• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳

واکسیناسیون کج دار و مریز فرهنگیان در اصفهان

  • 02 شهریور 1400 - 8:32
واکسیناسیون کج دار و مریز فرهنگیان در اصفهان

مهر – گروه استان‌ها: از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور تاکنون معلمان و دانش آموزان بلاتکلیف‌ترین افرادی هستند که تصمیم قطعی در خصوص روند فعالیت آنها برای ادامه تحصیل مشخص نشد، واکسیناسیون معلمان در برابر کرونا تصمیمی بود که در اواخر دولت دوازدهم گرفته شد و این امر کجدار و مریز در حال انجام است.

امروز که کمتر از یک ماه به زمان بازگشایی مدارس در کشور باقی مانده است هنوز واکسیناسیون معلمان پایان نیافته و از سویی دیگری خبری از واکسیناسیون دانش آموزان برای حضور در کلاس درس نیست.

آموزش ترکیبی در مدارس اصفهان در سال تحصیلی آینده در دستور کار است

اما در این بین مسئولان استان اصفهان که گویا عزم خود را برای بازگشایی مدارس این استان جزم کرده‌اند، از استفاده از روش ترکیبی برای این امر سخن به میان می‌آورند، حجت الله غلامی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان در این رابطه به مهر می‌گوید: برای این امر با حضور ۱۵ دانش آموز در یک کلاس آغاز می‌کنیم و این حضور چرخشی خواهد بود ضمن اینکه مابقی دانش آموزان به صورت مجازی آموزش را دنبال خواهند کرد.

او ادامه می‌دهد: محور اصلی بازگشایی مدارس واکسیناسیون است، در این زمینه واکسیناسیون معلمان، دانش آموزان، والدین و سرویس مدارس را در دستور کار داریم.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان گفت: تا مادامی که همه عوامل در مدارس و دانش آموزان واکسینه نشوند مدارس به صورت کامل فعالیت نخواهد داشت.

هر چند اظهارات سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان اصفهان قابل تأمل است، اما باید توجه داشت که واکسیناسیون کرونا اگر امروز هم آغاز شود اجرای فاز دوم آن، آن هم در شرایطی که دانشگاه علوم پزشکی روز گذشته اعلام کرد در حال حاضر واکسن برای فاز دوم نداریم، شرایط را کمی سخت می‌کند و امکان واکسیناسیون دانش آموزان را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

با کدام منطق قصد بازگشایی مدارس را دارند؟

نگرانی معلمان و همچنین والدین دانش آموزان در زمینه احتمال بازگشایی مدارس تا قبل از واکسیناسیون کامل قابل توجه است، خانم احمدی مادر دانش آموز پایه هفتم است، او در خصوص نگرانی خود به مهر می‌گوید: با کدام منطق می‌خواهند مدارس را حضوری کنند، من نگران جان بچه‌ام هستم، درست که آموزش مجازی ضعیف بوده اما وقتی هنوز معلمان نیز به طور کامل واکسینه نشده‌اند چگونه حرف از مدارس حضوری می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: اگر وضعیت این باشد من فرزندم را به مدرسه نمی‌فرستم، مگر از جان بچه‌ام سیر شدم، یاد نگیرد بهتر از این است که جانش در خطر باشد، من وقتی راضی می‌شوم که بچه‌ام به مدرسه برود که واکسن مخصوص کودکان نیز تزریق شود.

تزریق اجباری واکسن کرونا

اجباری یا اختیاری بودن واکسیناسیون معلمان موضوع دیگری است که ترس را در وجود تعدادی از آنها ایجاد کرده است، آلا بهرامی، معلم یکی از مدارس اصفهان است، او و خانواده اش هنوز به واکسن‌های در حال تزریق برای پیشگیری از کرونا اعتماد ندارد، به مهر می‌گوید: همه می‌گویند استفاده از واکسن کرونا اختیاری است اما مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کنم شرط تمدید قرارداد من را واکسیناسیون کرونا اعلام کرده است.

او ادامه می‌دهد: به ما نگفتند واکسن اجباری است اما هر روز مدیر زنگ می‌زند و پیگیر تزریق واکسن ماست، بعضی از همکاران من نیز تمایلی هم به زدن واکسن نداشتند به دلیل نداشتن کارت واکسن توسط مدیر سرزنش شدند و بعضی از آنها از حضور در مدرسه منع شدند.

