• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

واکنش فدراسیون کوهنوردی به تصادف و مرگ کوهنوردان/مسئولی مقصر نیست

  • 22 تیر 1401 - 12:46
واکنش فدراسیون کوهنوردی به تصادف و مرگ کوهنوردان/مسئولی مقصر نیست

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای تیم کوهنوردی باشگاه هریاس تهران که به منظور کسب تجربه صعود بین المللی به ترکیه سفر کرده بودند در مسیر بازگشت دچار حادثه شدند.

اتوبوس حامل این کوهنوردان در جاده منتهی به زنجان واژگون شد. این اتفاق روز گذشته رخ داد و در پی آن سه نفر فوت شدند و سایر سرنشینان اتوبوس که ۱۶ نفر بودند هم آسیب دیدند.

در همین رابطه رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد مسئولیت فدراسیون در قبال چنین اعزام‌ها و اتفاقات پیرامون آن گفت: باشگاه‌های ورزشی برای انجام فعالیت‌های داخلی کوهنوردی مجاز و آزاد هستند. فعالیت برون مرزی آنها هم در صورت اخذ مجوز لازم از شورای برون مرزی انجام می‌شود. کوهنوردان این باشگاه تهرانی هم با در اختیار داشتن این مجوز اقدام به سفر و صعود کرده بودند که متاسفانه در مسیر بازگشت دچار چنین حادثه‌ای شدند.

وی تصریح کرد: اغلب باشگاه‌های ایران به دلیل مجاورت کشورمان با مرز کشورهایی مانند ترکیه، ارمنستان و آذربایجان اقدام به صعود به کوه‌ها و قله‌های این کشورها می‌کنند. البته ارتفاع کوه‌ها و قلل این کشورها خیلی زیاد نیست و حتی از دماوند ایران کمتر هم است اما تنها کسب تجربه بین المللی باعث انگیزه این صعودها می‌شود. اقدام باشگاه تهرانی برای اعزام کوهنوردانش به ترکیه هم در این راستا انجام شده بود.

رئیس فدراسیون کوهنوردی تصریح کرد: اتفاقی هم که کوهنوردان تیم باشگاه اعزامی به ترکیه را درگیر کرد فقط به دلیل غفلت راننده بود. وی در مسیر بازگشت به هر دلیلی و شاید هم خواب آلودگی و خستگی باعث ایجاد حادثه شده و جان خودش را هم از دست داد. در این حادثه دو نفر دیگر هم فوت و سایر افراد هم با مصدومیت مواجه شدند اما مسئله مهم این است که باشگاه مربوطه و هیچ مسئول دیگری در رابطه با حادثه مقصر و خطاکار نیست.

زارعی در مورد اقداماتی که فدراسیون کوهنوردی در رابطه با این حادثه و به منظور کمک به آسیب دیدگان آن انجام داده است، گفت: فدراسیون مسئولیتی در قبال اعزام نداشته است. بازهم تاکید می‌کنم که فعالیت برون مرزی باشگاه‌ها به صورت مستقل و بر اساس مجوز شورای برون مرزی انجام می‌شود با این حال به محض اطلاع از حادثه، نماینده فدراسیون در محل حاضر شد تا پیگیر وضعیت کوهنوردان بشود و در جریان روند رسیدگی به آنها قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه از میان کوهنوردان آسیب دیده در این حادثه به جز ۶ نفر مابقی ترخیص شده‌اند، خاطرنشان کرد: دو نفر از بخش مراقبت‌های ویژه هستند، دو نفر در اورژانس و دو نفر هم در بخش عادی؛ نماینده فدراسیون پیگیر بود که این افراد به بیمارستان تهران منتقل شوند اما پزشک، جابجایی آنها را به صلاح نمی‌دانست. البته که مسئولان بیمارستان زنجان تمام اقدامات لازم و به موقع را انجام داده‌اند اما در هر صورت فدراسیون همچنان پیگیر وضعیت آنها است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی در پایان گفت: اتفاقی که گریبانگیر کوهنوردان باشگاه تهرانی شده در مسیر بازگشت و به دلیل غفلت راننده بوده است و واقعاً نمی‌توان هیچ مسئولی را به خاطر آن توبیخ و سرزنش کرد به خصوص که این باشگاه جزو باشگاه‌های همیشه منظم هم بوده است. با این اوصاف توصیه ما این است که باشگاه‌ها دوره‌های مجاز برای صعود را برگزار کنند تا حداقل اگر در حین صعود دچار حادثه شدند با اقدامات لازم برای انجام آشنا باشند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=25618

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.