• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳

واکسن های کرونا در زیرسویه های جدید اثربخشی ندارند

  • 07 خرداد 1402 - 19:04
واکسن های کرونا در زیرسویه های جدید اثربخشی ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا جماعتی، با اشاره به بررسی اثربخشی و پیشنهاد کمیته علمی کشوری کرونا به سازمان غذا و دارو در مورد لزوم ورود داروی «پکسلووید» به فهرست دارویی کشور، یادآور شد: این دارو اخیر توسط سازمان غذا و دارو آمریکا، تأیید شده و توصیه کمیته علمی همچنان تسریع روند اداری و اجرایی ورود به فهرست دارویی و تولید این دارو در کشور است.

وی افزود: «پکسلووید» برای افراد پرخطر نیز کاربرد دارد که به کاهش مرگ و میر و بستری بیماران کووید ۱۹ می‌انجامد. در شرایطی قرار داریم که زیرسویه های جدید در کشور و جهان، در گردش هستند و هنوز واکسن اثربخش و مؤثری برای این زیرسویه ها، تولید نشده و در حال حاضر در اکثر کشورها بیشترین تاکید بر استفاده از داروهای ضدویروسی در مقابله با زیرسویه های جدید کرونا است.

جماعتی با بیان اینکه در شرایط کنونی، استفاده از داروهای ضدویروسی از بهترین راهکارهای مقابله با کرونا در افراد پرخطر است، گفت: زیرسویه های جدید، مشکل کمتری برای افراد سالم ایجاد می‌کنند اما سرایت زایی و گرفتاری بیشتر افراد پرخطر، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن و افراد با نقص سیستم ایمنی، بیشتر مورد تاکید است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در جلسه امروز کمیته علمی گزارشی از آخرین وضعیت سویه های در گردش و شایع کرونا در ایران و جهان بررسی شد. در ایران بیشترین سویه شایع، XBB.1.9 است که حدود ۵۸ درصد از موارد را شامل می‌شود. همچنین زیرسویه XBB.1.5.1 در جایگاه بعدی زیرسویه های شایع کنونی در کشور قرار دارد.

وی با اشاره به بحث در مورد استفاده از ماسک در کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: توصیه بر این است که با توجه به اینکه در برخی کشورها از جمله برخی از کشورهای آسیای شرقی، گزارش‌هایی از افزایش موارد جدید کرونا از زیرسویه هایی که هنوز مشخص و اعلام نشده، وجود دارد بنابراین باید احتیاط لازم را در دستور کار قرار داد.

جماعتی خاطرنشان کرد: در فضاهای بسته، سربسته و شلوغ و نیز به پرسنل و مراجعان مراکز درمانی که در معرض بیماری‌های عفونی و کووید ۱۹ قرار دارند، همچنان توصیه بر استفاده از ماسک می‌شود. در فضاهای باز و خلوت، توصیه جدی و اکیدی به استفاده از ماسک وجود ندارد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: ممکن است تزریق واکسن‌های سویه های قبلی، اثربخشی چندانی در مقابله با زیرسویه های جدید کرونا نداشته باشند بنابراین لازم است بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های واکسن ساز، زیرسویه های جدید را رصد و پیگیری کرده و آمادگی داشته باشند که در صورت نیاز، واکسن جدید را تولید کنند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=42591

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.