این معلم اضافه می‌کند: می‌گویند اجباری نیست، اما شما بخوانید اجباری، همه همکاران من حداقل دُز اول را دریافت کردند در حالی که من در جریان بودم بعضی همکاران تمایلی به تزریق واکسن ندارند، در ضمن اگر اجباری نیست پس در مهرماه بعضی کلاس‌ها حضوری باشد و بعضی از کلاس‌ها مجازی؟ این طور نمی‌شود.

این معلم با بیان اینکه من هم در ماجرای بازگشایی مدارس نگرانی بچه‌های خودم را دارم، تصریح می‌کند: ما معلمان خودمان در صف اول انتقاد به آموزش مجازی هستیم، زیرا زیرساخت آن در کشور وجود ندارد اما با این وضعیت تنها راه همین آموزش مجازی است، من نگران وضعیت شیوع کرونا هستم، در حالی که هر روز نیز اخبار جدیدی از ابتلای افراد واکسینه به گوشم می‌رسد، اگر من کرونا بگیرم و به بچه‌هایم منتقل کنم چه کسی پاسخگو است؟

هنوز بخشنامه‌ای برای واکسیناسیون دانش آموزان ن داریم

مدیر مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص واکسیناسیون معلمان به مهر می‌گوید: از هفته گذشته واکسیناسیون آغاز شده و صرف این یکی دو روز به پایان می‌رسد و نگرانی از تأمین واکسن معلمان نداریم، تقریباً همه معلمان تحت پوشش واکسینه شده‌اند و تعدادی از آنها نیز تحت پوشش سایر گروه‌ها واکسن را تزریق کرده‌ایم.

رضا فدایی در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان می‌گوید: بخشنامه‌ای در این خصوص برای ما نیامده است و نمی‌دانیم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد، اما فعلاً طی سند کشوری واکسیناسیون خبری از واکسن دانش آموزان نیست.

همه معلمان اصفهان واکسینه نشده‌اند

همچنین معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اصفهان در خصوص روند واکسیناسیون معلمان به مهر می‌گوید: واکسیناسیون معلمان از حدود ۱۵ روز پیش شروع شده و در کل استان این عملیات انجام شد. در برخی شهرهای بزرگ استان که امکانات دانشگاه علوم پزشکی کم بود مراکز تجمیعی مخصوص فرهنگیان در نظر گرفتیم که بحث نیروهای انسانی شامل پزشک، واکسیناتور و پرستار توسط خود آموزش و پرورش تأمین شد.

او ادامه می‌دهد: در اکثر شهرستان‌ها واکسیناسیون دو هفته پیش تمام شده و در هفته گذشته نیز واکسن تعدادی از فرهنگیان در شهر اصفهان تزریق شد، نهایتاً برای بحث عدم تأمین واکسن تزریق برخی همکاران به هفته جاری موکول شد که طی روز یکشنبه این تعداد نیز واکسینه شدند.

امیرپور می‌افزاید: ما نمی‌توانیم بگوییم ۱۰۰ درصد معلمان واکسینه شده‌اند، بر اساس آماری که ما داریم تعدادی از همکاران ما به خاطر شرایط گروه سنی واکسن خود را تزریق کرده‌اند و به صورت مدرسه به مدرسه هر کدام از معلمان که تمایل داشتند تزریق واکسن را انجام دادند.

وی با بیان اینکه مجموعاً ۵۰ هزار دوز واکسن به معلمان استان اصفهان تزریق شده، تاکید می‌کند: برای تزریق واکسن معلمان هیچ اجباری در کار نیست، کاملاً اختیاری بوده اما بیشتر معلمان مشکلی برای تزریق واکسن ندارند و حدود ۷۰ درصد جامعه همکاران ما تحت پوشش قرار بگیرند و مابقی نیز به خاطر شرایط گوناگون واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

هر چند هنوز روند بازگشایی مدارس در استان اصفهان در هاله‌ای از ابهام است اما مسئولان باید توجه داشته باشند که واریانت های جدید کرونا در راه است و باید راهکار جدی برای ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای تحصیل مجازی را فراهم کنند تا بیش از این شاهد خسارات جانی ناشی از شیوع کرونا و بی تدبیری‌ها در مدیریت این بیماری نباشیم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3171

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.