست، خاطرنشان کرد: بارگذاری‌ها بر این حوضه، بلندپروازانه و رویایی بوده است و اولین راهکار ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است که باید در دستور کار قرار گیرد.

محرابیان با بیان اینکه تعادل به این معنا نیست که سفره کسی را جمع کند بلکه اصلاح روش‌های مصرف است، اضافه کرد: شاید ۷۰ – ۸۰ سال پیش منابعی برای مصرف ذوب آهن بوده است اما آیا نمی‌توان تخصیص‌های غلط را اصلاح کرد؟ در حوزه صنعت باید تخصیص‌ها اصلاح شود و برای صنعت استفاده از پساب منبع بسیار پایدارتر و مطمئن‌تری است زیرا شهر بدون پساب وجود ندارد از این رو صنایع استان باید بر پساب سرمایه‌گذاری کنند.

با اصلاح الگوی مصرف حقابه کشاورزان را تأمین می‌کنیم

وی با اشاره به اتلاف آب در بخش شرب کشور، گفت: در کشاورزی نیز به مراتب این امر پذیرفته است و با اصلاح الگوی مصرف حقابه شما را تأمین کنیم. این به نفع کشاورز است که با آب کمتر محصول بیشتر تولید کنید.

محرابیان تصریح کرد: بنده پای احراز عدالت در مسئله آب یک حوضه ایستادم زیرا وظیفه شرعی، قانونی و انقلابی خود را در این امر دیدم. بسیاری از مشکلات امروز ناشی از بی قانونی است و اگر تخلفی اتفاق افتاده است باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات با اصلاح تخصیص‌ها بسیاری از مشکلات حل می‌شود، ابراز داشت: این حوضه نیاز دارد که یکی از معاونان ارشد خود را در کنار مدیران آب استان اصفهان به عنوان معین خود انتخاب کنم تا بر وضعیت حوضه از مبدا تا مقصد با دقت نظارت کند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف در کارگروه ملی ستاد احیای زاینده رود عضو هستند و در سطح عالی برگزار می‌شود، گفت: بلافاصله پس از بازگشت به تهران این کارگروه زنده می‌شود و جلسات آن برگزاری مستمر خواهد داشت و اجرای تصمیمات برای تک تک اعضای دولت و مدیران دولت الزام‌آور است.

محرابیان خاطرنشان کرد: مصوباتی در سنوات پیش بوده است باید امور مهم آن مصوبات را روی میز گذاشت و بررسی کرد که کدام اجرا نشده زیرا این مصوبه عین قانون است و در مواردی که اجرا نشده موانع را رفع خواهیم کرد.

تاکید وزیر نیرو بر ساماندهی بستر زاینده رود

وی با اشاره به لزوم ساماندهی رودخانه زاینده رود، تاکید کرد: در سال‌های اخیر در این زمینه کارهای خوبی شده اما در عین حال خرابکاری‌های زیاد و برداشت‌های غیرمجاز شده است. از این رو ساماندهی رودخانه به عنوان مهمترین کار برای حفظ بستر آب در دستور کار قرار گیرد و سازوکار جدید و عملیاتی نیاز دارد، باید از ظرفیت خود مردم استفاده کرد زیرا بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست.

محرابیان با بیان اینکه وزارت نیرو خود را متعهد به حقابه‌ها می‌داند زیرا به موجب قوانین جاری کشور مصوب شده است، تصریح کرد: معیشت جایگزین نیز یکی از راهکارها در برخی نقاط است که شرایط کشاورزی نااطمینانی ایجاد کرده است از این رو کشت گلخانه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد و باید اعتبار ویژه‌ای برای استان اصفهان پیش‌بینی شود که جایگزینی کشت گلخانه‌ای اجرایی شود.

وزیر نیرو استفاده از سلول‌های خورشیدی را دومین راهکار مشاغل جایگزین برای درآمد پایدار در شرق و غرب اصفهان دانست و ابراز داشت: وزارت نیرو برای این امر اعتبار بسیار خوبی اختصاص خواهد داد.

مدیریت آب را با پیشنهاد سازنده کشاورزان دنبال می‌کنیم

محرابیان با اشاره به لزوم در مدیریت آب استان در بخش‌های مختلف با شیوه جدید، افزود: مدیریت آب را با ساز و کاری که شما کشاورزان پیشنهاد بدهید در اختیار شما قرار می‌دهیم تا در اموری که تشخیص می‌دهید بهتر بتوان مدیریت کرد، ما دنبال رضایت شما هستیم. اگر شیوه‌ای را پیشنهاد دهید که درست و حسابی باشد مدیریت را کامل در اختیار خودتان قرار خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار مهر، اظهارات محرابیان وزیر نیرو در مورد زمان بازگشایی سد زاینده رود با واکنش اعتراضی بسیاری از کشاورزان حاضر در جلسه روبه‌رو شد که در ادامه سیدرضا مرتضوی استاندار در این جلسه پیشنهاد داد: کمیته‌ای از فردا با محوریت استانداری، نمایندگی آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان اصفهان تشکیل و پیشنهادات برای بازگشایی زاینده رود و توزیع آب کشاورزی مطرح و بررسی شده و تا پایان هفته تکلیف کار روشن شود.

گفتنی است در ابتدای این جلسه نمایندگان کشاورزان اصفهان دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را مطرح کردند. مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب، جریان دائمی زاینده رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، تقسیم عادلانه آب، پرداخت خسارت نکاشت، اعلام زمان بازگشایی زاینده رود برای کشت پاییزه سال آبی کنونی از مهمترین خواسته‌های آنان در این جلسه بود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=10735

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.