• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

«وضعیت قرمز» چگونه شکل گرفت/ «انعکاس جامعه» نقطه اشتراک فیلم‌ها

  • 05 آذر 1400 - 11:45
«وضعیت قرمز» چگونه شکل گرفت/ «انعکاس جامعه» نقطه اشتراک فیلم‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست آنلاین بررسی مجموعه فیلم‌های کوتاه «وضعیت قرمز» شب گذشته ۴ آذرماه با حضور سعید زمانیان و امیر مهندسیان دو تن از فیلمسازهای این بسته به میزبانی محمدعلی حسینی در صفحه انجمن سینمای جوانان ایران استان البرز برگزار شد.

سعید زمانیان در ابتدای نشست درباره اکران شهرستان مجموعه «وضعیت قرمز» گفت: از ۲۸ آبان ماه که اکران «وضعیت قرمز» آغاز شد، ما تصمیم گرفتیم ابتدا اکران تهران داشته باشیم و از دو هفته آینده اکران شهرستان برای این بسته در نظر گرفتیم.

امیر مهندسیان کارگردان فیلم کوتاه «صحنه» درباره اینکه آیا نسخه‌ای که در «وضعیت قرمز اکران می‌شود، نسخه کوتاه شده است یا خیر»، بیان کرد: خوشبختانه علیرغم اینکه در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش این فیلم به مشکل خورد اما ما توانستیم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجاب کنیم که نسخه اصلی فیلم را در بسته «وضعیت قرمز» به نمایش بگذاریم.

وی درباره ایده اولیه این فیلم توضیح داد: من به سینمای اجتماعی علاقه دارم و خیلی دوست داشتم فیلمی اجتماعی با این فضایی که به تصویر کشیدم، بسازم. دوست داشتم فیلم بلند بسازم اما شرایطش مهیا نشد و تصمیم گرفتم که فیلم کوتاه بسازم. در این فضا خیلی رفت و آمد داشتم و با بازیگران هم در پلاتو بدون دوربین تمرین‌های زیادی داشتیم و مدتی نیز آنها را به محله‌ها و در آن فضا بردم و با هم درباره فیلم صحبت می‌کردیم و اتود می‌زدیم تا اینکه به چیزی که در فیلم می‌بینید، رسیدیم و ساختیم. ۲ ماه تمرین خیلی به یکدست شدن بازی در فیلم کمک کرد و من نیز تمرکزم را روی بازی‌های بازیگران گذاشتم.

سعید زمانیان کارگردان فیلم کوتاه «سور بُز» هم درباره ایده اولیه این فیلم و رسیدن به چیزی که در فیلم دیده می‌شود، گفت: «سور بُز» برای من فیلم شخصی است و من به آن خیلی نزدیک هستم و دومین فیلم من است. این فیلم بر اساس یک خاطره‌ای که در ذهن داشتم، نوشتم و بعد از آن روی تبدیل آن به فیلم کار کردم و در این مسیر خیلی‌ها به من کمک کردند و در نهایت تبدیل به فیلم شد. این ایده، ابتدا یک خاطره بود اما با یک خاطره نمی‌توان فیلم ساخت و نیاز است که عنصر خیال در آن وارد شود تا تبدیل به سینما شود و خیلی هم برایم مهم بود که بتوانیم توسط تصویر این کار را انجام دهیم.

وی درباره لوکیشن خانه «سور بز» و همچنین بازیگر کودک فیلم بیان کرد: یزدان بازیگر بسیار باهوش و با آی‌کیوی بالا است و درک خوبی از شرایط داشت و به واسطه سن‌اش و اینکه فیلمنامه سختی داشتیم، شاید بهتر بود صحنه پایانی را در مواجهه آن صحنه برایش بسازیم اما با توماج دانش بهزادی و سپیده دستینه، تمرین داشتیم و آنها هم در درآمدن خانواده بسیار کمک کردند. در مورد لوکیشن خانه نیز من شاید بالای ۵۰ عکس از خانه قدیمی دیدم و ۱۲ خانه را بازدید و از بین آنها این خانه را انتخاب کردم.

مهندسیان درباره شکل‌گیری مجموعه فیلم‌های «وضعیت قرمز» و وجه تسمیه آن توضیح داد: اولین عاملی که ما ۵ نفر را به هم نزدیک کرد، رفاقت‌مان بود. نقطه اشتراک‌مان در ژانر فیلم‌هایمان بود یعنی همه فیلم‌های ما در عامل بحرانی بودن و وضعیت بحرانی اشتراک دارند. به نظر ما، این فیلم‌ها واقعاً در یک وضعیت قرمزی با هم اشتراک دارند و وقتی این اسم مطرح شد همه با هم موافق بودیم و ماهیت این مجموعه به اعتقاد ما منطقی است.

زمانیان نیز تصریح کرد: در فیلم‌های مجموعه «وضعیت قرمز» شکل‌های مختلف خشونت مطرح و به آن پرداخته می‌شود که این خشونت، زاده جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم. همچنین برای جمع شدن مجموعه فیلم‌های کوتاه کنار هم عنصر زمان فیلم‌ها نیز مهم است که مجموع زمان فیلم‌ها باید ۸۵ تا ۹۰ دقیقه باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا شرایط اکران «وضعیت قرمز» آن‌طور که باید و شاید نیست، گفت: امکاناتی که در اختیار مؤسسه هنروتجربه قرار دارد، محدود است و این مؤسسه نیز چاره‌ای جز این چیزی که می‌بینید و شرایط اکرانی که برنامه‌ریزی کرده، ندارد. به اعتقاد من، لازم است حمایت از فیلم کوتاه و مستند و سینمایی از جنس هنروتجربه بیشتر شود و وظیفه ما به عنوان فیلمساز نیز ذائقه‌سازی و تولید فیلم است.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=11593

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.