• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

واکنش آخوندی به اظهارات بروجردی نسبت به بدبینی‌اش به چینی‌ها

  • 04 بهمن 1400 - 11:41
واکنش آخوندی به اظهارات بروجردی نسبت به بدبینی‌اش به چینی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجالس هشتم تا دهم، ۲۸ دی ماه در نشستی درباره همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین با عنوان مدیرعامل انجمن دوستی ایران و چین، اظهاراتی درباره نقش چینی‌ها در ساخت قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و فاینانس این پروژه کرده بود.

بروجردی: چینی‌ها می‌خواستند ۵۰ میلیارد یورو فاینانس کنند ولی آخوندی نمی‌پذیرفت

به گفته بروجردی، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی از عوامل انصراف چینی‌ها از فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی این پروژه بوده است.

بروجردی معتقد است چینی‌ها حتی حاضر به لغو ۱۵ درصد آورده طرف ایرانی فاینانس هم شده اند اما آخوندی با تعلل خود، این فرصت را از توسعه ریلی ایران و احداث قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گرفت.

مشاور آخوندی: دولت چین با پیشنهاد انجمن مورد نظر بروجردی موافق نبود

اصغر فخریه کاشان مشاور وقت عباس آخوندی در امور بین الملل نیز درباره اظهارات بروجردی گفته است اطلاعات غلط به رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داده اند.

فخریه کاشان گفت: انجمنی که آقای بروجردی به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و چین به وزارت راه و شهرسازی در آن زمان معرفی کرده بود، صرفاً یک واسطه بوده و خود دوبت وقت چین، مطلقاً این پیشنهاد انجمن مذکور را قبول نداشت.

فخریه کاشان همچنین گفته است: اگر چین قرار بود فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی به ایران بدهد چنین اقدامی را با دلال و واسطه انجام نمی‌داد بلکه هزار و یک امتیاز از ایران می‌گرفت و بعد این فاینانس را در اختیار کشورمان قرار می‌داد.

معاون آخوندی: چینی‌ها هیچ پیشنهاد رسمی برای ساخت قطار سریع السیر نداده بودند

پیش از این هم بروجردی در فروردین ماه امسال در گفت وگو با خبرنگار مهر، از دست اندازی های وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت آخوندی در فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی چینی‌ها برای قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گلایه‌هایی را مطرح کرده بود.

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی در دوره وزارت عباس آخوندی در ۱۷ فروردین امسال که در سِمت رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم قرار داشت، در پاسخ به اظهارات بروجردی گفته بود: طرف مقابل امضای تفاهم‌نامه (طرف چینی) مد نظر جناب آقای دکتر بروجردی یک گروه تازه شکل گرفته و فاقد هر گونه مدرک رسمی دال بر تأسیس و یا راه‌اندازی بود.

به گفته امینی، امضای تفاهم نامه طبق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، نیاز به اجازه رسمی از دولت دارد که این اجازه به اینجانب داده نشده بود. چون دولت هیچ پیشنهادی به‌طور رسمی دریافت نکرده بود.

واکنش آخوندی: صحبت نمی‌کنم

عباس آخوندی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اظهارات بروجردی گفت: به هیچ وجه حاضر به صحبت در این خصوص نیستم و همه آنچه لازم بود را یکی از معاونانم و فخریه کاشان مشاور من در آن زمان، اعلام کرده اند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=15218

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.